• Anonym

Min vidriga man

jag har alltid gillat äldre killar och har haft sex med äldre. Jag ångrar inte det idag och jag är en vanlig tjej runt trettio som inte varit utsatt för något och inte har några men av att ha varit med äldre män när jag var yngre. 

Om båda var med på sexet så ser inte jag något problem med det. Visst att han ångrar det nu och kanske gör hon det samma, det vet ju inte vi. Men var båda med på det och det var inom rimliga gränser ( lagligt ) tycker jag inte att man ska göra så stor grej av det. Hon ville ha sex och hon hade det (?).
  • Anonym
    Anonym (§ och <3) skrev 2010-03-16 11:33:37 följande:
    Jag förstår att du inte vill gå in i någon diskussion. Du uttalar dig tvärtemot lagen. Det går ju inte att försvara. Pedofili är att ha sex med barn. Barn är under 18. Dessutom är man minderårig under 15. Har inget att göra med hur vuxen man ser ut. Inte ens nån diskussion. Står ju otvetydigt i lagboken. Se mitt inlägg 246. Att förgripa sig på någon (typ hota med kniv, brotta ner henne fastän hon skriker och gör motstånd eller vad du nu menar) är inte enda kriteriet för våldtäkt/sexuellt utnyttjande. Att den unge är så ung som 15 betyder i sig att hon/han inte är fullt medveten om sina egna behov och konsekvenserna. Då behövs det inget "tvång" för att vara olagligt. Eftersom den vuxne vet det och KAN ta ansvar (till skillnad från barnet på 15) ska ALLTID den vuxne backa. Inte rättfärdiga att utnyttja och skada den unge bara för att tillfället erbjuds. Att köpa sex är också ett brott. Även om den prostituerade "vill" och t o m tar initiativet. Både att ha sex med någon under 15 och/eller med en prostituerad strider emot lag, vare sig offret är initiativtagare eller inte. Det är inte alls naivt att tro att det är den vuxnes ansvar att backa. Det är självklart att tro på ett rättsamhälle med individer som funkar. "Lycka till med att veta exakt vad din dotter gör". Nej, det är just det. Det går inte. Därför har vi lagar och regler för vad vuxna får/inte får göra. Ett barn kan aldrig stå till svars. Men vuxna kan. Det går att göra och görs en hel del åt vuxna som inte respekterar lagen. Fängelse är ett sätt. Psyk ett annat. Och jo, som mamma eller vittne inte bara får utan BÖR man (ny lag) ingripa för att försvara ett barn mot en som utnyttjar barnet sexuellt, eller någon annan som utsätts för brott. Lycka till med att hävda din ståndpunkt om du kommer upp i rätten, säger jag till dig istället.
    Men ge dig...   Jag är SÅ trött på folk som låter viktiga i trådar och verkligen inbillar sig att dom vet en massa.
    Kolla här:

Substantiv Böjningar av pedofil  Singular Plural utrum Obestämd Bestämd Obestämd Bestämd Nominativ pedofil pedofilen pedofiler pedofilerna Genitiv pedofils pedofilens pedofilers pedofilernas

pedofil

vuxen person som känner stark sexuell attraktion till barn

Man behöver verkligen INTE ha sex med barn för att vara pedofil. Det handlar om att man attraheras av barn. Det finns många många pedofiler i samhället som faktiskt aldrig har sex med barn, men däremot innehar bilder, filmer och annat.
    Menar du att en man som sitter och onanerar till en film med barnporr inte är pedofil om han inte haft sex med ett barn? Dumt och fel i så fall...

Sen påtalar jag igen att jag inte tycker det är bra eller rätt att en 30-årig man har sex med en 15-årig flicka, men att han egentligen inte begår något brott så länge flickan frivilligt deltar.

En sida som informerar yngre:

VAD SÄGER LAGEN?

Är jag gammal nog för att få ha samlag/sex?

Att bli vuxen kan vara ett juridiskt ”minfält” och du kommer att försiktigt tassa på tå genom en stor del av din tonårsperiod, mot den dagen när du helt lagligt kan dricka alkohol, köra bil och rösta (… men inte samtidigt så klart!! :)) Den lagliga åldern när man officiellt får ha samlagssex varierar i olika länder. I Sverige är det 15 år som gäller, för både tjejer och killar.

Lagen finns främst för att skydda barn och unga ungdomar från att bli sexuellt utnyttjade, men även för att barn och unga ungdomar inte anses vara mogna nog att riktigt förstå, inse och kunna ta ansvar för de konsekvenser som kan följa av att ha samlag.

Man har valt åldern 15 år, då det anses vara ungefär då som ungdomar börjar kunna ta fullt ansvar för sin sexualitet. Naturligtvis kan man inte dra alla över en kant – en del kan ta ansvar tidigare än i femtonårsåldern, medan andra inte är mogna förrän flera år senare. Och en del, tyvärr, verkar aldrig lära sig att ta ansvar, oavsett hur gamla de är …

När du väl har fyllt femton är det ”fritt fram” att ha samlag – utom med personer som du står i ”beroendeställning” till, t.ex. en lärare eller vårdgivare. De får inte ha en sexuell relation med sina elever eller patienter. Och det gäller inte bara samlag utan även andra former av sexuella handlingar.

------------------------------------------------------------------------------------------------
  • Anonym
    Shadilly skrev 2010-03-16 20:52:14 följande:
    Å andra sidan spelar det mindre roll vad vi kallar barnaknullarna för, pedofil, hebefil, krokus eller badbollar. Eftersom ingen i den här tråden ska rehabilitera mannen i fråga är benämningen pedofil mest ett uttryck för att han har knullat en flicka. Mest semantik alltså. Poängen är att vuxna män har alltid ansvar över sin egen sexualitet, och vuxna män ska inte knulla barn. Det är en väldigt stor skillnad på sex mellan två 15-åringar och sex mellan en vuxen och en 15-åring.
     bra sagt!
  • Anonym
    Shadilly skrev 2010-03-16 20:52:14 följande:
    Å andra sidan spelar det mindre roll vad vi kallar barnaknullarna för, pedofil, hebefil, krokus eller badbollar. Eftersom ingen i den här tråden ska rehabilitera mannen i fråga är benämningen pedofil mest ett uttryck för att han har knullat en flicka. Mest semantik alltså. Poängen är att vuxna män har alltid ansvar över sin egen sexualitet, och vuxna män ska inte knulla barn. Det är en väldigt stor skillnad på sex mellan två 15-åringar och sex mellan en vuxen och en 15-åring.
    Hur länge är man barn enligt dig, då?
  • Anonym
    Shadilly skrev 2010-03-16 21:39:11 följande:
    Vad vill du med din fråga? Ha en ålder där det som vuxen är OK att knulla tonåringar?
    Jag bara undra lite hur du tänkte. Om åldersgränsen 15 år är för låg, eftersom man är barn, när anser du då att man kan ta ansvar för sin sexualitet, eller om du så vill, när kan man ha sex med en 30-åring?
  • Anonym
    Shadilly skrev 2010-03-16 21:56:47 följande:
    Det beror på 30-åringens avsikt och hur manipulativ han/hon är. Som jag sade, att två 15-åringar har sex med varandra är en helt annan sak. Det finns inga 30-åringar som är så efterblivna att de ligger på samma nivå som en femtonåring, oavsett hur fantastiskt mogen 15-åringen är eller vill vara. Det finns nog de som ligger på samma nivå som en 18-åring, även om det inte är så vanligt.
    Jo, jag förstår vad du menar. Det kan ju också vara så att 17-18 åringen och 30-åringen vill samma saker i livet. Den äldre kanske har ett sprucket förhållande bakom sig och den yngre vill inte ha barn och familj ännu. Båda är mer intresserade av att ha kul, resa, umgås och så vidare Då kan de ju vara "på samma nivå", om du förstår vad jag menar. Självklart gäller det förhållanden, inte bara sex.
    En 15-åring gissar jag att de inte vet alls vad de vill, och det är väl lite där skon klämmer.

Jag kanske kom från ämnet och spekulerar lite, men det är intressant.
  • Anonym
    Anonym (Men?) skrev 2010-03-16 22:12:56 följande:
    Tex en sådan enkelt sak som att man i 15-18årsålder ser världen i svart/vitt och sedan sakta men säkert lär sig att hur önskvärt det än vore, så är det inte så. Det finns gråskalor och man måste själv välja vart i de skalorna man kan tänka sig vara. Det reflekterar inte en femtonårig på, för att dra ett ecxempel. Ett av väldigt många. 15-18åringar kan skrika sig hesa om att de minsann är jättemogna, vuna och gått igenom hur mkt som helst. Det spelar ingen roll, för de kan inte vra på samma nivå. Och det är inte meningen heller! "Barn ska få vara barn och barn ska inte ha barn" tex :P
    Men då frågar jag dig istället, om man till och med är barn när man är 18, hur länge är man det då?
  • Anonym
    Anonym (Men?) skrev 2010-03-16 22:33:09 följande:
    Som 18årig är man redo för förhållande, oftast, men med ett förhållande i mer jämlik ålder. Barn / tonåring är man fram till man är nitTON år. Vad tycker du själv? (Och om jag får fråga, hur gammal är du själv? Hoppas det är helt ok att varaite OT men ändå inom någorlunda samma ämne TS!
    Varför är ålder viktigt om man vill samma saker i livet, har roligt ihop och tycker om varandra? Jag tycker att vid sådär 17-18 år kan man ha förhållanden med vem man vill, även äldre. Jag tänker på en av mina bästa vänner som blev mamma när hon var 17, visserligen med en jämnårig. Hon hade jobb och sin son att ta hand om. Man kan alltså vara mamma och ta hand om någon annan, men man kan inte själv avgöra om man vill inleda ett förhållande med någon som är äldre?
    Barn och tonåring är för mig två olika saker. "Tonåring" är föresten lite tokigt att tala om, det är enorm skillnad på en trettonåring och en nittonåring. Ta ansvar för sitt liv tycker jag de flesta verkar klara när de är just 17-18 år. Sedan har vi ju ofta små sidor av vår personlighet som vi aldrig riktigt får bukt med.

Jag är 29, snart 30.
  • Anonym
    Anonym (Men?) skrev 2010-03-16 23:01:32 följande:
    För att en som är 17-18 år inte upplevt så mkt av livet och inte kan veta vad den vill på samma sätt som en 30åring kan.
    Jag menar inte att "käfta", men jag förstår verkligen inte argumentet. Visst kanske hon inte riktigt vet vad hon vill, men det kan väl vara många situationer i livet när man inte gör det? Det kanske inte han gör heller? Så länge det bygger på ärlighet och öppenhet från båda ser jag inget fel i det. Återigen talar jag om förhållanden, inte bara sex.

Folk kan ju bli kära och intresserade av varandra, menar jag. Visst kan man tänka att de nog inte har så stor chans att "lyckas", men att utmåla det som fel tycker jag är att gå för långt. Att tala om pedofili är bara töntigt.
  • Anonym
    Shadilly skrev 2010-03-16 23:18:00 följande:
    Är det någon som sagt att en 30-åring med en 18-årig flickvän är pedofil? Isf har jag nog missat det inlägget...
    Ja, "under 18" var en del som skrev om, alltså 17, i så fall.
  • Anonym
    Shadilly skrev 2010-03-16 23:18:00 följande:
    Är det någon som sagt att en 30-åring med en 18-årig flickvän är pedofil? Isf har jag nog missat det inlägget...
    Ehhhhh, du? "Det spelar ingen roll vad man kallar barnaknullarna för". . . "Barn har du ju satt som "under 18". Det går inte att tolka som mycket annat än att en person som knullar en 17-åring är barnaknullare = pedofil.

(jag skrev inget om 18-år, jag skrev om 17).
  • Anonym
    Anonym (Men?) skrev 2010-03-17 21:34:10 följande:
    Varför är det töntigt att kalla det för pedofili? Det är faktiskt att gå över en klar och tydlig gräns anser jag. Jo, om det bygger på ärlighet och öpppenhet osv, som en utopi så vore det väl bra. Tyvärr tycke rjag inte att det fungerar så.
    Nehe, att kalla en 30-åring som har sex med en 17-18 för pedofil är töntigt och det värsta är att det förringar vad pedofili verkligen handlar om. Det finns flera i tråden som skrivit om hur de träffade sina äldre respektive i den åldern, och de är tillsammans fortfarande, så utopi är tt ta i.
  • Anonym
    Pregga skrev 2010-03-18 08:00:55 följande:
    mja asså för mig e en flicka på 15 år ett barn. knappast självständig eller fullvuxen, å en vuxen som har sex med barn=pedofil! så där går våra åsiketr isär....
    Men är utvecklingen så svart-vit att vi antingen är barn eller vuxna? Finns det ingenting där emellan? För mig är man "barn" till man kommer i puberteten, sedan är man ungdom / tonåring. "Vuxen" är ett svårt begrepp, men det blir man runt 18-20, som jag tänker mig. Pedofiler är de som vill ha sex med barn.
  • Anonym
    Pregga skrev 2010-03-18 08:46:19 följande:
    Vad säjer lagen? Lagen finns främst för att skydda barn och unga ungdomar från att bli sexuellt utnyttjade, men även för att barn och unga ungdomar inte anses vara mogna nog att riktigt förstå, inse och kunna ta ansvar för de konsekvenser som kan följa av att ha samlag.
    Var det där ett svar til mig? För straff- och byxmyndig blir man vid 15 i Sverige.
Svar på tråden Min vidriga man