• Selfish Geene

varför säger man "det önskar jag inte min värsta fiende"?

Titt som tätt läser jag om människor som går igenom svårigheter (ofta har de svårt att få barn) och säger "att inte kunna få barn önskar jag inte min värsta ovän/fiende"
    Varför?

Jag tycker iof att det är stor skillnad mellan att vara "ovänner" och att vara "fiender", men skit samma...

Om jag har en "fiende" är väl det sista jag vill att denne ska föröka sig?

Om andemeningen är "jag önskar ingen människa, vän eller fiende, något obehag öht" då är det väl överflödigt att ens nämna det i sammanhanget??

Eller önskar ni era ovänner/fiender lagom mycket obehag?

Jag utgår ifrån mig själv och vilka kriterier "min värsta fiende" skulle behöva uppfylla. Andra kanske använder ordet för att beskriva någon de bara inte kommer överens med..

• Svar på tråden varför säger man "det önskar jag inte min värsta fiende"?
  • piixelslyna

Jag kan säga så när jag har gått igenom något som jag verkligen, verkligen inte önskar åt någon. Hur mycket ovänner vi än må vara så önskar jag ingen människa att sitta med oro, tårar i ögonen och hjärtklappning varje dag. I just don't.

• katja74

Det betyder väl att man, trots stark aversion mot en viss person, och önskan om olyckor av andra slag gentemot denne, inte vill utsätta personen för just DET, eftersom det är för illa? Typ.

• Hannah76

SMärtan äv väl så svår och stark att man inte ens vill att den person man hatar ska drabbas av den?

• JAG är BÄST
    Selfish Geene skrev 2010-03-11 08:36:24 följande:
    Titt som tätt läser jag om människor som går igenom svårigheter (ofta har de svårt att få barn) och säger "att inte kunna få barn önskar jag inte min värsta ovän/fiende"Varför?Jag tycker iof att det är stor skillnad mellan att vara "ovänner" och att vara "fiender", men skit samma...Om jag har en "fiende" är väl det sista jag vill att denne ska föröka sig? Om andemeningen är "jag önskar ingen människa, vän eller fiende, något obehag öht" då är det väl överflödigt att ens nämna det i sammanhanget??Eller önskar ni era ovänner/fiender lagom mycket obehag?Jag utgår ifrån mig själv och vilka kriterier "min värsta fiende" skulle behöva uppfylla. Andra kanske använder ordet för att beskriva någon de bara inte kommer överens med..
    Om det är så att man inte en vill utsätta sin värsta "ovän" (fiendeär ett talesätt ) att leva barnlös tex som du nu tar upp.

Om man t.om vill att sin värsta ovän ska få barn, så menar vederbörande att man inte vill att någon på planeten ens ska behöva gå igenom dte man själv går igenom,, så förstår du väl vad man menar??

Samma sak inte fan önskar man nån cancer bara för att man "hatar" en person ifråga om man har cancer själv,,,,man vet helvetet med att leva med cancer och det önskar man ingen!!.
  • Ts Mamma

Fast det är väl ett gammalt talesätt som antagligen härstammar från då vi hade fiender och inte ovänner...

Jag säger så när jag har varit me dom något riktigt jobbigt, fiender är mer ett samlingsbegrepp för mig då för alla jag inte älskar eller håller av på det sättet...

• Selfish Geene
    piixelslyna skrev 2010-03-11 08:43:00 följande:
    Jag kan säga så när jag har gått igenom något som jag verkligen, verkligen inte önskar åt någon. Hur mycket ovänner vi än må vara så önskar jag ingen människa att sitta med oro, tårar i ögonen och hjärtklappning varje dag. I just don't.
    Vad önskar du din "värsta ovän"? (och vad behöver en människa göra för att kvalificera sig för jobbet?)
  • lunkentuss

Tror inte man "menar" det man säger ordagrant, utan det är ett uttryck som menar på att man tycker det är väldigt hemskt/jobbigt/dåligt helt enkelt...

• Pormoicheia

Man kan mycket väl vara fiender utan att för den delen önska olycka i varandras liv.

Apprentice Moraltant *back in action*
  • Selfish Geene
    JAG är BÄST skrev 2010-03-11 08:47:51 följande:
    Om det är så att man inte en vill utsätta sin värsta "ovän" (fiendeär ett talesätt ) att leva barnlös tex som du nu tar upp. Om man t.om vill att sin värsta ovän ska få barn, så menar vederbörande att man inte vill att någon på planeten ens ska behöva gå igenom dte man själv går igenom,, så förstår du väl vad man menar?? Samma sak inte fan önskar man nån cancer bara för att man "hatar" en person ifråga om man har cancer själv,,,,man vet helvetet med att leva med cancer och det önskar man ingen!!.
    Alltså.. Jag önskar nog min "värsta ovän" cancer och alla möjliga läskigheter.

Är talesättet bara ett sätt att visa hur stor den egna smärtan är och har egentligen inte ett dugg att göra med min ev empati för andra människor?
    Det låter rimligt.

Jag har nog feltolkat talesättet.
  • katja74
    Selfish Geene skrev 2010-03-11 08:55:29 följande:
    Alltså.. Jag önskar nog min "värsta ovän" cancer och alla möjliga läskigheter. Är talesättet bara ett sätt att visa hur stor den egna smärtan är och har egentligen inte ett dugg att göra med min ev empati för andra människor? Det låter rimligt. Jag har nog feltolkat talesättet.
    Ja, det är så jag tolkar det. Det handlar eg. inte om fienden utan om den egna smärtan som man vill poängtera.
  • Selfish Geene

Jag vet inte ens om de flesta människor har en ovän?!

Om man ska tro talesättet så är det förståss så. Men jag levde i typ 25 år utan ovänner och under mina nästan 30 år i livet har jag bara skaffat mig en, så det är väl inte osannolikt att många inte har så starka känslor för någon att de aktivt önskar personen obehag av något slag...

Jag har missförstått saken helt enkelt! (man lär sig verkligen något varje dag)

• Toboas

Min spontana tolkning är att en person som säger så antingen inte har några riktiga fiender utan bara ovänner. Men det kan ju också vara så att man vill markera en gräns för hur mycket elände man vill ska drabba någon. Även om jag skulle vilja att en person får en hjärtattack och dör så kanske jag inte hatar dem så mycket att jag tycker att en utdragen cancer är lämpligare.

Men som du är inne på i det sista inlägget så kanske man bara vill markera för andra hur mycket smärta man genomgår. Jag undrar hur personen skulle svara om man sa att "Du kan bli fri från det här problemet och vi flyttar över det till din värsta fiende istället"?

• Selfish Geene
    Pormoicheia skrev 2010-03-11 08:53:59 följande:
    Man kan mycket väl vara fiender utan att för den delen önska olycka i varandras liv.
    Jo, men talesättet antyder att du faktiskt önskar din "värsta ovän" ett visst mått av olycka, men inte just den graden av olycka som du själv går igenom.
  • katja74
    Toboas skrev 2010-03-11 09:04:47 följande:
     Jag undrar hur personen skulle svara om man sa att "Du kan bli fri från det här problemet och vi flyttar över det till din värsta fiende istället"?
    Det var en intressant frågeställning.
  • Selfish Geene
    Toboas skrev 2010-03-11 09:04:47 följande:
    Jag undrar hur personen skulle svara om man sa att "Du kan bli fri från det här problemet och vi flyttar över det till din värsta fiende istället"?
    hmm, intressant!! ;)
  • Pormoicheia
    Selfish Geene skrev 2010-03-11 09:06:09 följande:
    Jo, men talesättet antyder att du faktiskt önskar din "värsta ovän" ett visst mått av olycka, men inte just den graden av olycka som du själv går igenom.
    Jag önskar givetvis mina fiender en viss grad av otur. Men jag skulle aldrig önska olycka över någon annan oavsett vad det gjort.
    Otur kan gu ge rätt grava konsekvenser beroende på vad det är menar jag och kan väl rätt ofta angränsa till olycka. Men då år det ju oftast något de själva dragit på sig p.g.a. dåliga val i livet.

En människa jag inte tycker om (oftast handlar det om attityd) så blir ju den personen inte bättre av olyckliga omständigehter.

Människor som har problem behöver kärlek, inte hat.
    Otursamma situationer kan skänka insikt vilket i sin tur kan ge en förändring till det bättre.
    Olycka kan däremot inte ge något annat än just olycka och en ännu värre problematik.
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • piixelslyna
    Selfish Geene skrev 2010-03-11 08:48:54 följande:
    Vad önskar du din "värsta ovän"? (och vad behöver en människa göra för att kvalificera sig för jobbet?)
    Eftersom att jag faktiskt inte har någon "värsta ovän" så vet jag inte. 
  • Sofiero

Jag har också funderat över detta!
    Alltså jag ÖNSKAR ingen ond bråd död, men vad min "värsta fiende" har för sej, det skiter jag nåt så blankt i, jag bryr mej helt enkelt inte!! Drabbas han/hon av cancer, ofrivillig barnlöshet osv, jaha och??
    Så näe, det uttrycker använder jag mej inte av.

Svar på tråden varför säger man "det önskar jag inte min värsta fiende"?