• Fru R

Hur ont gör det egentligen att föda barn?

Kan förstå din rädsa. Jag var LIVRÄDD för förlossningen innan tjejen. Men jag måste säga att jag inte upplevde själva krystande som den del som gjode ondast utan öppningsfasen. Kan i och för sig beor på att jag gjorde den hemma i sängen ... *muuter mutter* (sorry, blev hemskickad för jag skulle inte öppna mig på läääänge sa hon... Visar hur mycekt hon visste!!)

Jag fick sedan lustgas för det var allt som var tillgängligt och det enda jag egentligen kände mig bekväm med. Men jag tror helt klart på att man kan få tillräcklig smärtlingring.
    Sedna personligen så håller jag inte med om att när bebisen så är det över, för om man spricker som jag gjorde så ska man sys också!! Inte trevligt!!

Men ett mantra som jag upprepade för mig själv var att "folk har gjort det före mig och folk gör om det!!"

~ Alicia 26/2-08 ~
  • Fru R
    Jackie85 skrev 2010-03-15 13:07:25 följande:
    Vet någon ifall man kan ta epidural och bäckenbedövning,samt lustgas? det bör ju hjälpa. Min mamma var påväg att ryka med när min storasyster föddes och opererades i flera timmar samt fick runt 30 stygn. Därav anledningen till min rädsla plus en korkad gynekolog (första gången jag var hos en gynekolog) som sa " Ja du skall vara glad att du lever på 2000-talet, annars hade du med största sannolikhet dött i barnafödsel pga att ditt bäcken är för trångt". Får man ens säga så? Blev livrädd men har senare läst att bäckenet ändrar sig under graviditeten så det behöver inte vara ett hinder. Sedan kan tilläggas att jag är en av de få människor som är väldigt svårbedövade (bedövningen biter helt enkelt inte utan får ta ungefär en vanlig dos gånger 4 för att det ens skall börja hjälpa).Bara en uppdatering till varför jag är rädd för förlossningar.
    Men herregud vilken dum gyn!!  Va fan är det med folk???
    Förstår att du ser din mammas förlossning som en skräck, men det går inte att jämföra. Har du ett så trångt bäcken så kanske din bm kommer att föreslå kejsarsnitt från början, man vet inte!
    Min mamma forstod inte alls vad jag menade när jag sa att jag hade jätteont hemma isängen för hon hade inte känt något alls!

Däremot tycker jag att du ska prata med din bm och skriva ett kort och konsist förlossningsbrev till förlossningspersonalen där du beskriver din rädsla och hur du vill att de agerar!  Kom just på att jag inte ens vet om du är gravid eller inte, men du verkar ju tänka på det så...
    ~ Alicia 26/2-08 ~
  • Fru R
    Jackie85 skrev 2010-03-15 13:21:26 följande:
    Jag är inte gravid. Detta till stor del pga rädslan för en eventuell förlossning. Men jag och min fästman har nu bestämt att försöka ändå. Jag har opererats så fruktansvärt många ggr så jag vill hellst inte göra kejsarsnitt då jag brukar få snetändningar när jag vaknar ut ur narkoser plus att jag spyr i flera timmar, sedan innebär ju ett kejsarsnitt en bukoperation så hellst inte. Men en förlossning känns helt skräckinjagande och jag är rädd att jag skulle få ett missfall ifall jag väl blev gravid enbart pga oron. Jag försöker ju att koppla bort tankarna för det mesta, men jag drömmer mardrömmar och får svårt att andas när jag bara tänker på det. Men viljan att skaffa barn är större, men faktum kvarstår ju att jag är livrädd!
    Det låter inget kul alls!! Kan inte sitta här och säga att " när du väl känner hur det sparkar så kommer den skräcken att försvinna" för jag tror att det är bull shit! Men däremot tycker jag att om/när du blir gravid ska kontakta bm snarast och få träffa någon och prata om att du är så rädd och gå igeom vilka alternativ det kan finnas så du kan förbereda dig. Det är a och o, förberedelse!
    ~ Alicia 26/2-08 ~
Svar på tråden Hur ont gör det egentligen att föda barn?