Inlägg från: Anonym (Karin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Karin)

Hur ont gör det egentligen att föda barn?

Min förlossning var väldigt lång (1,5 dygn) och jag upplevde den som väldigt smärtsam. Jag vet att jag tänkte att det här är så sjukt, man borde inte få föda barn, det är en gåta hur mänskligheten kunnat föröka sig. Jag fick all smärtlindring som finns, men var bara smärtfri när värkarna togs bort tillfälligt under natten med bricanyl och ett par timmar vid edan. Det var två välbehövliga återhämtnignspauser för mig. Under krystningen (som varade i 40 minuter) hade jag ingen smärtlindring alls. Men ondast gjorde slutet av öppningsskedet och övergångsfasen. Men jag hade en väldigt lång och smärtsam latensfas också som tyvärr tröttade ut mig psykiskt.

Riktigt jobbigt var detta, men jag skulle ändå göra det igen. Idag är jag jätteglad över min dotters förlossning och har inga fysiska eller psykiska men. Jag återhämtade mig snabbt och minns det som något positivt, hur konstigt det än kan låta. Direkt när mitt barn hade kommit ut var jag pigg och glad som en lärka.

Så ja det gör helt sjukt ont enligt mig, men jag rekommenderar ändå upplevelsen att föda barn. Sen är det ju så att för de flesta tar det kortare tid och det gör inte lika ont för alla. Mitt råd är att jobba på att vara trygg i situationen och ha teoretisk kunskap om förlossningsförloppet. Och - föd upprätt. Ligg INTE ned. Lycka till!

Svar på tråden Hur ont gör det egentligen att föda barn?