• difoavsett

Min son röker Cannabis

Hej allihopa!

Vet inte riktigt hur vi ska lösa detta, våran son röker cannabis och han är 15år, vill ju inte att något ska hända.. Men att dra in myndigheter vill vi helst inte göra..

Har någon erfarenhet av detta, och hur gjorde ni? tips?

/Jenny, Orolig förälder

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-14 23:28
    Värt att tillägga, vi har inte tagit upp det med honom än.. Men vi hittade en zip-påse med Marijuana inuti, samt en haschbit..

Snälla någon som e här och kanske har något att svara!

• Svar på tråden Min son röker Cannabis
  • vittra
    carola1977 skrev 2010-03-19 17:39:51 följande:
    Fast om man söker hjälp hos socialtjänsten är det ingen som får veta om det senare i livet. Det är ju möjligtvis om man åker fast och hamnar i polisens register som det kan synas. Annars är ju som sagt Minimaria ett bra ställe att söka hjälp på om det finns där ni bor. Lycka till!
    Antar att minimaria är en frivilligorganisation som inte är kopplad till soc?
    Vi har inte just minimaria här i stan, men överallt finns ju liknande organisationer så man får försöka ta reda på vad som erbjuds i just ens egen kommun. Det finns många man kan fråga om man inte hittar något själv, tex polisen, skolan, ungdomsgårdarna, och såklart även kommunen.
  • jaghopparhögt
    vittra skrev 2010-03-22 21:16:51 följande:
    Ditt resonemang är fruktansvärt, förmodligen har du själv mycket stora problem. Då kan du ju bearbeta dem istället för att snacka en massa skit till andra! Det är ju NU man ska ta tag i problemen, när de uppstår! Inte när det redan gått för långt!!!
    Jag tror det är du som har rejäla problem.
    Självklart ska man läsa problemet när det uppstår men man ska helst göra det utan myndigheters inblandning om man vill leva ett 100% normalt liv utan begränsningar sen. Det kommer slå tillbaka mot en eftersom myndigheterna anser att en knarkare är något av det vidrigaste man kan vara i Sverige, betydligt värre än att vara pedofil t ex.
  • vittra
    jaghopparhögt skrev 2010-03-22 21:22:15 följande:
    Jag tror det är du som har rejäla problem. Självklart ska man läsa problemet när det uppstår men man ska helst göra det utan myndigheters inblandning om man vill leva ett 100% normalt liv utan begränsningar sen. Det kommer slå tillbaka mot en eftersom myndigheterna anser att en knarkare är något av det vidrigaste man kan vara i Sverige, betydligt värre än att vara pedofil t ex.
    Haha vilket rent skitsnack.

Beklagar att du fått så dåliga erfarenheter i ditt liv, men som sagt, ta och lös det för dig själv istället för att snacka skit. För sådär ser inte verkligheten ut. Alls.

Förövrigt finns det ingen ungdom i hela världen som blir klassad som världens avskum av myndigheter för att de testat att röka på!
  • vittra

Dina problem ligger verkligen inte hos myndigheterna, de ligger hos dig själv.
    Pallar du inte av ditt liv, så gör något åt det. Slutdiskuterat.

• jaghopparhögt
    vittra skrev 2010-03-22 21:25:21 följande:
    Haha vilket rent skitsnack. Beklagar att du fått så dåliga erfarenheter i ditt liv, men som sagt, ta och lös det för dig själv istället för att snacka skit. För sådär ser inte verkligheten ut. Alls. Förövrigt finns det ingen ungdom i hela världen som blir klassad som världens avskum av myndigheter för att de testat att röka på!
    Vad är det jag ska lösa? Hör hur du själv låter, du försöker få det att framstå som jag har en massa problem bara för att jag kritiserar våra myndigheter.
    Ungdomen kanske inte blir klassad som ett avskum men det stänger dörrar till vissa jobb utbildningar och lite andra saker.
  • jaghopparhögt
    vittra skrev 2010-03-22 21:26:23 följande:
    Dina problem ligger verkligen inte hos myndigheterna, de ligger hos dig själv. Pallar du inte av ditt liv, så gör något åt det. Slutdiskuterat.
    Hehe är det känsligt det här eftersom du går till angrepp mot mig som person, måste man ha problem för att man kritiserar?
  • vittra
    jaghopparhögt skrev 2010-03-22 21:27:52 följande:
    Vad är det jag ska lösa? Hör hur du själv låter, du försöker få det att framstå som jag har en massa problem bara för att jag kritiserar våra myndigheter. Ungdomen kanske inte blir klassad som ett avskum men det stänger dörrar till vissa jobb utbildningar och lite andra saker.
    Inte alls. Du verkar faktiskt inte ha en aning om hur systemen fungerar. Och då pratar du ändå bara om soc, det finns ett flertal andra vägar att gå. Du avråder ju alls från att ta tag i problemet och förringar problemen med att han "bara" har rökt lite, det är en sorglig syn!
  • vittra
    jaghopparhögt skrev 2010-03-22 21:28:31 följande:
    Hehe är det känsligt det här eftersom du går till angrepp mot mig som person, måste man ha problem för att man kritiserar?
    Det är väl klart det är känsligt när jag känner till oändligt med barn som blivit hjälpta men också väldigt många som bara sjunkit allt djupare för att folk resonerar som dig! För att föräldrarna av en eller annan anledning drar sig för att göra något åt saken, eller helt enkelt inte ser problemet! Att du då försöker övertala TS som trots allt sett problemet att bli exakt så och därmed också riskera att det förstör barnets liv för all framtid är fullkomligt vansinnigt!
  • Familjen Valjus

Skulle det vara mer okej om han drack massa alkohol?
    Du kanske vet att svenska staten säljer den mest farliga drogen
    Cannabis är en medicinväxt o laglig o accepterad i de flesta länder
    människor blir hjälpta av dem
    Nu tror jag din son använder den i syfte att få relaxeffekt eller liknande
    kan ju säga att det är bättre att röka än dricka, alkoholen leder till massa våld
    men som rökare av cannabis är man ofta lugn o ställer aldrig till bråk
    de flesta vet inte vad de pratar om då det gäller denna växt.
    Kolla på www.medicinskmarijuana.com
    för mer information
    tycker kanske att han e lite ung för att röka, dock
    ska det legaliseras ska det vara 18års gräns på det

• Mylla
    jaghopparhögt skrev 2010-03-18 12:03:38 följande:
    Det enda myndigheterna gör är att stämpla honom som en knarkare för all framtid. Han kommer få stora problem i arbetslivet, med utbildningar, resa utomlands och mycket annat om han har det i sina papper.
    Det är dessutom inte en sån allvarlig händelse, han har ju bara rökt lite cannabis, han är ju liksom inte fast i heroin eller tjack. Han är med all största sannolikhet inte beroende av det, krävs ganska mycket för att man ska bli torsk på cannabis.
    Han behöver ju ingen behandling eller avgiftning, det är snarare mer diciplin han behöver. Jämför med om man upptäcker att ens 15 åriga son har druckit alkohol vid några tillfällen, man skickar ju inte in honom på torken och AA för det.
    Man ska inte göra problemet större än vad det är.
    Det där är helt enkelt inte sant. Det som står i ens papper som 15 åring går inte att se senare i livet. Ingen arbetsgivare eller tullpersonal kan se det på något sätt. Vad har du fått såna ideer ifrån?

Om man får en riktig förseelse hos polisen som omyndig försvinner den också efter några år har jag hört.

Håller med dig om en sak. Det behövs antagligen ingen avgiftning, bara en riktig tankeställare. Själv gillade jag cannabis i ungdomen, men blev ordentligt skrämd av att se hur jävla dumma i huvudet folk blev efter ett tag. De mest "inrökta" kunde ju inte ens hålla tråden i en mening. Dessutom märkte jag att jag blev apatisk och slö, inte bara när det verkade utan allmänt. Så jag slutade bara umgås med dem som bjöd. Jag fick ingen abstinens eller något.
Svar på tråden Min son röker Cannabis