tristania skrev 2010-08-22 18:26:07 följande:
Och det gör vi för att stoppa detta INNAN det går för långt.
TS, samtala lugnt med din son och ställ mer frågor än vad du gör påståenden. Det är inte du som ska lära honom livet du lever, han ska lära sig levet som han vill leva.
Självklart, du verkar agera efter de godaste av avsikter MEN att behandla sådana problem (i ditt fall stöld, TS fall drogproblem) kräver rätt typ av lösning. Jag är en ganska ung kille utan stor tilltro till myndigheter, men med tilltro till vissa människor.
Människor slutar inte bryta mot regler för att de inte vågar, är rädda för myndigheter, blir stoppade osv. De slutar bryta mot regler för att de inte längre vill. Som ungdom testar de flesta att göra saker de tidigare inte gjort, kanske förbjudna saker, man börjar experimentera med betéendet - det är naturen. Detta gör oss till individer, de flesta inser att de är fria att göra vad de vill - och genom att experimentera med detta inser de flesta ungefär hur de vill vara som människor.
Förklaringen till varför jag t.ex. fortsätter att planka på tunnelbanan men inte sedan jag var yngre snott en cykel - är enkel. Jag har samtalat hela livet med mina föräldrar och vänner och människor jag kan anförtro mig till. Genom detta har jag lärt mig att bilda min egen mening om vad som är rätt och vad som är fel. Jag vill inte sno en cykel igen, inte för att mamma eller pappa kommer ringa snuten. Utan för att jag lärt mig att någon annan drabbas negativt och jag får dåligt samvete. Haha, varför jag vill fortsätta planka är en diskussion i sig :) men jag tror ni förstår poängen.
Jag röker fortfarande gräs då och då. Det testade jag när jag var 16. Mitt enda problem med detta är att jag som ungdom inte var medveten om de konsekvenser som hade kunnat drabba mig. Likaså med din ungdom. Nu när jag är äldre vet jag hur jag ska behandla alkohol, och cannabis med respekt - det visste jag inte lika väl som ung.
Men vem lärde mig? Det var inte mor och far som lärde mig, då de gick upp i taket och hotade att ringa polisen. Jag gick hemifrån istället, och letade efter någon att prata med.
Det här upprepar jag för det är viktig.
Vill du uppfostra ditt barn att bli en fri, tänkande, lycklig individ - lär dem då inte att leva ditt liv och att det är rätt. Lär dem att leva det livet de vill leva - du behöver inte tvivla på att din son eller dotter kommer vilja rätt. Ingen vill försörja sig på att stjäla, ingen vill missbruka droger - dessa människor som gör det, de har inte lärt sig hur de kan göra annars.