• Kazeer

    Vi som är föräldralediga med andra barnet födda januari/februari 2010

    SgtWaffle skrev 2010-05-28 01:25:34 följande:
    Det låter som om vi har samma barn, både till vikt och humör =)Var på bio ikväll efter att Anton somnat (ja för han sover hela nätterna, men det vågar jag bara viska). Shit vad jag kände mig som en människa igen och inte bara en mjölkkossa Såg Sex and the city 2, den var inte världsbäst men hel ok, särskilt som jag blev bjuden av svägerskan som absolut ville se den.Vad gör ni andra för att koppla bort mamman i er och hämta energi?
    Jag kan inte sätta fingret på vad jag gör för att hämta energi. Det beror nog på att det sker ganska omärkligt varje dag, lite här och lite där. Kvällarna, när pojkarna har somnat, är väldigt lugna och då kan jag göra vad som faller mig in - läsa, skriva brev, hålla på med mina foton.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer
    Fragile Flower skrev 2010-06-01 23:55:04 följande:
    Sitter och funderar på hur de med 10 barn fixar städningen. Jag har två och har halkat efter. Har dessutom en karl som inte prioriterar städningen särskilt mkt.
    Hur fasen fixar ni andra det? {#lang_emotions_surprised}
    Den senaste månaden har vi hållit på med husförsäljning. Då har man det välstädat, vill jag lova

    Skämt åsido, emellanåt så ser det ut som kriget här hemma men för det mesta lyckas jag hålla en hyffsad nivå. Jag försöker se till att saker och ting kommer tillbaka där de hör hemma. Det jag känner att jag inte hinner med är att damma och att torka av skåpsluckor, dörrar, lister ... och kylskåpet ska vi bara inte tala om. Min målsättning är att jag ska hinna städa ur det ordentligt innan svärmor kommer hit till midsommar.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer

    Livet pinnar på. Oskar har varit på sin femmånaderskontroll (inkl vaccinationer). Han vägde 5,5 kg och var 59 cm lång.

    Vi började med smakportioner men lade ner det projektet igen, eftersom Oskar har noll intresse och bara blir hysteriskt arg om han får något annat att äta än ersättning. Jag ska göra ett nytt försök om någon vecka.

    Vända sig från mage till rygg är en kunskap som Oskar bemästrar till fullo nu. Jag hinner knappt lägga ner honom, så ligger han på mage ... och det är långt ifrån alltid populärt. Oj, vad arg han blir. Han kan vända sig tillbaka men det tycks han ha glömt bort att han kan.

    Vi har prövat att sätta Oskar i den höga matstolen korta stunder och det gillar han verkligen. Däremot hatar han fortfarande, tyvärr, babysittern.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer

    Vi fick avslag på Oskars barnförsäkring från det bolag, där vi har alla familjens olika försäkringar. Lite på vinst och förlust vände jag mig till ett annat bolag och nu i veckan som gick, så fick vi besked om att Oskar har fått sin barnförsäkring


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer
    Licens To Kiss skrev 2010-06-14 10:57:12 följande:
    Hur kommer de sig att de blev avslag?
    Han var prematur och tillväxthämmad. Att han sedan är fullt frisk i övrigt spelar tydligen ingen roll. Det var sammma sak med Gustav, när han var nyfödd. Avslag först och sedan blev försäkringen godkänd vid omprövningen vid 1 års ålder. För Oskars del var det inte aktuellt med omprövning förrän vid 18 månader.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer
    Trolltoka skrev 2010-06-14 12:15:30 följande:
    Vilket bolag har ni nu då? När vi letade försäkringar till Novah så hittade jag inget som försäkrade henne innan 18 månader

    Här har vi börjat med smakisar till Hugo vilket han är heltokig i. Hade tänkt å vänta tills han blev 6 månader och helamma tills dess. Men han är så intresserad av mat och försöker ta våran mat så gick som inte å hålla han borta från mat längre. Hittils har han fått smaka potatis, morot och broccoli. Vilket han slukar i ett nafs! Mycket kladda med maten blir det ju å men det hör ju som till. Till efterrätt får han en majskrok vilket är höjdpunkten på hela dagen typ.  Enligt vågen här hemma väger han ca 8.8kg och är 4 ½ månad.
    trolltoka.blogg.se *~*Novah 28+1 13/3-07♥Hugo 40+6 29/1-10*~*
    Det var hos If vi fick försäkringen godkänd.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer
    Trolltoka skrev 2010-06-14 14:32:06 följande:
    Ja det börjar bli tungt att bära på!

    Lyckas? Allt han får i händerna åker raka vägen till munnen, oavsett vad det är så det var inte så svårt Fast sista halvan hamnar ALLTID på golvet. Fast det tog ju några dagar innan han greppade hur man gjorde ordentligt men nu så hinner man knappt ge han den innan den är slut (förutom halvan som fastnar i handen och slutligen hamnar på golvet så att säga).
    Vad härligt att han gillar "riktig" mat så mycket. Oskar ser ut som sju svåra år och ger mig ilskna blicka, när jag försöker ge honom något annat än ersättning. När han har blängt på mig i några sekunder, så börjar han vråla på högsta volym.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer

    Hoppas att ni alla får en

    Glad och trevig midsommar! Solig


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer

    Igår var jag på 6-månaderskontroll på BVC med Oskar. Han väger nu 4 ggr så mycket som när han föddes! Vågen stannade på 6160 g och han är 62,5 cm lång. I övrigt fick han ett OK i rumpan - han vänder runt, han jollrar nyanserat, han flyttar föremål mellan händerna, han tittar efter tappade leksaker och han drar sig upp mot sittande.



    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer
    Sandra Michelle skrev 2010-07-07 12:02:24 följande:
    Charlie var på 6 månaders (5,5 månaders egentligen!) i torsdags. Han vägde 7.530 gram och var 68,5 cm lång. Alltså ingen tungviktare. Dottern vägde 1,5 kg mer när hon var lika gammal!

    Men jag vet inte om det gör skillnad att dottern fick ersättning och Charlie ammas?

    Vi försöker ge Charlie två mål gröt och ett mål puré om dagen. Det går lite sådär. Blir oftast två mål ist för tre. Han föredrar bröstet på kvällen. Han har även kommit på att man kan leka med maten, så det tar sin lilla tid
    I morse blev jag påmind om hur jobbigt jag tycker det är med smakisperioden. Det blir så mycket kladd ... och kladd är ingen favorit! Men det är bara att bita ihop och se glad ut. Det är ju en övergående fas.

    Oskars mage fixar inte gröt än. Jag tror i alla fall att det var gröten som gjorde honom dålig i magen. Någon/några matskedar grönsakspuré äter han varje dag.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer
    Sandra Michelle skrev 2010-07-25 15:49:35 följande:
    Charlie har börjat åla runt här hemma. Nu är det dags att barnsäkra för de små pillrande händerna!
    Oskar flyttar sig runt, runt, runt men håller sig ännu inom en meter från babygymmet. Men det börjar bli dags att hålla koll på storebrors leksaker, så att inga småpryttlar åker in i Oskars mun.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer

    Jag tycker att det är oerhört mycket svårare att få till stånd några som helst rutiner med andra barnet. När storebror var liten hade jag ju bara honom att fokusera på. Nu känner jag mig mest splittrad hela tiden. Det har bara varit Oskar och jag här hemma i några dagar och då har dagarna flutit på riktigt bra och han har sovit bättre på nätterna.

    Han börjar bli rörlig den lille rackaren:



    Jag lade honom i babygymmet och bara en liten stund senare hittade jag honom en bit därifrån. (Snälla, blunda för hundhåren på golvet!) Igår kom jag på honom med att stå och gunga på alla fyra vid ett par tillfällen.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer

    Jag börjar också inse att min sista bebistid snabbt går mot sitt slut. Igår konstaterade vi att mjukliften har gjort sitt. Oskar ligger inte still i den längre utan rullar över på mage i samma sekund som vi lägger honom i vagnen och det känns allt annat än säkert. Så nu blir det att försöka sig på sittvagnen i stället. Och i spjälsängen har vi flyttat ner honom till lägsta läget efter som han har visat en tendens till att häva sig upp mot/över kanten.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer

    Oskar ålar omkring på golvet hela dagarna och kan nu ta sig från ena änden av huset till den andra. Han står och gungar på alla fyra och det har han gjort i en månad nu och vi väntar och väntar på att han ska krypa iväg ... men icke. När han har gungat en stund, så lägger han sig på mage och ålar iväg dit han vill.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer

    Oskar var inte så förtjust i maten i 6-månadersburkarna men när vi började med 8-månadersburkarna så blev han mycket gladare. Fast det går upp och ner med aptiten. Vissa dagar (dock ganska sällan) är han mycket liten i maten, när det gäller riktig mat.

    Oskar får gröt på morgonen och ersättning under förmiddagen. Sedan blir det riktig mat till lunch, ungefär en halv burk. En flaska ersättning på eftermiddagen och så en halv burk puré till middag. Dagen avslutas med ersättning eller välling.

    En vecka före 8-månadersdagen vägde Oskar 7045 g och var 65 cm lång.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer

    Det är stressigt! På fredag ska jag skriva min första mattetenta. På söndag tömmer vi vårt hus. På måndag flyttar vi in i nya huset. Och i övrigt är det full fart framåt.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer

    Länge sedan här för mig också. Det är bara några veckor kvar tills det är dags att fira Oskars 1-årsdag. Helt galet!

    Långt om länge började Oskar krypa i mitten av november. Då hade han ålat omkring med blixtens hastighet sedan mitten av augusti och jag hade gett upp alla tankar om att han skulle börja krypa. Sedan en månad tillbaka står han upp så ofta han kan, fortfarande med stöd, och den senaste veckan har han börjat gå längs möblerna.

    Tänderna lyser fortfarande med sin frånvaro.

    Jag kommer att vara föräldraledig t o m maj månad och sedan tar maken vid. Han planerar att vara föräldraledig juni-sept och sedan ha semester i oktober. Så inskolning för Oskar lär dröja ett tag till.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer

    Det börjar snart bli dags att byta storlek på Oskars kläder. Storlek 68 börjar bli för liten. Jag har plockat fram och tvättat storebrors gamla 74-kläder och så har jag köpt en del nytt.

    Maken tog upp sin planerade föräldraledighet (även om han inte preciserade exakt när han tänker börja) med chefen igår och det verkar inte vara några "sura miner" där inte.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer


    God Jul!
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Vi som är föräldralediga med andra barnet födda januari/februari 2010