• Anonym (Ledsagare)

Skitlön ??!

Jobbade förra sommaren som vårdbiträde inom kommunens hemtjänst. Tjänade då drygt 92kr/tim.

Nu på måndag skall jag börja jobba som ledsagare åt en brukare jag hade hand om förra sommaren, och fick idag veta att lönen låg på 89kr/tim ! Är inte det VÄLDIGT lite ? Jag har nu en utbildning, fick mina undersköterska betyg i höstas förra året, men enligt damen på LSS så behövde jag inte ta med och visa upp dem då man inte behöver ha vare sig erfarenhet eller betyg för att få jobba som ledsagare. Kan då tillägga att brukaren valde mig, jag sökte inte jobbet, om det kanske är anledningen.

Jag vart chockad när hon sade timlönen, för jag hade iallafall minst räknat med vbtlönen ? Eller stämmer det ?

• Svar på tråden Skitlön ??!
  • jessicacarlsson

här i strömstad så är minimumlönen 106 kr för vårdbiträde och 112 för utbildade.

Sen blir de ju mer om man har erfarenhet.
    Tycker 89 kr låter konstigt, kolla upp de med facket
  • Anonym (Cor)
    Anonym (Ledsagare) skrev 2010-03-13 13:18:45 följande:
    Men det är ändå ganska chockerande att ett vårdbiträde får mer betalt. Då helt utan någon som helst erfarenhet eller betyg. Jag hade iallafall räknat med vbtlön, så jag är ju inte kräsen på det sättet. jag trodde bara inte att man hade lön under 90kr i komunen. jag kommer att börja detta jobb och se hur det går, det är ju ingen lön man kan överleva på, helt klart, men det är iallafall lite extra pengar i kassan beroende på OB och så...
    Det är individuell lönesättning. Visst kan man ha lön under 90kr i kommunen, förutsatt det följer kollektivavtalets lägstalön. Det finns ingen lagstadgad lägstalön i Sverige.
  • Anonym (Ledsagare)
    jessicacarlsson skrev 2010-03-13 13:47:17 följande:
    här i strömstad så är minimumlönen 106 kr för vårdbiträde och 112 för utbildade. Sen blir de ju mer om man har erfarenhet. Tycker 89 kr låter konstigt, kolla upp de med facket
    Ja du ser... Här får du som uska ca 103-104kr/tim. Iallafall där jag jobbade i somras. Tänk att det kan vara så olika överallt.
  • Anonym (Ledsagare)
    Anonym (Cor) skrev 2010-03-13 14:21:05 följande:
    Det är individuell lönesättning. Visst kan man ha lön under 90kr i kommunen, förutsatt det följer kollektivavtalets lägstalön. Det finns ingen lagstadgad lägstalön i Sverige.
    Jo, det var det jag tänkte. Det är ju klart att man måste börja någonstans, och jag förväntar mig ju inte "värsta" timlönen, såklart. Men under 90 är ju nästan pinsamt.

Nej, jag skall ringa och kolla upp allt på måndag.
  • Anonym

Men sedan hör det väl till att löneförhandla? Arbetsgivaren vill naturligtvis inte betala mer än de behöver så de lägger väl ett lägstabud. Det är ju upp till dig att kräva den lön du är värd, det trodde jag alla visste...

• Anonym
    Anonym skrev 2010-03-14 20:25:18 följande:
    Men sedan hör det väl till att löneförhandla? Arbetsgivaren vill naturligtvis inte betala mer än de behöver så de lägger väl ett lägstabud. Det är ju upp till dig att kräva den lön du är värd, det trodde jag alla visste...
    På en del jobb kan man inte löneförhandla tyvärr. Jag som timvik kan inte. Vad tror du chefen skulle säga om jag kom och begärde högre lön? Trevligt för dig, sen skulle hon inte ge mig några tider mer.
    Löneförhandla kan man göra om man är lite mer oersättlig, inte när man har jobb som i stort sett vem som helst kan göra.
  • Anonym (Ledsagare)
    Anonym skrev 2010-03-14 20:32:21 följande:
    På en del jobb kan man inte löneförhandla tyvärr. Jag som timvik kan inte. Vad tror du chefen skulle säga om jag kom och begärde högre lön? Trevligt för dig, sen skulle hon inte ge mig några tider mer. Löneförhandla kan man göra om man är lite mer oersättlig, inte när man har jobb som i stort sett vem som helst kan göra.
    Nej, det var det jag tänkte också. Jamenar, nog för att brukaren har valt mig. Men eftersom jobbet varesig kräver utbildning eller erfarenhet så kan dem ju ersätta mig när som helst. Jag har inte direkt några kontakter med andra ledsagare osv, så jag vet ju inte vad som är rätt eller fel, men det är väl bara att köra på. Jag är ju otroligt tacksam för det lilla jag får, tyckte bara att det var en konstig lön.
  • Anonym
    Anonym (Ledsagare) skrev 2010-03-15 20:39:24 följande:
    Nej, det var det jag tänkte också. Jamenar, nog för att brukaren har valt mig. Men eftersom jobbet varesig kräver utbildning eller erfarenhet så kan dem ju ersätta mig när som helst. Jag har inte direkt några kontakter med andra ledsagare osv, så jag vet ju inte vad som är rätt eller fel, men det är väl bara att köra på. Jag är ju otroligt tacksam för det lilla jag får, tyckte bara att det var en konstig lön.
    Tycker också din lön låter väl låg. Men ring upp facket och kolla för säkerhets skull! För det har ju med minimumlön och ålder att göra. t ex när jag började jobba kollade min chef i någon tabell om vilken lön jag ska ha. Din chef kan ju ha kollat fel.
  • Anonym (Ledsagare)
    Anonym skrev 2010-03-15 20:44:50 följande:
    Tycker också din lön låter väl låg. Men ring upp facket och kolla för säkerhets skull! För det har ju med minimumlön och ålder att göra. t ex när jag började jobba kollade min chef i någon tabell om vilken lön jag ska ha. Din chef kan ju ha kollat fel.
    Ja, kanske det. Jag är ju inte lastgammal, och har faktiskt ingen direkt erfarenhet av ledsagning. Jag har ju jobbat inom vården, men det är ju inte riktigt samma sak då detta inte innehåller omvårdnad. Men jag skall kolla med dem så jag får allt svart på vitt...
  • Anonym

Jag tror ju inte du kan jämföra lönen som uska eller vbt med ledsagare, som ledsagare är det inga krav på utbildning etc.

En ledsagare brukar ju oftast vara ett socialt stöd för att "kunna ha en fritid". Att jämföra det med att jobba på ett boende känns inte riktigt rätt tycker jag.

Jag har flera arbetskamrater som jobbar som uskor och sedan har ett ledsagaruppdrag vid sidan om bara för att det är något dom tycker är roligt. Dom har ju så klart olika löner beroende på om dom jobbar på boendet (högre lön) än om dom är på sitt ledsagaruppdrag.

• Anonym (Ledsagare)
    Anonym skrev 2010-03-16 09:40:20 följande:
    Jag tror ju inte du kan jämföra lönen som uska eller vbt med ledsagare, som ledsagare är det inga krav på utbildning etc.En ledsagare brukar ju oftast vara ett socialt stöd för att "kunna ha en fritid". Att jämföra det med att jobba på ett boende känns inte riktigt rätt tycker jag.Jag har flera arbetskamrater som jobbar som uskor och sedan har ett ledsagaruppdrag vid sidan om bara för att det är något dom tycker är roligt. Dom har ju så klart olika löner beroende på om dom jobbar på boendet (högre lön) än om dom är på sitt ledsagaruppdrag.
    Nej det är väl klart. Men jobbar man som vbt så har man ju inte heller en utbildning eller erfarenhet ? Ändå ligger lönen högre. Sen är det ju klart att det inte omfattar samma arbetsuppgifter, det vet jag. Jag trodde bara inte att dem satte löner under 90kr inom komunen, men det gjorde dem.
Svar på tråden Skitlön ??!