• Anonym (Ledsagare)

Skitlön ??!

Jobbade förra sommaren som vårdbiträde inom kommunens hemtjänst. Tjänade då drygt 92kr/tim.

Nu på måndag skall jag börja jobba som ledsagare åt en brukare jag hade hand om förra sommaren, och fick idag veta att lönen låg på 89kr/tim ! Är inte det VÄLDIGT lite ? Jag har nu en utbildning, fick mina undersköterska betyg i höstas förra året, men enligt damen på LSS så behövde jag inte ta med och visa upp dem då man inte behöver ha vare sig erfarenhet eller betyg för att få jobba som ledsagare. Kan då tillägga att brukaren valde mig, jag sökte inte jobbet, om det kanske är anledningen.

Jag vart chockad när hon sade timlönen, för jag hade iallafall minst räknat med vbtlönen ? Eller stämmer det ?

• Svar på tråden Skitlön ??!
  • Jennyh86

vet inte vad man tjänar som ledsagare men jag är usk och tjänar runt 104 i timmen.

• Anonym

Sjukt

Jag jobbar som personlig assistent och har en timlön på 117kr utan OB inräknat...
    Iofs skiljer sig jobbet en aning mot ledsagare men trots det borde det ju inte skilja så vansinnigt mkt..

• Anonym (Ledsagare)
    Jennyh86 skrev 2010-03-12 20:41:36 följande:
    vet inte vad man tjänar som ledsagare men jag är usk och tjänar runt 104 i timmen.
    Jomen precis. Det var vad jag tänkte också, eftersom jag ändå är uska... Jag tycker det verkar vara vääldigt lite...
  • Anonym (Ledsagare)
    Anonym skrev 2010-03-12 20:46:09 följande:
    Sjukt Jag jobbar som personlig assistent och har en timlön på 117kr utan OB inräknat...Iofs skiljer sig jobbet en aning mot ledsagare men trots det borde det ju inte skilja så vansinnigt mkt..
    Jo precis. Och damen på LSS var ändå väldigt snabb med att säga att det var 89kr/tim utan OB, precis som om det skulle göra saken bättre ?
  • Jennyh86

Kan tillägga att när jag börja på ett av mina timanställningar så fick jag 92 i timmen och trodde det stämde. sen pratade jag med en kollega och fd klasskompis som sa att hon hade då runt 104 och jag gick och prata med chefen som sa att det var helt fel. det var bara en summa som lönekontoret satt.

• Anonym

En del timlöner är ju beroende på hur gammal man är och också hur många år man jobbat. Därför kan två olika personer som gör exakt samma jobb ha olika timlön.
    Jag tycker 89 kr är lite. Jag är städerska och har 101. Det är också lite.

Jag antar att du även kommer att ha semesterersättning, den ligger väl på 12,50 kr/timmen. Så du får ju fundera ut om du tycker lönen är värd det eller ej.

Men om brukaren nu valt dig, kan du inte använda det för att försöka förhandla upp lönen?

• Anonym (Ledsagare)
    Jennyh86 skrev 2010-03-12 20:50:27 följande:
    Kan tillägga att när jag börja på ett av mina timanställningar så fick jag 92 i timmen och trodde det stämde. sen pratade jag med en kollega och fd klasskompis som sa att hon hade då runt 104 och jag gick och prata med chefen som sa att det var helt fel. det var bara en summa som lönekontoret satt.
    Där ser man. Det värsta av allt är att jag inte vet vem jag skall vända mig till bara... Alltså, för att säkerhetskolla så allt stämmer.
  • Anonym (Ledsagare)
    Anonym skrev 2010-03-12 20:56:20 följande:
    En del timlöner är ju beroende på hur gammal man är och också hur många år man jobbat. Därför kan två olika personer som gör exakt samma jobb ha olika timlön.Jag tycker 89 kr är lite. Jag är städerska och har 101. Det är också lite.Jag antar att du även kommer att ha semesterersättning, den ligger väl på 12,50 kr/timmen. Så du får ju fundera ut om du tycker lönen är värd det eller ej.Men om brukaren nu valt dig, kan du inte använda det för att försöka förhandla upp lönen?
    Jo, iofs. Jag är iallafall över 20år, och har ett års erfarenhet av vården. Samt undersköterska betyg,  så man tycker ju där att man borde komma upp över 90kr iallafall. Hon nämnde ingenting som semesterersättningen till mig. Så jag vet faktiskt inte.

Ja, jobbet har jag redan tagit eftersom jag är arbetslös. Men sen fick jag inte veta fören i förmiddags om lönen, då jag redan hade tackat jag och kommit överens med brukaren. Men vem är det då som jag skall tala med när det gäller lönen. Jag är ganska så amatör när det gäller sånt här. Min sambo har liite bättre koll då han jobbat i vården i över 4 år och är fastanställd, men han vet inte riktigt heller hur det är som ledsagare via LSS.
  • MickeN1973
    Anonym (Ledsagare) skrev 2010-03-12 21:02:00 följande:
    Där ser man. Det värsta av allt är att jag inte vet vem jag skall vända mig till bara... Alltså, för att säkerhetskolla så allt stämmer.
    Det är facket som har koll på sådant
Svar på tråden Skitlön ??!