• enbär

Skulle du kunna donera ägg till din syster?

Hörde om en tjej som skulle donera ägg till sin syster. Trodde inte man fick göra det, men det var visst lagligt i Sverige.

Jag tycker det låter helt sjukt faktiskt. Om jag donerar ägg till min syster kommer jag ju att ha barn med hennes man! Barnet blir ju biologiskt lika mycket mitt som mina "egna" barn, de som jag har med min man. Det barnet ärver ju lika mycket (utseende, personlighet osv) av mig som mina "egna" barn.

Skulle inte vilja ta emot ägg av min syster heller. Då skulle ju hon ha barn med min man. Märkligt!

Måste ju vara förvirrande för barnet också när det blir äldre. Att veta att moster är ens "riktiga" mamma men att hon liksom gav bort en, lät sin syster föda en.

Tycker det i så fall borde vara bättre med en anonym donator (som barnet sen får söka upp om det vill när det blir vuxet). Tror det finns risk för förvecklingar, saker man inte föreställt sig på planeringsstadiet, om man donerar inom familjen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-14 19:15
    Självklart skulle jag donera en njure till min syster om hon behövde en. Det är nåt helt annat än äggdonation för mig.

Att jag inte vill donera ägg till henne beror inte på att jag är egoistisk eller inte älskar min syster. Det beror helt enkelt på att för mig ÄR ett barn som kommit till genom mitt ägg mitt barn oavsett i vems mage det legat. Jag skulle inte se på det som ett syskonbarn vilket som helst utan som mitt barn. Och då är det ju inte lämpligt att jag donerar ägg till min syster.

Min syster tycker det är helt OK att jag inte vill donera ägg till henne, för hon vill inte ha mina ägg av samma skäl som jag inte vill ge henne något. Adoption är ett mycket mer naturligt alternativ vid barnlöshet för oss.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna donera ägg till din syster?
  • Elijn

Njaej.. Jag hade nog inte gjort det. Skulle kännas hur konstigt som helst att veta att det barnet är mitt egentligen. Kan tänka mej att donera till en "bank" isåfall, utan att jag vet vem som får mina ägg. Jag skulle inte klara av att leva med tanken på att min syster har mitt barn.

• Jag bryr mig inte vad ni tycker

Nej, men inte p.g.a att det vore min syster. Utan för att jag har hört att man får ta extra hormoner med sprutor varje dag.

• Milkina cerka

Den enda jag skulle kunna tänka mig att donera ägg till ä r  just min syster, då skulle jag ju veta hur barnet har det och kunna ha en kontakt med det som inte skulle vara möjlig annars. Aldrig att jag skulle ge bort mina barn till vem som helst. 

Bär ditt barn som den sista droppen vatten.
  • Pimpinellan
    Jag bryr mig inte vad ni tycker skrev 2010-03-14 16:46:30 följande:
    Nej, men inte p.g.a att det vore min syster. Utan för att jag har hört att man får ta extra hormoner med sprutor varje dag.
    Ja,man tar samma hormonsprutor som vi andra gör inför en IVF. Detta för att få ut så många ägg som möjligt. Jag har tagit över 100 sprutor och det är inga större problem. 10-14 sprutor,sen är det över om man donerar ägg.
  • Bedan
    Milkina cerka skrev 2010-03-14 16:48:16 följande:
    Den enda jag skulle kunna tänka mig att donera ägg till ä r  just min syster, då skulle jag ju veta hur barnet har det och kunna ha en kontakt med det som inte skulle vara möjlig annars. Aldrig att jag skulle ge bort mina barn till vem som helst. 
    Jag tänker ungefär likadant.
  • Blå damcykel

Skulle ge min syster min ena äggstock om det kunde hjälpa henne att få barn. Skulle ge henne båda 2,  min lever, en njure, en lunga och allt på en gång om det kunde rädda livet på henne.
    Skulle oxå kunna bära och föda ett barn till henne. Så mycket älskar jag henne, hon är min syster.

• FH Mamma

Jag svarade nej men bara pga vem som är min syster.

Men rent allmänt är jag inte emot det dock kan  jag tycka det kanske vore bättre om man vill donera ett ägg och ens syster behöver ett att man byter med någon annan som har donator och är okänd.

min syster A behöver ett ägg
    jag B har ägg
    C behöver ett ägg och
    D har ägg.

Så jag B kunde donera till C och D kunde donera till min syster A.

• Sissi82
    Bedan skrev 2010-03-14 15:37:09 följande:
    Nej, det blir hennes biologiska barn men ditt genetiska barn.
    men åh! ja mitt dna mitt ägg mitt barn men hon bär det och föder ut det...
    Mamma till två prinsessor♥
  • Elavela87

Ja, man donerar bara "skalet" så att säga. Systerns DNA sprutas in i ditt äggskal :P typ-ish

Svar på tråden Skulle du kunna donera ägg till din syster?