• Anonym

Hur mycket kan man få till möbler från soc?

Nu har jag fått en lägenhet men har inga möbler sen tidigare då jag mest bott inneboende och fått låna allt.
    Så jag undrar om man kan få några pengar till möbler från soc och hur mycket isåfall..

Jag har inget sen tidigare så jag måste ha en säng osv osv osv.. Ja,allt man egentligen behöver för att kunna bo..

Om det är nån som vet så skulle jag bli tacksam för svar..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-14 01:39
    OBS:
    Jag kommer inte längre att svara på påhopp och kränkande inlägg från er som tror att ni känner mig och bara är ute efter att döma mig!
    Orkar du inte läsa hela tråden för att faktiskt få en uppfattning om hur det egentligen ligger till så är det inte mitt problem,klart ni inte behöver läsa hela tråden men då ska du kanske inte uttala dig om nåt du inte har en susning om!

Jag är alltså inte ute efter att utnytja systemet som många påstår. Och jag har absolut inget emot att köpa beg möbler eller ta emot det som folk ger bort,bara så att ni vet om det! Sen om jag får en viss summa av soc för att kunna köpa möbler så är det bara bra.

• Svar på tråden Hur mycket kan man få till möbler från soc?
  • Anonym
    MaliinTroll skrev 2010-03-12 14:10:55 följande:
    Jag kan säga såhär att i min kommun betalade dom min hyra som då låg på 4306kr, men då fick jag INTE söka möbelbidrag pga att hyran var för hög :( Men jag lyckades skrapa ihop mobler och sånt själv.. fick köpa saker och ting allt efter som  
    Jag tror att min hyra kommer att ligga på 3500 eller nåt sånt.. Men taskigt att inte få några pengar alls för att hyran var för hög. Det är inte som att det finns gott om lägenheter att välja mellan och att man väljer den med högst hyra med flit..
  • gullican
    LoppanL skrev 2010-03-12 14:02:44 följande:
    Det brukar vi också göra, 1500 kr har vi haft som standardpris om jag minns rätt. Vi har en procent av basbeloppet om man inte har någonting, och har en lista med priser om man behöver komplettera med enstaka möbler. Men som du märker så skiljer det sig mycket mellan kommuner, så hör med din socialsekreterare. Kolla om de har något belopp om man inte har någonting, eller om du behöver göra en lista med vad du anser dig behöva.Alicias mor: jäklar vilken generös kommun du jobbar i! 8440 kr i spädbarnsutrustning, har för mig att våran ligger på ca 4500 kr. Vad bedöms ingå i den kostnaden?Ni andra soc.sekr., beviljar ni alltid soffa? Vi är rätt restriktiva med det, det är inte en självklarhet att få. Hur ser det ut i era kommuner? (ursäkta ts om jag lånar din tråd..)
    EN procent av basbeloppet?? Nej, inte kan du väl mena det? Det är ju 420 kr

Vi beviljar alltid soffa ja, det anses ingå i en skälig levnadsnivå att ha en soffa. Möjligen beviljar vi det inte om man har en liten etta men då kan man istället få en bäddsoffa och så ingen säng+soffa. Just soffan står särskilt specificerad i våra riktlinjer precis som säng, köksbord och TV med fasta belopp som ska beviljas. ANnars gäller MAX 20% av basbeloppet till ett helt nytt hem, men det beviljar vi i princip aldrig utan brukar ligga mellan 9000-12000 beroende på omständigheter och hur stort hushåll.
  • gullican
    Jag kan säga såhär att i min kommun betalade dom min hyra som då låg på 4306kr, men då fick jag INTE söka möbelbidrag pga att hyran var för hög :( Men jag lyckades skrapa ihop mobler och sånt själv.. fick köpa saker och ting allt efter som  
    Det skulle du inte ha nöjt dig med, du skulle ansökt och fått avslag och sedan överklagat. Har svårt att se en avslagsmotivering på det som skulle hålla i Länsrätten. Det är två skilda saker.
  • Anonym

I min kommun betalar vi ut 3800:- för spädbarnsutrustning. Det betalas ut vid två tillfällen, alltså med 1900:- per gång.

• LoppanL
    gullican skrev 2010-03-12 14:15:05 följande:
    EN procent av basbeloppet?? Nej, inte kan du väl mena det? Det är ju 420 kr Vi beviljar alltid soffa ja, det anses ingå i en skälig levnadsnivå att ha en soffa. Möjligen beviljar vi det inte om man har en liten etta men då kan man istället få en bäddsoffa och så ingen säng+soffa. Just soffan står särskilt specificerad i våra riktlinjer precis som säng, köksbord och TV med fasta belopp som ska beviljas. ANnars gäller MAX 20% av basbeloppet till ett helt nytt hem, men det beviljar vi i princip aldrig utan brukar ligga mellan 9000-12000 beroende på omständigheter och hur stort hushåll.
    Haha, så fel det kan bli, jag menade att vi har en procentsats på basbeloppet, inte en procent, så snåla är vi inte! Är förälraledig just nu, så jag har inte koll på hur mycket den är på.. Intressant med soffan, jag har insett när jag har läst diverse trådar här att riktlinjer skiljer sig väldigt mycket mellan kommuner!
    Instämmer med Aliciasmor, det har ju inget med varandra att göra, så det kan inte vara ett hållbart skäl för avslag!
  • gullican
    LoppanL skrev 2010-03-12 14:40:57 följande:
    Haha, så fel det kan bli, jag menade att vi har en procentsats på basbeloppet, inte en procent, så snåla är vi inte! Är förälraledig just nu, så jag har inte koll på hur mycket den är på.. Intressant med soffan, jag har insett när jag har läst diverse trådar här att riktlinjer skiljer sig väldigt mycket mellan kommuner! Instämmer med Aliciasmor, det har ju inget med varandra att göra, så det kan inte vara ett hållbart skäl för avslag!
    Ja, man är ju medveten om att det skiljer sig, men jag har reageat på attdet skiljer sig enormt mycket åt på flera saker. Lite för mycket för att det ska vara okej faktiskt. Tycker nog att det skulle göras någon översyn av det så att skillnaderna inte blir så enorma, någon form av nationell riktlinje kanske. Inte så att det måste vara precis lika då ju förutsättningarn skiljer sig åt mellan komunerna, men någon förändring tycker jag verkar vara på plats.

jag har åtminstone kommit fram till att jag arbetar i en av de mest generösa komunerna i landet både vad gäller godkänd hyreskostnad och bistånd utöver norm till olika saker.
  • Anonym
    gullican skrev 2010-03-12 15:06:44 följande:
    Ja, man är ju medveten om att det skiljer sig, men jag har reageat på attdet skiljer sig enormt mycket åt på flera saker. Lite för mycket för att det ska vara okej faktiskt. Tycker nog att det skulle göras någon översyn av det så att skillnaderna inte blir så enorma, någon form av nationell riktlinje kanske. Inte så att det måste vara precis lika då ju förutsättningarn skiljer sig åt mellan komunerna, men någon förändring tycker jag verkar vara på plats. jag har åtminstone kommit fram till att jag arbetar i en av de mest generösa komunerna i landet både vad gäller godkänd hyreskostnad och bistånd utöver norm till olika saker.
    Vart jobbar du nånstans?
  • Hallonmumsan

min sambo fick lite för dom räknade med att han kunde köpa på myrorna.
    Jag fick 10000 här i göteborg eftersom jag hade ett barn med och då räknar dom på det billigaste på ikea

• gullican
    Anonym skrev 2010-03-12 15:09:49 följande:
    Vart jobbar du nånstans?
    Inte i din kommun tyvärr Eftersom jag inte är anonym och jag vet att några av mina klienter håller till härinne så vill jag helst inte gå närmare in på det. Det är en av landets största kommuner i alla fall.
  • Lejån
    gullican skrev 2010-03-12 15:06:44 följande:
    Ja, man är ju medveten om att det skiljer sig, men jag har reageat på attdet skiljer sig enormt mycket åt på flera saker. Lite för mycket för att det ska vara okej faktiskt. Tycker nog att det skulle göras någon översyn av det så att skillnaderna inte blir så enorma, någon form av nationell riktlinje kanske. Inte så att det måste vara precis lika då ju förutsättningarn skiljer sig åt mellan komunerna, men någon förändring tycker jag verkar vara på plats.jag har åtminstone kommit fram till att jag arbetar i en av de mest generösa komunerna i landet både vad gäller godkänd hyreskostnad och bistånd utöver norm till olika saker.
    Då måste jag ju bli nyfiken och fråga vad ni har för godkänd hyreskostnad? Tror nämligen att vi är rätt snåla.
    längtar efter sommar & sol
Svar på tråden Hur mycket kan man få till möbler från soc?