• Wonderchild2009

Behöver lite tips på sanna böcker!

Varje kväll innan jag lägger mig så läser jag, men nu har jag ett problem, jag har inga böcker att läsa!
    Imorgon ska jag dra mig till biblioteket och se vad dom har att erbjuda

Jag gillar att läsa sanna berättelser och behöver lite tips!

• Svar på tråden Behöver lite tips på sanna böcker!
  • Styvmamma88

Äcklig.
    Snälla pappa, nej.
    Inspärrad.

Om barn som blir utsatta.

• msister

Vilja av sten av Aron Ralston
    Tillintetgjord av Debra Puglisi Sharp

• msister

Mitt liv i mina händer av Alison Lapper

• enannan

Visserligen mera ungdomsromaner men mycket läsvärda:

Peter Pohls "Jag saknar dej, jag saknar dej" och "Jag är kvar hos er"

• Gasolina

En av mina favoritböcker är "syskonkärlek"... kanske lite mer  en ungdomsbok men någon som läst den?? =)

• Bevabus

Kirre - Den påminner om "pojken som kallades det" men är inte alls lika hemsk (tack och lov). Författaren har jobbat mycket med barn som har levt i hem där det har förekommit grov misshandel, sexuella övergrepp osv. och hon har sammanfört allas upplevelser till en enda historia som involverar väldigt många karaktärer. Allt ifrån Kirre, till Kirres mamma, mammans vännee, socialen, lärare på skolan och förskolan. Det är en jättebra bok! Man får inga detaljer om det hemska som sker, vilket gör det lättare att ta sig igenom boken även fast man ibland känner för att gråta. Så jävla hemskt hur vissa barn har det.
    Men som författtaren säger, man tror man vet men man har inte en aning. Den här boken gav mig så otroligt mycket insikt och förståelse så jag rekommenderar den till varenda människa Den är inte enbart negativ, man får följa med in i pojkens tankar och även möta personer som hjälper honom.

Sing for the moment
  • Styvmamma88
    Gasolina skrev 2010-08-16 17:20:56 följande:
    Kolla gärna min blogg som innehåller många tips på BARA sanna eller verklighetsbaserade böcker:
    www.stulen.blogg.se
    Den kommer jag att följa!
  • Diablo

Gatans barn- en lejd mördares berättelse av Alberto Vazquez-Figueroa
    Den handlar om hur det är att gå hemmifrån och inte hitta tillbaka i Rio när man är fem år. Med en mamma som är prostituerad. Hur barnen blir värre behandlade än hundarna. Hur barnen i gänget stöttar varandra i kampen mot sadistiska poliser mot andra gäng, mot svält, magsjukdommar mm.
    Mycket gråt och mycket tankar irrar runt när man läser denna bok!

Lille Tussen, chihuahua 7v. Har man tur behöver man inget vett!
  • Diablo
    Bevabus skrev 2010-03-28 23:16:30 följande:
    Kirre - Den påminner om "pojken som kallades det" men är inte alls lika hemsk (tack och lov). Författaren har jobbat mycket med barn som har levt i hem där det har förekommit grov misshandel, sexuella övergrepp osv. och hon har sammanfört allas upplevelser till en enda historia som involverar väldigt många karaktärer. Allt ifrån Kirre, till Kirres mamma, mammans vännee, socialen, lärare på skolan och förskolan. Det är en jättebra bok! Man får inga detaljer om det hemska som sker, vilket gör det lättare att ta sig igenom boken även fast man ibland känner för att gråta. Så jävla hemskt hur vissa barn har det.
    Men som författtaren säger, man tror man vet men man har inte en aning. Den här boken gav mig så otroligt mycket insikt och förståelse så jag rekommenderar den till varenda människa Den är inte enbart negativ, man får följa med in i pojkens tankar och även möta personer som hjälper honom.
    Kirre är jättebra, jag brukade rekomendera den när jag jobbade på högstadiebibliotek!
    Lille Tussen, chihuahua 7v. Har man tur behöver man inget vett!
  • Gasolina
    Styvmamma88 skrev 2010-08-17 15:42:59 följande:
    Den kommer jag att följa!
    Gör det, jag har ett tiotal böcker till att lägga ut sedan uppdaterar jag efter hand jag läst ut nytt  :)
  • Vofflis

Gillar du biografier så är ju "the dirt" rätt så underhållande och även Jenna Jamesons bok " att älska som en porrstjärna"...

• Silly

Gillar skarpt Ray Kluun's "En sorts kärlek" och "Änklingen" :)

• älskarlivet81
    Wonderchild2009 skrev 2010-03-14 23:17:45 följande:
    Har läst dom båda två.. :P dom är superbra! Har även sett första filmen..
    Det finns 3 böcker!
  • Lilldetta

Jag tycker jättemycket om Anhörig av Katerina Janouch. Den rekomenderar jag varmt

• Smulan1102

Har läst många av ovannämnda böcker. Alla är väldigt bra!

Här kommer mina tips:

På liv och död - historien om Micke Dubois

Lasermannen - en berättelse om Sverige - Gellert Tamas

En tillräckligt vacker dag för att dö - Jeanette Lindblad

Så dumt! - Mia Törnblom

En brors berättelse - Richard B. Pelzer

Svar på tråden Behöver lite tips på sanna böcker!