• Eisa

Skulle du lämna din 1,5-2-åring i badet själv om...

Om det bara var 1 dm vatten i karet och du satt i ett närliggande rum och hörde barnet hela tiden?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du lämna din 1,5-2-åring i badet själv om...
  • Puma87
    Bea08 skrev 2010-03-13 00:42:35 följande:
    Det hörs inte så mycket då barnet drunknar och ja de kan drunkna även om det är så lite vatten. Det behövs endast några decimeter då de råkar faller framstupa, deras huvuden är så tunga, barnet behöver inte ens ramla eller slå sig, den kan luta sig fram av nyfikenhet och så är olyckan framme.
    Men man hör ju om barnet halkar i badkaret vilket de måste göra för att kunna drunkna om man inte har hela karet fullt med vatten dvs. Jag brukar fylla upp till dotterns navel.
    Jag själv är mer orolig för att hon ska resa sig upp halka och slå sig än att drunkna för det känns som att det är större risk att han gör sig illa än att drunkna. Lämnar dock inte henne ensam mer än den kosta stunden jag kanske hämtar en ny handduk eller om det ringer så hämtar jag telefonen.
    Kitty 081003
  • Anna o Leia
    Puma87 skrev 2010-03-13 09:11:07 följande:
    Men man hör ju om barnet halkar i badkaret vilket de måste göra för att kunna drunkna om man inte har hela karet fullt med vatten dvs. Jag brukar fylla upp till dotterns navel. Jag själv är mer orolig för att hon ska resa sig upp halka och slå sig än att drunkna för det känns som att det är större risk att han gör sig illa än att drunkna. Lämnar dock inte henne ensam mer än den kosta stunden jag kanske hämtar en ny handduk eller om det ringer så hämtar jag telefonen.
    det är inte riktigt sant.. jag vet ett barn som satt och badade i badkaret och böjde sig fram för smaka på vattnet men fick ner hela ansiktet under vattnet och fick en riktigt rejäl kallsup och fick inte luft.. som tur är satt mamman brevid och såg det hela och hlälpte barnet att få ut vattnet.. tänk om mamman suttit i ett annat rum..{#lang_emotions_surprised} kan ju påpeka att det inte lät ett dugg..
  • Bedan

Jag var säker 5-6 om inte 7 år när min mamma fortfarande ropade mitt namn med jämna mellanrum (d.v.s. irriterande ofta {#lang_emotions_heart}) ifall jag satt i badet och hon inte var i samma rum.

• Anna o Leia
    Bedan skrev 2010-03-13 10:08:02 följande:
    Jag var säker 5-6 om inte 7 år när min mamma fortfarande ropade mitt namn med jämna mellanrum (d.v.s. irriterande ofta ) ifall jag satt i badet och hon inte var i samma rum.
    hihi känner igen det:) söta dom e våra mammor{#lang_emotions_sunny}
  • Twilight
    Bedan skrev 2010-03-13 10:08:02 följande:
    Jag var säker 5-6 om inte 7 år när min mamma fortfarande ropade mitt namn med jämna mellanrum (d.v.s. irriterande ofta ) ifall jag satt i badet och hon inte var i samma rum.
    Det gör jag med min 7-åring
    ♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Stinky
    Bea08 skrev 2010-03-13 00:42:35 följande:
    Det hörs inte så mycket då barnet drunknar och ja de kan drunkna även om det är så lite vatten. Det behövs endast några decimeter då de råkar faller framstupa, deras huvuden är så tunga, barnet behöver inte ens ramla eller slå sig, den kan luta sig fram av nyfikenhet och så är olyckan framme.
    Tja, jag har inget tyst barn, så att säga. Skulle det bli tyst i badrummet, då skulle jag garanterat reagera!
  • Stinky

... för övrigt så badar lillfisen i en badbalja och inte i badkar.

• Bobbenn

ALDRIG! Vem fan gör det?

En sak är att man lämnar några sek för att hämta/lämna något men inte sitta i ett annat rum hela badet eller dyl... *chockad*

Vad vore jag utan dina andetag 080322 ♥
  • Stinky

... jag missade nog biten "hela tiden". Inte bra att svara på sådana här frågor mitt i natten. Nej, jag skulle givetvis inte vara borta hela tiden. Men jag ser heller ingen anledning till att sitta och vakta ungen hela tiden heller.

• My opinion

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) skriver följande i sin rapport "STATISTIK OCH ANALYS Varför drunknar barn?"

"Studier från USA talar för att bristande tillsyn är mycket vanligt när små barn drunknar vid stränder eller i badkar. En typsituation är när en förälder går ifrån en kort stund för att svara i telefon eller ordna något för ett annat barn (Brenner 2003). Mycket talar för att föräldrar inte är fullt medvetna om hur kort tid det kan ta från det uppsikten sviktat till dess att barnet drunknat (Simon 2003), men att föräldrautbildning kan förbättra detta (Moran och Stanley 2006)."

Svar på tråden Skulle du lämna din 1,5-2-åring i badet själv om...