• emmzan

omvärderat huset??

Hej hej!

Finns det någon här inne som renoverat och sedan värderat om huset? Hur gick det? Fick nu upp värdet mycket? Vad hade ni gjort? Fick ni bättre lånevillkor på banken? Vad kostade värderingen?

Ja berätta allt!!!

Håller på att renovera vårt hus och ska värdera om det så småningom...hoppas på att få bra villkor på banken + att vi vill låna upp för att bygga ut

Kram //emma

• Svar på tråden omvärderat huset??
  • Lyckosam

Vi har omvärderat huset!

Vi köpte ett gammalt dagis så värdet var därför 0 kr som det är på "vårdbyggnader"

Vi fick upp det från 0 kr till ngnstans över 500.000 kr

Jag kan inte minnas att värderingen kostade oss ngt alls..

Ja vi köpte huset för 300.000 kr från Kommunen så då fick vi juh låna 200.000 + lite till extra när vi hade värderat upp det.

Vi har juh gjort om i stort sätt allt i huset för att få det att se ut som ett hus man bor i och inte ett dagis *skratt*..

• Eofrysina

Vi gjorde så. Kommer inte riktigt ihåg vad värderingen kostade, men jag har för mig att det var ca. 2000 kr. Vi valde en mäklare som nyligen sålt några liknande hus i vårt område. Efter värderingen kunde vi slippa topplånet helt och hållet. Hur mycket man kan värdera upp huset handlar självklart iofs sedan också om vilket pris man köpt huset för. Vi köpte vårt billigt så för oss blir en omvärdering väldigt märkbar. Vad gäller räntor så hade de inget med värderingen av huset att göra. Jag brukar ringa min bank och fråga vad som är bästa räntan de kan ge mig. Funkar riktigt bra faktiskt.

• Mammis me Tindra

Vi målade bara om och överallt, de värderade upp lägenheten 100 000kr.
    Vi ska fixa köket och lägga nya golv oxå så vi får se hur mycket mer den stiger i värde då.

• emmzan

Vi köpte ett hus för 595.000, ett enplan med källare...har fixat i stort sett hela övervåningen, bytt från olja till pellets, satt in kamin, grävt upp tomten och bytt vatten och avlopp + att vi ska hinna med att dränera innan värderingen ska ske. Hoppas därefter att vi får låna upp till att inreda källaren

• wellah

vi har värderat om våran bostadsrätt ca 5 månader efter köp, värdet hade gått upp 125 tusen, vi har bara målat om över allt och bytt kyl/frys....
    kostade inget för muntlig värdering (banken godtog den) ville vi ha skriftlig skulle det kosta 1000 kr. vi la topplånet i botten

• Pingla med en åsikt

om man låter en mäkltre omvärdera, räknas det hos banken då eller måste banken ha dit en egen värderingsman?

• MissDecember

Det ska vara en värderingsman från den bank ni har lånen hos. Normalt kostar värderingen inget, så man har ju inget att förlora på att få huset värderat. Däremot kan man vinna mycket med tanke på att lånevilllkoren kan förbättras. Vi värderade om vår villa och kunde då slippa topplånet.

• uniMog

Banken har vissa värderingsmän som de godkänner. Vissa banken värderar om enbart baserat på försäljningsstatistiken och vissa har kostnadsfri värdering..

För oss kostade det dock ung. 2-3 000 men det fick vi igen med råge.
    Vad hade vi gjort.. hm.. installerat en braskamin, målat om på vissa ställen, slitit ut lite heltäcknngsmattor och tagit fram träet under, lagt klinker + golvvärme samt renoverat väggarna i "gillestugan" och gästtoaletten.. *funderar* Och renoverat en sommarstuga på tomten.

Värdet steg från 1,6 milj till 2,3.

• emmzan

Pejgan: Ahhh, grattis..det va ingen dålig vinst ni gjorde där

Hoppas på att vi oxå ska kunna få upp en del...

• Pingla med en åsikt

mäkltre??????????????

På något oförklarligt sätt så ska det faktiskt föreställa ordet Mäklare

Svar på tråden omvärderat huset??