Inlägg från: bubblan79 |Visa alla inlägg
  • bubblan79

Stor, lugn hundras???

Hej undrar om ni har tips på en stor hundras som oxå är lugn och inte kräver så mycket motion eller som inte ska köras bruks med..??? Jag har just nu en PB, amstaff, rottis blandning som har hur mycke energi som helst.. vi vill skaffa lite sällskap till henne och vi vill ha en stor hund.. vi vill inte ha en hund till med lika mycke energi för då skulle de riva huset säkert haha en lugn hund som typ leonberger eller nåt.. vad finns det fler för raser?

(¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 11:55
    Har nu bestämt mig för en Leonberger eller new foundland och undrar lite om aktivering och träning av denna hund? Någon som vattentränat sin hund?
  • Svar på tråden Stor, lugn hundras???
  • bubblan79

Ja det var väl egentligen ett dåligt ordval.. jag är ju redan ute en hel del med min nuvarande hund så klart att den andre som vi skaffar ska hänga på den med men skulle vilja ha en hm "lat" hund som är lugn hemma och som nöjjer sig med långpromenadernavilket min hund nu inte alls gör.. hon kräver oerhört mycke hjärnjympa plus motion och blir i stort sätt aldrig trött.

• bubblan79

Ja jag har kikat på leonbergen redan och tycker den verkar otroligt lugn och harmonisk och jättehärlig.. tänkte mest få tips om det fanns liknande raser.. svårt att leta på nätet när man inte vet vad man ska leta efter

• bubblan79

Jo självklart.. men oftast är det lättare att ha två hundar än en känner jag.. jag har haft två hundar samtidigt förut och de funkade kanonbra.. dom har alltid sällskap och dom kan busa ihop osv.. de är ju flockdjur och de märks väl på min hund.. hon vill inte gärna vara ensam och har man två så klarar dom att vara ensam en liten stund..
    det här handlar inte om hur mycke tid jag har överhuvudtaget utan om att skaffa en till hund och vilka rasen som finns att välja på.. vilka man ska titta närmare på..
    jag har massor med tid för min familj och i den familjen ingår givetvis djuren oxå.. det är absolut inte så att min hund inte blir stimulerad eller att jag inte orkar med henne eller att jag ska göra mig av med henne!

• bubblan79

Här kom ju några förslag till.. tack så mycket.. får kika på hur dom är.. eurasier har jag nog aldrig hört talas om

• bubblan79

Någon som har erfarenhet av new foundlandshund?

• bubblan79

Vilken grupp är det?

Det var ju också en stor och väldigt fin hund.. Vattenhund är ju kul.. Den verkar vara till lags för att ta egna initiativ till att hjälpa.

• bubblan79

Oj oj va ni har varit slitiga. Kul!
    Ja det lutar nog mer åt Leonberger iaf.. Tycker att dom är otroligt fina och mysiga och allt jag hört om dom överallt säger att de är fina och goa familjemedlemmar.

• bubblan79

Jag vet inte om ni skrev det innan kanske men har precis hittat pyreneisk mastiff och spansk mastiff. Jättefina och stora mysiga hundar

Svar på tråden Stor, lugn hundras???