• mrseklund

Mormors övertramp!

Min mamma (mormor) gör, vad jag och min man anser, ständiga små övertramp när hon är barnvakt till vår snart 3-årige son.

Första övertrampet var redan på BB. Jag var snittad och bad henne vara med mig några timmar på BB medan min man åkte hem efter rena kläder. Min son var 2 dygn. Hon tog honom till dagrummet så jag fick sova. Amningen gick inge bra och han var skrikig pga hunger. När jag tar mig ut till dagrummet har BM gett min mamma ersättning som hon satt och gav honom. Utan att någon frågat mig om det var OK. Övertramp?

Sen har det nu i snart tre år varit småsaker hela tiden. Hon ger honom saker att äta och dricka utan att fråga oss om det är OK. Hon sorterar om i hans garderob, hon åker med honom i sin bil, han sitter i framsätet med bälte, fram och tillbaka på "vår lilla väg" (ingen trafik, radhusområde), vilket han tycker är en höjdare. Hon springer in till honom på natten (när hon övernattar) före mig för att hon var "orolig" för något.

Hon ständigt kommenterar allt vi gör med honom utan att bli tillfrågad om råd. Vi ska göra så, borde göra si osv. Hon blir arg på min man när han ifrågarsätter henne, även mig ibland. Hon tycker att hon har rätt att tycka saker och ha åsikter då hon har mer erfarenhet än oss.

Senast var hon barnvakt för en vecka sedan så vi slapp vabba. Vår son hade hosta och feber. När vi kommer hem har hon flyttat sin bil och skottar upppfarten. När jag frågar var min son är så säger hon att han är inne och att hon tittat till honom var tredje minut. Jag frågade henne vad det var som var så viktigt att hon måste lämna honom ensam. Hon sa att hon bara ville vara snäll och se till att vi kom in med bilen. Hon tyckte det var en bagatell.  När vi sedan satte oss ner för att äta middag så berättar hon att hon gett vår son läsk (Sprite Zero) på dagen. VI GER HONOM INTE LÄSK, något hon vet. Hon blev sur på oss för att vi blev sura på henne.

Nu funderar jag på om detta är bagateller. För mig känns det som om jag inte vill att hon ska vara barnvakt i framtiden om hon inte kan respektera oss som föräldrar och våra åsikter om hur vår son skall vårdas.

Vad tycker ni föräldrar och far/morföräldrar?

• Svar på tråden Mormors övertramp!
  • Helene OSV
    Ullis 10 skrev 2010-03-23 16:19:48 följande:
    Oj.
    Vaddå "oj"??
    Var det något konstigt med mitt inlägg?
    Bara självklarheter för mig!
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥ Fyran 1009 ♥
  • Sar
    När det gäller händelsen på BB anser jag nog att det är BM som gjort övertrampet. BM ska inte erbjuda en släkting att ge ersättning utan att fråga föräldrarna! Sedan anser jag att det absolut viktigaste är att barnet är mätt, inte om den helammas eller ej men det är en annan diskussion.
    Jag anser också att BBtid över huvudtaget tillhör föräldrarna och inte släktingar!

Man sorterar inte om i garderober hos folk och man sätter absolut inte ett barn i framsätet med bälte. Har hon dessutom airbag så är barnet dött på ett ögonblick vid en lättare krock!

Att hon springer in till honom på natten vid övernattning är väl ett sätt att försöka ge er föräldra en hel natts sömn. Snällt tycker jag.
    Vill ni nu inte det så är det väl bara att berätta?!

Jag hade inte gillat att hon lämnat barnet själv när det sov, lär henne handskas med en babyvakt isåfall.  Jag hade blivit irriterad om hon gett läsk till ett väldigt litet barn men jag hade allvarligt inte brytt mig om det var till en 3åring.

Däremot hade jag upplyst om att ev. läsk som mina barn bjuds på ska innahålla riktigt socker som sötningsmedel.
  • Mjufs

Du borde spänna av. Dessa saker är ju verkligen bagateller. Värdesätt istället din mammas hjälp, gammal är äldst. Vill du hellre att hon inte passar honom alls då? Hon älskar ju uppenbarligen sitt barnbarn väldigt mycket och hon menar säkert inte att skada honom på något sätt. Har du inte tänkt på att hon kanske gav honom just Sprite Zero för att den var sockerfri och hon trodde det var ok med sockerfri läsk? Och episoden på BB var ju BM-s fel, de ville väl inte väcka dig.

Hade jag en dotter som dej hade jag sagt upp kontakten med henne och barnbarnet. Fy så otacksamt och petigt!!!

• Mjufs
    mrseklund skrev 2010-03-18 20:30:51 följande:
    Vi har gjort det redan! Det blir bättre ett kort tag men sen återgår det igen. Vi visar vår uppskattning. Vi tackar henne alltid för barnvakt, betalar bensinen åt henne, åker och hjälper henne när hon behöver hjälp. Jag har verkligen försökt att slå knut på mig själv ibland för att vara alla till lags och inte tjafsa om småsaker pga all hjälp hon ger oss. Men är det inte vad mormor ska göra för sina barnbarn? Hon säger jämt att hon längtar efter min son och vill komma och träffa honom.
    Men förf...hon är väl inte någon anställd hos dig??? Du skriver ju som om hon vore det;
    "Det blir bättre ett kort tag men sen återgår det igen..."
    jamen ge henne sparken från att vara mormor då. Men det kanske är 3 månaders uppsägningstid?

När jag var lite och var hos mormor fick man alltid lite extra mot vad man brukade få hemma, den var ju så det skulle vara! Vilket tråkigt liv din son kommer att få, när inte ens mormor får skämma bort honom...
  • Mjufs

En sak till bara innan gonatt...du överlevde väl din mammas "behandling" som barn? Så vad är problemet? Är du missnöjd med din egen barndom? Matade hon dig med spik och band fast dig under bilen eftersom du är så skitnödig över detta?

Gonatt.

• Faber

Men förihelvete! Inte fan kolar ungen för att han/hon får ersättning en endaste gång. Inte stendör han av lite godis då och då heller.

När morsan var 4 fick dom peta bort mask från köttet innan dom käka. Dagen morsor har något allvarligt fel.

• Jessica24

Jag tycker det var helt rätt gjort av dina mamma och personalen på BB som gav din son ersättning = mat.
    Han mådde uppenbarligen inte bra av att vara hungrig och var helt ifrån sig då amningen inte fungerade så han fick tillräckligt med mat i sig.
    Ersättning är ingen farligt att ge till bebisar, som en del verkar tro.
    Så där tycker jag din mamma gjorde något jättebra som såg till att er son blev mätt, lugn och glad och slapp har ångest över sin brist på mat.
    Försök vara glad över att dom ville din sons bästa.

När det kommer till att åka i bilen, så har jag full förståelse för att ni reagerar och det med all anledning.
    Det är ju förenat med livsfara att inte sitta rätt fastspänd i bilen om en olycka skulle vara framme.

De andra småsakerna är nog inte det riktiga problemet, utan det ligger nog andra saker och pyr?!
    Lite läsk vid enstaka tillfälle är inget farligt och blir ingen vana för ett barn. Men jag tycker självklart att hon ska lyssan på hur ni vill ha det och respektera det.

• k girl

Men det handlar väl för faan inte om ungen får ersättning eller ej?!

1. Att ge ersättning utan att föräldrarna tillfrågats och utan medicinsk indikation är direkt felaktigt förfarande av sjuksköterskan.

2. Som nyförlöst mamma är det inte en liten skitsak att beslut tas över huvudet på en.

Och för det tredje är en bebis inte "ifrån sig" av hunger och "har ångest över sin brist på mat" andra dagen efter födseln. Ni människor som hävdar det har visst lite koll på hur en bebis fungerar första dygnen.

• Hervor 1

Jag förstår din känsla ts. Det handlar inte om att läsk är det farligaste på jorden (för det är det inte) utan det handlar om att mormor inte respekterar de gränser som ni föräldrar har satt upp för erat barn. Jag hade också blivit ordentligt irriterad om min mamma så uppenbart struntade i vad jag och min man bestämt för våra barn!

Svar på tråden Mormors övertramp!