jaghopparhögt skrev 2010-03-18 12:03:38 följande:
Det enda myndigheterna gör är att stämpla honom som en knarkare för all framtid. Han kommer få stora problem i arbetslivet, med utbildningar, resa utomlands och mycket annat om han har det i sina papper.
Det är dessutom inte en sån allvarlig händelse, han har ju bara rökt lite cannabis, han är ju liksom inte fast i heroin eller tjack. Han är med all största sannolikhet inte beroende av det, krävs ganska mycket för att man ska bli torsk på cannabis.
Han behöver ju ingen behandling eller avgiftning, det är snarare mer diciplin han behöver. Jämför med om man upptäcker att ens 15 åriga son har druckit alkohol vid några tillfällen, man skickar ju inte in honom på torken och AA för det.
Man ska inte göra problemet större än vad det är.
Det där är helt enkelt inte sant. Det som står i ens papper som 15 åring går inte att se senare i livet. Ingen arbetsgivare eller tullpersonal kan se det på något sätt. Vad har du fått såna ideer ifrån?
Om man får en riktig förseelse hos polisen som omyndig försvinner den också efter några år har jag hört.
Håller med dig om en sak. Det behövs antagligen ingen avgiftning, bara en riktig tankeställare. Själv gillade jag cannabis i ungdomen, men blev ordentligt skrämd av att se hur jävla dumma i huvudet folk blev efter ett tag. De mest "inrökta" kunde ju inte ens hålla tråden i en mening. Dessutom märkte jag att jag blev apatisk och slö, inte bara när det verkade utan allmänt. Så jag slutade bara umgås med dem som bjöd. Jag fick ingen abstinens eller något.