• sarah

Hur ont gör det egentligen att föda barn?

Jag är en sån där som är rädd för sprutor och smärta i allmänhet.
    Och värkarna gjorde så ont att jag bara ville dö. Du har rätt, mensvärk och så x 100 plus att det känns som ryggen ska gå av.

MEN... det här är något som inte går att förklara, smärta i övrigt är ingen trevlig grej och man vill aldrig uppleva sånt, förlossningssmärta är en helt annan sak. Man tar emot smärtan, man står ut och man vill ha den för att man vet vad den i slutändan ger. Det här går verkligen inte att förklara på något annat sätt. Det finns ingen anledning till oro innan. Du kommer fixa det, din kropp kommer fixa det... det bara är så och du kommer kunna tänka dig att göra om det. Kanske inte precis på en gång men bara några veckor efter förlossningen så tänker man; "Äsch så farligt var det ju inte".

Min förlossning gick relativt snabbt snabbt (vi kom in vid 16.30 och dottern kom ut 21.35) och jag tror att det är både på gott och ont. Aldrig trevligt med en långdragen förlossningen, men när det går så där snabbt sån tror jag att smärtan blir intensivare. Epiduralen var rena himmelriket men det tar ju ett tag innan den verkar.  Vid utdrivningen var jag så bedövad att jag inte kände något annat än ett tryck. De fick hjälpa mig ett krysta. Så det var den enklaste delen för mig

Kort sagt, det är sååå värt det och det är inte så farligt trots att det gör förbannat ont. 

(¯`°?.¸ ♥ Mathilda & Emma i mitt hjärta ♥ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Hur ont gör det egentligen att föda barn?