• mrseklund

Mormors övertramp!

Min mamma (mormor) gör, vad jag och min man anser, ständiga små övertramp när hon är barnvakt till vår snart 3-årige son.

Första övertrampet var redan på BB. Jag var snittad och bad henne vara med mig några timmar på BB medan min man åkte hem efter rena kläder. Min son var 2 dygn. Hon tog honom till dagrummet så jag fick sova. Amningen gick inge bra och han var skrikig pga hunger. När jag tar mig ut till dagrummet har BM gett min mamma ersättning som hon satt och gav honom. Utan att någon frågat mig om det var OK. Övertramp?

Sen har det nu i snart tre år varit småsaker hela tiden. Hon ger honom saker att äta och dricka utan att fråga oss om det är OK. Hon sorterar om i hans garderob, hon åker med honom i sin bil, han sitter i framsätet med bälte, fram och tillbaka på "vår lilla väg" (ingen trafik, radhusområde), vilket han tycker är en höjdare. Hon springer in till honom på natten (när hon övernattar) före mig för att hon var "orolig" för något.

Hon ständigt kommenterar allt vi gör med honom utan att bli tillfrågad om råd. Vi ska göra så, borde göra si osv. Hon blir arg på min man när han ifrågarsätter henne, även mig ibland. Hon tycker att hon har rätt att tycka saker och ha åsikter då hon har mer erfarenhet än oss.

Senast var hon barnvakt för en vecka sedan så vi slapp vabba. Vår son hade hosta och feber. När vi kommer hem har hon flyttat sin bil och skottar upppfarten. När jag frågar var min son är så säger hon att han är inne och att hon tittat till honom var tredje minut. Jag frågade henne vad det var som var så viktigt att hon måste lämna honom ensam. Hon sa att hon bara ville vara snäll och se till att vi kom in med bilen. Hon tyckte det var en bagatell.  När vi sedan satte oss ner för att äta middag så berättar hon att hon gett vår son läsk (Sprite Zero) på dagen. VI GER HONOM INTE LÄSK, något hon vet. Hon blev sur på oss för att vi blev sura på henne.

Nu funderar jag på om detta är bagateller. För mig känns det som om jag inte vill att hon ska vara barnvakt i framtiden om hon inte kan respektera oss som föräldrar och våra åsikter om hur vår son skall vårdas.

Vad tycker ni föräldrar och far/morföräldrar?

• Svar på tråden Mormors övertramp!
  • Helene OSV

Jag hade ALDRIG någonsin förlåtit min mamma (eller nån annan) om hon hade gett min bäbis ersättning!! 
    Och att låta barnet åka fel i bilen är ju fullständigt livsfarligt!
    Skulle bli vansinnig om någon upprepade gånger gav mitt barn saker att äta som jag inte godkänt eller som de t.o.m. vetat om att vi INTE ger.

Det är absolut inte bagateller, jag hade INTE låtit henne vara ensam med barnet igen!

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥ Fyran 1009 ♥
  • pluvdo

Alltså... Du behövde sova så din mamma tog bebisen till dagrummet. Bebisen var skrikig av hunger och en barnmorska gav då din mamma ersättning att ge till bebisen. Hur är det ett övertramp av din mamma att ge bebisen ersättning då? Visst, hon kanske skulle frågat dig, men samtidigt kanske hon kände att du behövde sova och att barnmorskan säkert vet vad hon sysslar med? Jag tycker det varit elakare av henne att låta barnet fortsätta "skrika av hunger" än att ge barnet ersättning utan att fråga dig.

Jämfört med många andra skräckhistorier jag läst här på familjeliv så tycker jag verkligen det där låter som bagateller. Det enda jag tycker är dumt av det hon gör är väl att hon skall ifrågasätta ert sätt att sköta er son på. Det tycker jag är fel. Däremot, att hon gett honom lite läsk och gått ut och skottat och lämnat honom inomhus tycker jag är fånigt att reagera sådär på.

Om man redan börjat störa sig på någon så är det väl dock lätt att störa sig mer och mer på den, även om det den gör enligt andra inte är så farligt.

Prata med henne. Säg att ni blir arga och irriterade då hon är som hon är. Erkänn att ni kanske överreagerar ibland (för det tycker åtminstone jag det låter som att ni gör) men att det är för att hon helt enkelt lägger sig i snäppet för mycket. Prata om alla saker ni stört er på så hon förstår.

• k girl
    pluvdo skrev 2010-03-23 15:40:36 följande:
    Alltså... Du behövde sova så din mamma tog bebisen till dagrummet. Bebisen var skrikig av hunger och en barnmorska gav då din mamma ersättning att ge till bebisen. Hur är det ett övertramp av din mamma att ge bebisen ersättning då?
    Du, jag tror inte att du riktigt fattar hur känslig man kan vara som nyförlöst och inget hellre vill än att amma, men det funkar inte riktigt.
  • Helene OSV
    pluvdo skrev 2010-03-23 15:40:36 följande:
    Alltså... Du behövde sova så din mamma tog bebisen till dagrummet. Bebisen var skrikig av hunger och en barnmorska gav då din mamma ersättning att ge till bebisen. Hur är det ett övertramp av din mamma att ge bebisen ersättning då? Visst, hon kanske skulle frågat dig, men samtidigt kanske hon kände att du behövde sova och att barnmorskan säkert vet vad hon sysslar med? Jag tycker det varit elakare av henne att låta barnet fortsätta "skrika av hunger" än att ge barnet ersättning utan att fråga dig.
    Hon skulle naturligtvis inte bara ha låtit bäbisen skrika av hunger, det SJÄLVKLARA hade ju varit att gå in till mamman och låtit henne amma!!
    Bäbisens behov av bröstmjölk går ju före mammans behov av sömn!
    Och nog är det ju ändå MAMMAN som bestämmer om bäbisen öht ska få ersättning!!
    Om hon ville HELAMMA så förstörde ju mormodern det!

Som sagt, jag hade aldrig förlåtit en sån sak!
    För mig är helamningen oerhört viktig.
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥ Fyran 1009 ♥
  • pluvdo

Det hade ju varit problem med amningen? Jag trodde bebisen var hungrig för att amningen inte fungerade. Skulle bebisen ligga och snutta och försöka få ut mjölk då om det inte fungerade? Bebisens behov av mat går väl före det mesta?

• canmamma

Jag har själv en ganska skraltig relation med barnens farmor, så ta mina råd med en nypa salt! Men ta ett snack med mormor om vad en MORMOR är och hur det skiljer sig från att vara förälder. Lyft fram alla de bra delarna om att inte behöva ta hela vardagsträlet utan verkligen kunna vara det där lilla extra, att få vara den roliga, trygga mormorn, som har tid och som inte behöver ta det, inte alltid så roliga, föräldraansvaret och regelskrivandet. Att vara länken bakåt osv. Tala med henne om DIN mormor och andra äldre familjemedlemmar och era inbördes relationer. Och tala om er relation som mor-dotter/svärson. Säg vad ni behöver (uppbackning av era regler, stöd i ert föräldraskap och av era värdegrunder, etc) och försök säga vad ni vill att mormor ska göra istället för vad ni vill att hon INTE ska göra. Berätta HUR hon kan skämma bort sitt barnbarn på sätt som inte kompromissar era gränser... Lycka till!

• Ullis 10

Tycker du överdriver. Annan barnvakt då.

• Ullis 10
    Helene OSV skrev 2010-03-23 15:25:35 följande:
    Jag hade ALDRIG någonsin förlåtit min mamma (eller nån annan) om hon hade gett min bäbis ersättning!! Och att låta barnet åka fel i bilen är ju fullständigt livsfarligt!Skulle bli vansinnig om någon upprepade gånger gav mitt barn saker att äta som jag inte godkänt eller som de t.o.m. vetat om att vi INTE ger.Det är absolut inte bagateller, jag hade INTE låtit henne vara ensam med barnet igen!
    Oj.
  • Kinya

Den person som satt mitt barn fel i bilen hade fått sig en sån utskällning att h*n inte vågade göra det igen! Oavsett vem det är!

Ersättningen hade jag också blivit skogstokig över! Jag är mamman och jag bestämmer över om mitt barn ska få ersättning eller ej.

Hade någon gett mitt barn läsk med sötningsmedel hade jag sagt till på skarpen faktiskt.

Säg till henne att det är ert barn och att det är ni som bestämmer och att hon bara får gilla läget. Låt bli att anlita henne som barnvakt om ni inte trivs med det.

• k girl
    pluvdo skrev 2010-03-23 16:08:31 följande:
    Det hade ju varit problem med amningen? Jag trodde bebisen var hungrig för att amningen inte fungerade. Skulle bebisen ligga och snutta och försöka få ut mjölk då om det inte fungerade? Bebisens behov av mat går väl före det mesta?
    Att ge ersättning i ett så tidigt skede är i de flesta fall inte aktuellt eftersom de har en reserv att taav. För de flesta rinner inte mjölken till förrän dag två-tre. De flesta sjukhus ger inte ersättning om det inte finns några medicinska indikationer. Så, jo: det är en ganska big deal.
Svar på tråden Mormors övertramp!