• Anonym (Semester)

Semester

Lägger inlägget här då jag vill vara anonnym.

hur fungerar det med semesterdagar egentligen?

Jag jobbar heltid, har 25 semesterdagar per år, men har redan nyttjat 10 dagar. I sommar kommer jag ta ut resterande 15 dagars semester.
    Vad händer då om jag vill vara ledig i höst eller till jul, kan jag ta tjänstledigt ett par dagar för att åka bort eller får jag stå mitt kast över att jag inte har några lediga dagar kvar?

någon som vet?

• Svar på tråden Semester
  • Anonym (Nja)

Nej, har du ingen semester att ta ut så kan du inte ta tjänstledigt. Vanligtvis, men det beror på arbetsgivaren, så kan du få tjänstledigt för att prova på ett annat arbete, studera, starta upp en egen firma eller liknande, men du har inte rätt att ta tjänstledigt för att få extra obetald semester. Däremot kan man hos vissa arbetsgivare ha en del obetalda semesterdagar utöver de betalda. Kolla ditt kollektivavtal.

• Anonym (dg)

Jag har också bara haft 25 semesterdagar per år och de räcker aldrig till så varje år har jag tagit tjänstledigt 4-5 dagar (utspritt här och där över året) och det har aldrig varit något problem för min arbetsgivare, jag arbetar inom förskolan.
    Min löneassistent räknade ut att jag kunde vara tjänstledig 13 dagar på ett år, om jag var tjänstledig fler dagar så påverkade det semestern och jag skulle få färre betalda semesterdagar.

Detta är inte några obetalda semesterdagar jag tagit ut utan ren tjänstledighet, rutan man fyller i på blanketten i min kommun heter "Tjänstledigt med avstående av löneförmåner". Det kostar ju en slant förstås, löneavdraget blir detsamma som för en karensdag. Det har ändå varit värt det, pengar är inte allt!

Ibland tar jag tjänstledigt någon timme här eller där om jag måste göra något som ej går att få ihop efter arbetstid (vi får inte jobba övertid på grund av besparingsskäl så därför har jag aldrig komp att ta ut).

I år fyller jag 40 är och har fått 6 extra semesterdagar per år, det är som att vinna på lotto nästintill{#lang_emotions_laughing} så i år räcker dagarna till!!

• jojojojojo

men man har väll fortfarande rätt att ansöka om obetald ledighet..

det har vi kunnat göra iallafall, om det bara avrit någon dag eller så...

vet dock inte hur det funkar, mina semester dagarna har alltid räknats från 1april till sista mars, så jag har inte kunnat ta ut några dagar på detta året än, utan först efter 1april kan jag göra det

BF 2010-06-28
  • Anonym (Semester)
    Okej, det verkar vara lite olika bud, hmm kanske är bäst att dubbelkolla med facket eller så.
    Orkar inte ta diskussionen med min chef nämligen, han kommer bara säga att mina 25 dagar minsann får räcka.

Jag tycker ju att det borde gå att få vara tjänstledig utan betalning ett par dagar här och där, det är ju bara mig det drabbar- det är ju jag som blir utan pengar.. Men ibland tycker man ju annorlunda än vad verkligeheten är :)
  • Stormorsan

Det är klart att du kan söka tjänstledigt t ex vid jul och nyår men det är inte säkert att det beviljas.

Är det flera som ansöker om ledighet samtidigt har ju de som har semesterdagar kvar förtur.

Svar på tråden Semester