• Wonderchild2009

Behöver lite tips på sanna böcker!

Varje kväll innan jag lägger mig så läser jag, men nu har jag ett problem, jag har inga böcker att läsa!
    Imorgon ska jag dra mig till biblioteket och se vad dom har att erbjuda

Jag gillar att läsa sanna berättelser och behöver lite tips!

• Svar på tråden Behöver lite tips på sanna böcker!
  • Purpurbräcka

Jennifer Lauck, Som stilla vatten och Blackbird
    Helena Henschen, Hon älskade och I skuggan av ett brott

Torey Hayden var jag rysligt förtjust i en period. Jag vet inte hur mycket hon friserar sanningen i sina böcker, men hon skriver väldigt medryckande historier om barn hon mött i sitt arbete. http://sv.wikipedia.org/wiki/Torey_Hayden

• Wonderchild2009
    Purpurbräcka skrev 2010-03-16 11:00:29 följande:
    Jennifer Lauck, Som stilla vatten och BlackbirdHelena Henschen, Hon älskade och I skuggan av ett brottTorey Hayden var jag rysligt förtjust i en period. Jag vet inte hur mycket hon friserar sanningen i sina böcker, men hon skriver väldigt medryckande historier om barn hon mött i sitt arbete. sv.wikipedia.org/wiki/Torey_Hayden
    Vad komiskt, böckerna av Torey Hayden håller jag på och läser eller vad man kan kalla det. Lånade några av en kompis så nu blev det till att låna resten på bibblan igår dom är riktigt bra!!
  • sverker11

Ishmael Beah - "Lång väg hem – en barnsoldats berättelse" Enligt vissa källor har han skarvat på den rätt friskt men den torde ändå vara det närmaste en riktig skildring du kan komma.

Om engelska går bra så kan du prova: Sudhir Venkatesh "Gang Leader for a Day". Det är en djupstudie av ett amerikanskt ghetto skriven som en självbiografi.

• Nelah

Box 21

Den är inte sann men skulle mkt väl kunna vara det.

• tamate
    Gasolina skrev 2010-03-26 16:08:59 följande:
    "Tillbaka till livet" tyckte jag var bra i början med sedan ganska tråkig =/
    är inne på sista kapitlet och då är det ju mycket hur man ska hjälpa sig själv men det är väll det som är tanken med boken att hon vill visa hur hon klarade att gå igenom allt och hur hon har överlevt och försöker "sprida sitt budskap"
  • Gasolina
    tamate skrev 2010-03-27 13:22:04 följande:
    är inne på sista kapitlet och då är det ju mycket hur man ska hjälpa sig själv men det är väll det som är tanken med boken att hon vill visa hur hon klarade att gå igenom allt och hur hon har överlevt och försöker "sprida sitt budskap"
    Sant, Hon har gått igenom mycket men jag tyckte ändå att den va långtråkig :/
Svar på tråden Behöver lite tips på sanna böcker!