• Anonym (Ledsagare)

Skitlön ??!

Jobbade förra sommaren som vårdbiträde inom kommunens hemtjänst. Tjänade då drygt 92kr/tim.

Nu på måndag skall jag börja jobba som ledsagare åt en brukare jag hade hand om förra sommaren, och fick idag veta att lönen låg på 89kr/tim ! Är inte det VÄLDIGT lite ? Jag har nu en utbildning, fick mina undersköterska betyg i höstas förra året, men enligt damen på LSS så behövde jag inte ta med och visa upp dem då man inte behöver ha vare sig erfarenhet eller betyg för att få jobba som ledsagare. Kan då tillägga att brukaren valde mig, jag sökte inte jobbet, om det kanske är anledningen.

Jag vart chockad när hon sade timlönen, för jag hade iallafall minst räknat med vbtlönen ? Eller stämmer det ?

• Svar på tråden Skitlön ??!
  • Konvaljen

Förhandla upp lönen!

När jag jobbade inom vården samtidigt som jag pluggade för många år sedan fick jag en timlön på om det var 80 kronor (minns ej exakt). Jag visste att de ville ha mig och att det var kris så jag sa att jag vill ha 90, annars fick det vara. Det fick jag också.

Förhandla med chefen, skit i vad som rekommenderas. Du ska ju inte behöva gå ner i lön då du nu har mer erfarenhet. Om du haft 92 kronor innan, kräv 100 nu, du kan ju mer och är eftertraktad.

• Fogen

Håller med andra, förnedra dig inte och gå ner i lön utan börja KRÄVA stället, säg att du minst kräver din senaste lön annars får det vara...

de testar hur  desperat du är och var inte det, ha lite is i magen

• Anonym (Ledsagare)
    Rokka Jill skrev 2010-03-12 21:37:45 följande:
    hur gammal är du?
    Jag är 21, fyller 22 om ett par månader.
  • Anonym (Ledsagare)
    Konvaljen skrev 2010-03-13 09:23:11 följande:
    Förhandla upp lönen!När jag jobbade inom vården samtidigt som jag pluggade för många år sedan fick jag en timlön på om det var 80 kronor (minns ej exakt). Jag visste att de ville ha mig och att det var kris så jag sa att jag vill ha 90, annars fick det vara. Det fick jag också.Förhandla med chefen, skit i vad som rekommenderas. Du ska ju inte behöva gå ner i lön då du nu har mer erfarenhet. Om du haft 92 kronor innan, kräv 100 nu, du kan ju mer och är eftertraktad.
    Jo kanske det. Jag har ju ingen indirekt erfarenhet av ledsagning då detta är mitt första jobb som det. Men jag har fortfarande arbetat inom hemtjänsten, och vi hade då hand om samma brukare. Och som jag skrev tidigare så känns det väldigt konstigt att ett vårdbiträde utan erfarenhet eller utbildning skall få mer i lön än den som har det.
  • Anonym (Ledsagare)
    Fogen skrev 2010-03-13 10:27:57 följande:
    Håller med andra, förnedra dig inte och gå ner i lön utan börja KRÄVA stället, säg att du minst kräver din senaste lön annars får det vara...de testar hur  desperat du är och var inte det, ha lite is i magen
    hehe, joo. Det är ju brukaren som valt mig, så jag borde väl skaffa mig lite is i magen eftersom jag har det som en fördel.

Jag hade iallafall tänkt ringa facket på måndag och kolla lite hur det skall ligga till osv. För jag läste igår om något som hetta PAN avtal, osv... Vet som sagt ingenting, så facket borde väl kunna ge mig rätt info...
  • Anonym (Cor)

Vilket kollektivavtal tillhör du? Din lön är låg, ja, men inte orimligt låg. Eftersom du inte behöver din undersköterskeutbildning i jobbet, så kan du inte heller förvänta dig att få högre lön p.g.a. den.

Vad anser du själv att du är värd? Leta andra jobb och se om du kan få så mycket.

• Anonym

Jag har en  mastersexamen och 15-års yrkes-erfarenhet (är 32 år). Nu blev jag arbetslös och var tvungen att ta ett jobb som teknisk support. Jag får 100 kr/timme.

Jag köper det då jag inte behöver någon av min erfarenhet eller utbildning för att göra jobbet jag gör idag. 
    Försök förhandla upp lönen, men om det inte går så får du söka dig till andra tjänster som betalar mer. Du är trots allt väldigt ung forfarande och har bara ett års yrkeslivserfarenhet. När du jobbat längre så kommer du säkert att kunna få ett bättre jobb.
  • Anonym (Ledsagare)
    Anonym (Cor) skrev 2010-03-13 11:42:37 följande:
    Vilket kollektivavtal tillhör du? Din lön är låg, ja, men inte orimligt låg. Eftersom du inte behöver din undersköterskeutbildning i jobbet, så kan du inte heller förvänta dig att få högre lön p.g.a. den. Vad anser du själv att du är värd? Leta andra jobb och se om du kan få så mycket.
    Men det är ändå ganska chockerande att ett vårdbiträde får mer betalt. Då helt utan någon som helst erfarenhet eller betyg.

Jag hade iallafall räknat med vbtlön, så jag är ju inte kräsen på det sättet. jag trodde bara inte att man hade lön under 90kr i komunen. jag kommer att börja detta jobb och se hur det går, det är ju ingen lön man kan överleva på, helt klart, men det är iallafall lite extra pengar i kassan beroende på OB och så...
  • Anonym (Ledsagare)
    Anonym skrev 2010-03-13 12:01:57 följande:
    Jag har en  mastersexamen och 15-års yrkes-erfarenhet (är 32 år). Nu blev jag arbetslös och var tvungen att ta ett jobb som teknisk support. Jag får 100 kr/timme. Jag köper det då jag inte behöver någon av min erfarenhet eller utbildning för att göra jobbet jag gör idag.  Försök förhandla upp lönen, men om det inte går så får du söka dig till andra tjänster som betalar mer. Du är trots allt väldigt ung forfarande och har bara ett års yrkeslivserfarenhet. När du jobbat längre så kommer du säkert att kunna få ett bättre jobb.
    Oj vilken förändring i livet det måste ha gjorts...

Ja, jag vet inte. Dem kanske sätter induvidiell lön ? att man kanske får börja på lägsta. Men jag skall kolla upp allt med facket, bara så allt står rätt till. Som ja nämnde i ovanstående, detta är ju inget man kan överleva på, dels också för att brukaren inte har så många timmar i månaden, men det är lite extra pengar.

Jag är ju inte otacksam. Jag är glad över att ens ha ett jobb. Men det var bara det att när man väl har en utbildning, så får man inte bättre lön.
  • Takex

Har bara läst TS:

Med tanke på jobbet ni gör tycker jag det är hysteriskt lite. Jag jobbade när jag var 19 åt Stockholm Entreprenör utan arbetserfarenhet och vill minnas att jag tjänade mellan 110 - 119 kr/timmen, minns inte exakt. Så det tycker jag var en orättvis lön redan när du fick 92 kr.
Svar på tråden Skitlön ??!