• enbär

Skulle du kunna donera ägg till din syster?

Hörde om en tjej som skulle donera ägg till sin syster. Trodde inte man fick göra det, men det var visst lagligt i Sverige.

Jag tycker det låter helt sjukt faktiskt. Om jag donerar ägg till min syster kommer jag ju att ha barn med hennes man! Barnet blir ju biologiskt lika mycket mitt som mina "egna" barn, de som jag har med min man. Det barnet ärver ju lika mycket (utseende, personlighet osv) av mig som mina "egna" barn.

Skulle inte vilja ta emot ägg av min syster heller. Då skulle ju hon ha barn med min man. Märkligt!

Måste ju vara förvirrande för barnet också när det blir äldre. Att veta att moster är ens "riktiga" mamma men att hon liksom gav bort en, lät sin syster föda en.

Tycker det i så fall borde vara bättre med en anonym donator (som barnet sen får söka upp om det vill när det blir vuxet). Tror det finns risk för förvecklingar, saker man inte föreställt sig på planeringsstadiet, om man donerar inom familjen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-14 19:15
    Självklart skulle jag donera en njure till min syster om hon behövde en. Det är nåt helt annat än äggdonation för mig.

Att jag inte vill donera ägg till henne beror inte på att jag är egoistisk eller inte älskar min syster. Det beror helt enkelt på att för mig ÄR ett barn som kommit till genom mitt ägg mitt barn oavsett i vems mage det legat. Jag skulle inte se på det som ett syskonbarn vilket som helst utan som mitt barn. Och då är det ju inte lämpligt att jag donerar ägg till min syster.

Min syster tycker det är helt OK att jag inte vill donera ägg till henne, för hon vill inte ha mina ägg av samma skäl som jag inte vill ge henne något. Adoption är ett mycket mer naturligt alternativ vid barnlöshet för oss.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna donera ägg till din syster?
  • LilaRos

Ja självklart!
    Om jag skulle behöva få ägg så skulle jag aldra häldst vela ha ettfrån min syster, jag vill ju att man ska kunna se likhet mellan mig och mitt barn!

Jag och sambon pratade en del om det, fast vems spermier vi skulle vlja om hans inte dög. Om det var tex hans brors spermier så skulle ju likheten finnas kvar. mkt bättre tycker vi än annonyma från någon man med annan etnisk bakgrund eller så.

• frogande
    Manchester skrev 2010-03-14 20:56:45 följande:
    Men inte ser du varje ägg som ett färdigt barn? I så fall kan du väl aldrig medvetet avstå från att bli gravid? Har du garanterat sex utan skydd vid ägglossningstid varje månad? Att använda skydd eller avstå från sex måste ju bli som att döda ett barn annars?
    Vad är ett ägg tänkt att bli då, menar du? En omelett, eller?
    Nog förstår väl du med när folk använder sig av direkta omskrivningar för saker och ting?

Eller?
  • Manchester
    frogande skrev 2010-03-14 21:07:18 följande:
    Vad är ett ägg tänkt att bli då, menar du? En omelett, eller?Nog förstår väl du med när folk använder sig av direkta omskrivningar för saker och ting?Eller?
    I det här fallet begriper jag faktiskt inte vad som skulle vara en omskrivning och i så fall för vad. Annars är jag rätt bra på det. Har bland annat läst litteraturkunskap på tre olika språk (dock bara två på unieversitetsnivå).

Alla befruktade ägg har potential att bli till barn. Det betyder inte att det är "tänkt" att varje enskilt ägg en kvinna utvecklar faktiskt ska bli det. Det är ingen som har tänkt något alls i det fallet. Jag vågar lova att ingen enda kvinna någonsin i världshistorien har fått barn av alla sina ägg.

Om du själv just för tillfället försöker bli gravid kan jag förstå om du inte vill donera. Inte för att du då skulle ge din syster ett helt barn (ägget blir ju ett barn enbart tack vare att det möter din svågers spermier och sedan planteras in i din systers väl förberedda livmoder där det får ligga och utveklas under nio månader). Men du skulle ge din syster ett par månaders chans att bli gravid och så småningom få ett barn. Och det kanske du inte vill.
  • Dr Mupp
    Manchester skrev 2010-03-14 21:18:14 följande:
    I det här fallet begriper jag faktiskt inte vad som skulle vara en omskrivning och i så fall för vad. Annars är jag rätt bra på det. Har bland annat läst litteraturkunskap på tre olika språk (dock bara två på unieversitetsnivå). Alla befruktade ägg har potential att bli till barn. Det betyder inte att det är "tänkt" att varje enskilt ägg en kvinna utvecklar faktiskt ska bli det. Det är ingen som har tänkt något alls i det fallet. Jag vågar lova att ingen enda kvinna någonsin i världshistorien har fått barn av alla sina ägg. Om du själv just för tillfället försöker bli gravid kan jag förstå om du inte vill donera. Inte för att du då skulle ge din syster ett helt barn (ägget blir ju ett barn enbart tack vare att det möter din svågers spermier och sedan planteras in i din systers väl förberedda livmoder där det får ligga och utveklas under nio månader). Men du skulle ge din syster ett par månaders chans att bli gravid och så småningom få ett barn. Och det kanske du inte vill.
    det handlar om genetik. Jag vill inte att ett barn som genetiskt är mitt ska växa upp hos nån annan än mig och min man.
  • katol732

Jag skulle gärna donera till min syster om hon behövde ett ägg. Jag är enäggstvilling och jag skulle väl då vara den ultimata ägg-donatorn för min syster, vi har ju redan samma gener som vi kommer ge våra barn.

• Sissi82
    ashera skrev 2010-03-14 20:47:10 följande:
    Nej, det skulle jag inte kunna. Jag hade nog haft svårt att inte se barnet som mitt, och jag skulle varken vilja utsätta min syster, mig själv eller barnet för en så komplicerad situation det skulle bli då.Jag tycker inte det är fel att donera ägg, utan det handlar bara om hur mina känslor skulle vara/bli.
    lite så känner jag det...
    Mamma till två prinsessor♥
  • bluebird

Jag skulle utan tveka donera ägg till min syster, var hon ibehov skulle jag tom ställa upp som surrogat (förutsatt att det var lagligt). Personligen kan jag inte för mitt liv begripa varför man inte skulle göra det får någon man älskar.

• enbär
    Takhiza skrev 2010-03-14 20:19:15 följande:
    Ni som inte skulle kunna donera ett ägg för att de är som att ge bort erat barn, får ni MF varje månad då? Iom. ägglossningen? "I kvinnans äggstockar finns ca 400.000 ägg innan hon fått sin första menstruation. Av dessa är det bara ca 400 st som mognar och frisläpps under kvinnans liv. (ca 400 menstruationscykler.) Det betyder att ungefär 1000 ägg ”dör” i äggstockarna per månad. Det gör de även om kvinnan tar p-piller, är gravid eller ammar.De sista ägglossningarna äger rum i 50-års-åldern (klimakteriet). De äggen har alltså legat vilande i äggstockarna i 50 år! Mensen upphör (Menopausen) när inga äggblåsor med ägg finns kvar i äggstockarna, eftersom inget östrogen, som bygger upp livmoderslemhinnan, då kan bildas."de blir en jäkla massa ungar....

Ägg som inte blir befruktade är ju inte barn för mig, eller nåt jag sörjer när de åker ut med mensen. Om min syster ville ha ett av mina ägg för att typ stoppa in det i ett mikroskop, ta en vacker bild och sen göra en tavla av det hela skulle det inte vara några problem för mig rent känslomässigt (sen är det förstås en praktisk omöjlighet för vilken klinik skulle hjälpa en med det upplägget och dessutom kan jag tycka att nog för att jag vill min syster allt gott men att genomföra en äggdonation för att hon vill ha en bild av ett av mina ägg, det är kanske att ta i).

Det är när ägget blir befuktat som det blir annorlunda. Ett befruktat ägg blir om det sätts in i en livmoder ett barn, en människa. Barnet är en produkt av ägget och spermien. Vems livmoder man ligger i är faktiskt ganska ointressant för vem man sedan blir. Finns ju nån slags surrogatmödraindustri i Indien och även om surrogatmamman är mörk blir det ju inte ett mörkt barn om hon bär ett embryo som kommer från två ljusa personer. Känslomässigt förstår jag att man knyter an till det barn man bär i sin livmoder, oavsett vems ägget var. Och mamma anser jag att man blir genom att leva med barnet, oavsett om det handlar om traditionell produktion, äggdonation eller adoption. Så på det sättet skulle min syster bli mamma till ett barn som kommit till genom mitt ägg och hennes mans spermie. Men genetiskt är det mitt barn så på det sättet är jag också mamma. Barnet är helt enkelt mer släkt med mig än med min syster. För mig blir det konfliktfyllt. För mig skulle det finnas med i min relation till barnet att det faktiskt är mitt barn. Man kan ju säga att jag adopterade bort det till henne även om det skedde extremt tidigt i barnets liv. Så därför är det helt klart olämpligt att jag skulle donera till min syster, hon skulle inte vilja det själv heller.

• flena

Om jag skulle donera ett ägg så skulle jag nog hellre veta att mitt ägg dvs framtida barn får en bra och fin uppväxt. Så hellre att min syster skulle få mitt ägg än att växla med ett anonymt ägg.

Det finns så många olika varianter på hur barn lever i olika familjer sk regnbågsfamiljer, eller där barn har fler familjer pga separationer och nya partners. Men har barnen kärleksfulla och stabila vuxna människor omkring sig så klarar barn förklaringar som innebär att det är mosters ägg.

• enbär
    bluebird skrev 2010-03-14 21:46:38 följande:
    Jag skulle utan tveka donera ägg till min syster, var hon ibehov skulle jag tom ställa upp som surrogat (förutsatt att det var lagligt). Personligen kan jag inte för mitt liv begripa varför man inte skulle göra det får någon man älskar.
    För att det faktiskt kan bli en komplicerad situation för alla inblandade där barnets moster faktiskt är dess mamma. Man kan ju heller inte veta hur man kommer att reagera när det hela är ett faktum och under olika faser av livet. Finns massor av komplikationer som kan uppstå. Exempelvis kan ju barnet under någon fas av livet upplysa sin mamma om att "du är inte min riktiga mamma, det är moster som är det". Sånt kan skapa svartsjuka. Osv osv.

Eftersom jag älskar min syster och värdesätter den relation vi har som systrar väljer jag att inte utsätta den för de komplikationer som en donation skulle kunna innebära. Jag gläds mycket hellre med henne och hennes man åt det barn de adopterar. Det är deras barn och jag är "bara" moster. Så vill vi ha det helt enkelt.
Svar på tråden Skulle du kunna donera ägg till din syster?