Skulle du lämna din 1,5-2-åring i badet själv om...
Om det bara var 1 dm vatten i karet och du satt i ett närliggande rum och hörde barnet hela tiden?
Om det bara var 1 dm vatten i karet och du satt i ett närliggande rum och hörde barnet hela tiden?
Jag var säker 5-6 om inte 7 år när min mamma fortfarande ropade mitt namn med jämna mellanrum (d.v.s. irriterande ofta ) ifall jag satt i badet och hon inte var i samma rum.
... för övrigt så badar lillfisen i en badbalja och inte i badkar.
ALDRIG! Vem fan gör det?
En sak är att man lämnar några sek för att hämta/lämna något men inte sitta i ett annat rum hela badet eller dyl... *chockad*
... jag missade nog biten "hela tiden". Inte bra att svara på sådana här frågor mitt i natten. Nej, jag skulle givetvis inte vara borta hela tiden. Men jag ser heller ingen anledning till att sitta och vakta ungen hela tiden heller.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) skriver följande i sin rapport "STATISTIK OCH ANALYS Varför drunknar barn?"
"Studier från USA talar för att bristande tillsyn är mycket vanligt när små barn drunknar vid stränder eller i badkar. En typsituation är när en förälder går ifrån en kort stund för att svara i telefon eller ordna något för ett annat barn (Brenner 2003). Mycket talar för att föräldrar inte är fullt medvetna om hur kort tid det kan ta från det uppsikten sviktat till dess att barnet drunknat (Simon 2003), men att föräldrautbildning kan förbättra detta (Moran och Stanley 2006)."