Dop - en kristen handling
Har funderat mycket på det här med dop. Dopet är ju en kristen handling med utgångspunkt i bibeln. Det är det tillfälle då barnet tas upp i den kristna församlingen och handlingen utförs "inför Gud och denna församling".
Ett stort missförstånd är att barnet får sitt namn vid dopet - det stämmer alltså inte. Jag var själv fullständigt övertygad om att min odöpta klasskamrat inte hade något "riktigt" namn. Mina föräldrar har barndöpt alla sina barn av tradition och uppfattningen av att barnet fick sitt namn vid cermonin.
Själv har jag under tonåren bestämt mig för att leva som kristen, det innebär bland annat för mig att jag inte tänker döpa mina barn - det är enligt många bibieltolkare en viljehandling, som jag anser att barnet själv ska få välja när det blir vuxet nog. Det finns alltså flera bibeltolkningar av dopet som cermoni för vuxna eller barn, där man själv får läsa och bilda sig en uppfattning.
Tycker själv inte att det är rätt att använda dopet endast av tradition eller som namngivningscermoni, utan att vara medveten av innebörden. Har förstått att många i stället har valt en namngivningscermoni, där man "offentliggör" barnets fullständiga namn.
Vad tycker du?