Semester
Jag har också bara haft 25 semesterdagar per år och de räcker aldrig till så varje år har jag tagit tjänstledigt 4-5 dagar (utspritt här och där över året) och det har aldrig varit något problem för min arbetsgivare, jag arbetar inom förskolan.
Min löneassistent räknade ut att jag kunde vara tjänstledig 13 dagar på ett år, om jag var tjänstledig fler dagar så påverkade det semestern och jag skulle få färre betalda semesterdagar.
Detta är inte några obetalda semesterdagar jag tagit ut utan ren tjänstledighet, rutan man fyller i på blanketten i min kommun heter "Tjänstledigt med avstående av löneförmåner". Det kostar ju en slant förstås, löneavdraget blir detsamma som för en karensdag. Det har ändå varit värt det, pengar är inte allt!
Ibland tar jag tjänstledigt någon timme här eller där om jag måste göra något som ej går att få ihop efter arbetstid (vi får inte jobba övertid på grund av besparingsskäl så därför har jag aldrig komp att ta ut).
I år fyller jag 40 är och har fått 6 extra semesterdagar per år, det är som att vinna på lotto nästintill så i år räcker dagarna till!!