• difoavsett

Min son röker Cannabis

Hej allihopa!

Vet inte riktigt hur vi ska lösa detta, våran son röker cannabis och han är 15år, vill ju inte att något ska hända.. Men att dra in myndigheter vill vi helst inte göra..

Har någon erfarenhet av detta, och hur gjorde ni? tips?

/Jenny, Orolig förälder

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-14 23:28
    Värt att tillägga, vi har inte tagit upp det med honom än.. Men vi hittade en zip-påse med Marijuana inuti, samt en haschbit..

Snälla någon som e här och kanske har något att svara!

• Svar på tråden Min son röker Cannabis
  • tristania
    jaghopparhögt skrev 2010-03-18 00:13:43 följande:
    Vad du än gör så dra inte in myndigheter, håll det helt för er själva. Det kommer förstöra hela hans liv annars.
    Klart som fan att man ska dra in myndigheter när ungen hamnar snett! Vem ska man annars förlita sej på?
  • tristania
    jaghopparhögt skrev 2010-03-18 12:03:38 följande:
    Det enda myndigheterna gör är att stämpla honom som en knarkare för all framtid. Han kommer få stora problem i arbetslivet, med utbildningar, resa utomlands och mycket annat om han har det i sina papper.
    Det är dessutom inte en sån allvarlig händelse, han har ju bara rökt lite cannabis, han är ju liksom inte fast i heroin eller tjack. Han är med all största sannolikhet inte beroende av det, krävs ganska mycket för att man ska bli torsk på cannabis.
    Han behöver ju ingen behandling eller avgiftning, det är snarare mer diciplin han behöver. Jämför med om man upptäcker att ens 15 åriga son har druckit alkohol vid några tillfällen, man skickar ju inte in honom på torken och AA för det.
    Man ska inte göra problemet större än vad det är.
    Problemen större än vad det är?????? Har du hört talas om "att mota Olle i grind"?

Jag har nyligen fått samtal från min mor att min 13 åring snott 100 kr från henne! Han ska dit och lämna tillbaka varenda korvöre , dessutom be om ursäkt. Nästa gång tänker vi ringa och anmäla pojken hos polisen - visst överdriver vi, enligt dej?
  • tristania
    tristania skrev 2010-08-22 18:25:16 följande:
    Problemen större än vad det är?????? Har du hört talas om "att mota Olle i grind"?

Jag har nyligen fått samtal från min mor att min 13 åring snott 100 kr från henne! Han ska dit och lämna tillbaka varenda korvöre , dessutom be om ursäkt. Nästa gång tänker vi ringa och anmäla pojken hos polisen - visst överdriver vi, enligt dej?
    Och det gör vi för att stoppa detta INNAN det går för långt.
  • Alone65

Det är alltid svårt det här med droger. Som förälder förstod jag inte själv att min son tog droger men jag märkte det när han hade ett sommarjobb och gjorde av med 3000 kr på en vecka på ingenting. Jag frågade han rent ut och han erkände vad han tog och det är väl ca 2-3 år sen och han håller fortfarande på. Idag är han 20 år. Det sista året har varit ett helvete för hans pappa och mig. Han bodde ett taga hos andra som försåg han med droger om han stal till dom och han var även ute och körde bil fast han inte hade körkort. Vissa veckor hörde han inte av sig alls, vi visste inte om han levde. Detta var en fruktansvärd tid, ovissheten att inte veta var han var eller hur han mådde. Han åkte dit en gång. Vet inte riktigt vad för straff han får än. Nu bor han hos sin pappa för jag "körde" ut han från mitt hem. Men vi har kontakt och han kommer till mig ibland men inte så ofta längre. Han vet att  han är inte välkommen i mitt hem om han tar droger. Hans pappa är tyvärr inte lika hård som jag. Men eftersom min son är myndig så är det jätte svårt att få hjälp. Han måste vilja sluta själv och det vill han inte. Så mitt tips till dig är att prata med din son om det här och  att du inte accepterar det. Men att du stöttar och älskar han ändå men vill bara hjälpa. Det är svårt att ge andra tips för alla fall är olika. Jag tycker du ska ta kontakt med socialen och glöm inte er själva för ni behöver också någon att prata med. Jag skulle gärna själv vilja träffa andra föräldrar som har barn som tar droger. Byta erfarenhet och höra hur andra gör. Jag är själv väldigt deprimerad och känner mig så hjälplös. Men prata först med er son om det och gå inte och låtsas som ingenting utan ta itu med det med en gång innan det går för långt. Jag önskar er all lycka.

• rackabilly
    Alone65 skrev 2010-10-03 10:17:39 följande:
    Det är alltid svårt det här med droger. Som förälder förstod jag inte själv att min son tog droger men jag märkte det när han hade ett sommarjobb och gjorde av med 3000 kr på en vecka på ingenting. Jag frågade han rent ut och han erkände vad han tog och det är väl ca 2-3 år sen och han håller fortfarande på. Idag är han 20 år. Det sista året har varit ett helvete för hans pappa och mig. Han bodde ett taga hos andra som försåg han med droger om han stal till dom och han var även ute och körde bil fast han inte hade körkort. Vissa veckor hörde han inte av sig alls, vi visste inte om han levde. Detta var en fruktansvärd tid, ovissheten att inte veta var han var eller hur han mådde. Han åkte dit en gång. Vet inte riktigt vad för straff han får än. Nu bor han hos sin pappa för jag "körde" ut han från mitt hem. Men vi har kontakt och han kommer till mig ibland men inte så ofta längre. Han vet att  han är inte välkommen i mitt hem om han tar droger. Hans pappa är tyvärr inte lika hård som jag. Men eftersom min son är myndig så är det jätte svårt att få hjälp. Han måste vilja sluta själv och det vill han inte. Så mitt tips till dig är att prata med din son om det här och  att du inte accepterar det. Men att du stöttar och älskar han ändå men vill bara hjälpa. Det är svårt att ge andra tips för alla fall är olika. Jag tycker du ska ta kontakt med socialen och glöm inte er själva för ni behöver också någon att prata med. Jag skulle gärna själv vilja träffa andra föräldrar som har barn som tar droger. Byta erfarenhet och höra hur andra gör. Jag är själv väldigt deprimerad och känner mig så hjälplös. Men prata först med er son om det och gå inte och låtsas som ingenting utan ta itu med det med en gång innan det går för långt. Jag önskar er all lycka.
    hej på dig, tycker du gjorde fel som körde ut honom ur ditt hem.eftersom många av dem som håller på behöver rätt som de är stöd någon stanns att ta vägen och en dag kanske han behöver just sin mammas stöd och hjälp, och vad du än gör så kan du inte få honom att sluta förens han själv vill det eller är redo.  och den dagen kanske han behöver dig men inte kan be dig just av den enkla orsaken att han inte är välkommen.
  • Krokig Krokofant

Jag har rökt cannabis från och till i 6 år. Jag har aldrig haft problem med det. Töntigt med alla stackars 60-talister som är hjärntvättade av den Bejrotska propagandan och förstör sina barns liv.

One by one, one by one.
  • notetur nomen

Rätt tänkt att inte dra in myndigheter och märka han.

Det är visserligen tidigt att börja med droger när man är femton men vid lite realistiskt tänkt så är han faktiskt en tonåring och han är "dömd" till att experimentera.
    Tycker att du bör läsa på lite om cannabis och sedan ta en sansat snack med han, inga anklagelser, inga fördömanden, inga hot om pisstester och andra kränkningar.
    Förklara för han bara att du är medveten vad han använder, och så länge han sköter sitt liv, skolan och sysslor som han ska sköta så tänker du inte göra en stor grej av det.
    MEN att du håller ett öga på han.

• carnitas01
    vittra skrev 2010-03-22 21:16:51 följande:
    Ditt resonemang är fruktansvärt, förmodligen har du själv mycket stora problem. Då kan du ju bearbeta dem istället för att snacka en massa skit till andra!

Det är ju NU man ska ta tag i problemen, när de uppstår!
    Inte när det redan gått för långt!!!
    Finns ingen som säger att det per automatik blir problem för man tar och röker cannabis.
    Utan det är på sättet man gör det på, dvs frekventhet tillfällen osv...
    Men i många sådana här trådar så brukar det dyka upp beteendestörningar på den rökande, som ADHD och liknande.
    Denna grupp är extremt utsatt pga de MYCKET sällan får tillräckligt med hjälp medicinskt att styra sitt "överaktiva" beteende.(Säger nu inte detta gäller TS son)
    Nu finns de som säger att det visst finns medicinsk hjälp. ja det gör det men passar inte alla.
    Och långt ifrån alla får hjälp innan de har självmedicinerat sig med det mesta.

Dock anser jag att röka CB är nått man ska helst vänta tills man är 18-20.
    Men det är en utopi i dagens samhälle där vi har lämnat över försäljning och distribution till kriminella nätverk, som inte bryr sig om ålder på köparen.
  • The sea refuses no river
    tristania skrev 2010-08-22 18:26:07 följande:
    Och det gör vi för att stoppa detta INNAN det går för långt.
    TS, samtala lugnt med din son och ställ mer frågor än vad du gör påståenden. Det är inte du som ska lära honom livet du lever, han ska lära sig levet som han vill leva.

Självklart, du verkar agera efter de godaste av avsikter MEN att behandla sådana problem (i ditt fall stöld, TS fall drogproblem) kräver rätt typ av lösning. Jag är en ganska ung kille utan stor tilltro till myndigheter, men med tilltro till vissa människor.

Människor slutar inte bryta mot regler för att de inte vågar, är rädda för myndigheter, blir stoppade osv. De slutar bryta mot regler för att de inte längre vill. Som ungdom testar de flesta att göra saker de tidigare inte gjort, kanske förbjudna saker, man börjar experimentera med betéendet - det är naturen. Detta gör oss till individer, de flesta inser att de är fria att göra vad de vill - och genom att experimentera med detta inser de flesta ungefär hur de vill vara som människor.

Förklaringen till varför jag t.ex. fortsätter att planka på tunnelbanan men inte sedan jag var yngre snott en cykel - är enkel. Jag har samtalat hela livet med mina föräldrar och vänner och människor jag kan anförtro mig till. Genom detta har jag lärt mig att bilda min egen mening om vad som är rätt och vad som är fel. Jag vill inte sno en cykel igen, inte för att mamma eller pappa kommer ringa snuten. Utan för att jag lärt mig att någon annan drabbas negativt och jag får dåligt samvete. Haha, varför jag vill fortsätta planka är en diskussion i sig :) men jag tror ni förstår poängen.

Jag röker fortfarande gräs då och då. Det testade jag när jag var 16. Mitt enda problem med detta är att jag som ungdom inte var medveten om de konsekvenser som hade kunnat drabba mig. Likaså med din ungdom. Nu när jag är äldre vet jag hur jag ska behandla alkohol, och cannabis med respekt - det visste jag inte lika väl som ung.

Men vem lärde mig? Det var inte mor och far som lärde mig, då de gick upp i taket och hotade att ringa polisen. Jag gick hemifrån istället, och letade efter någon att prata med.

Det här upprepar jag för det är viktig.
    Vill du uppfostra ditt barn att bli en fri, tänkande, lycklig individ - lär dem då inte att leva ditt liv och att det är rätt. Lär dem att leva det livet de vill leva - du behöver inte tvivla på att din son eller dotter kommer vilja rätt. Ingen vill försörja sig på att stjäla, ingen vill missbruka droger - dessa människor som gör det, de har inte lärt sig hur de kan göra annars.
  • ronja123

Har bara läst TS

Kontakta soc och ta hjälp, soc är till för att hjälpa och gör det gärna tidigt. Vänta inte för det är stor risk att han/ni inte fixar det här själva. Röker han "bara" eller har han hamnat i annat trubbel också t.ex. kriminalitet. Soc kan hjälpa er med t.ex. psykolog och testning/provtagning varje vecka så att han inte kan ljuga. Ta det på ordentligt allvar och förminska inte problemet. Han kommer tacka er sedan!

Svar på tråden Min son röker Cannabis