• hemlig02

    Boken "The Secret"!

    Har du läst boken "The Secret" av Rhonda Byrne? Eller har du sett filmen? Vad tänker du om innehållet i så fall?!

    Jag tror verkligen på tankens kraft!! Jag ska absolut försöka att leva på ett sånt sätt som The secret förespråkar, för även om det inte fungerar som utlovat, så är det aldrig en nackdel med positivt tänkande!

  • Svar på tråden Boken "The Secret"!
  • Quazy

    Jag återupplivar en gammal tråd för att jag så hemskt gärna vill skriva av mig av mina upplevelser efter att ha kommit i kontakt med "The Secret"... I somras satte jag mig ner och funderade på mitt liv och vad som saknades för att ge mig tillfredsställelse på olika plan. Jag önskade mig ett par saker, bland annat att jag skulle bli beviljad bostadstillägg för att få åtminstone tillfällig rätsida på mitt liv. Jag önskade mig ett jobb, att bli antagen till år 2 på min drömutbildning, att mannen jag kärat mer mig i så otroligt skulle känna likadant för mig, samt några andra saker till som jag inte kommer på just nu. Inom loppet av några veckor blev jag beviljad pengar och mer därtill (en extra månad + retroaktivt som jag inte hade väntat mig). I veckan som gick vart jag kallad till hela fem anställningsintervjuer varav två av dessa har resulterat i jobb. Detta efter att bara ha varit arbetssökande i två dygns tid. Mannen i mitt hjärta gick från att ställa in träffar, utebli när vi väl bestämt att ses, inte höra av sig på flera dagar etc. till att ha friat och uttryckt en önskan om att förlova sig med mig redan om ett par månader. Jag kom visserligen inte in på skolan jag sökte men i samma veva som man släppte antagningsbeskeden kände jag plötsligt att jag inte längre var säker på att det faktiskt var xxx jag ville arbeta inom, och jag har nu halkat in på en helt annan bana. Jag har gått från att ha brottats med psykiskt ohälsa i över 15 års tid till att känna mig lugn, tillfreds och harmonisk med tillvaron. Det är helt fantastiska känslor jag upplever just nu, men det kräver hård mental träning dagligen. Rätt som det är börjar jag tänka negativt, ifrågasätta mig själv och irritera mig över småsaker, och då måste jag återgå till de tankesätt jag fått lära mig genom The Secret. Tack för att jag fick dela med mig av min berättelse...

  • ganskabra

    Såg filmen för några dagar sedan och tror definitivt på tankens kraft. Kanske inte att det resulterar i mångmiljonvillor men att man sabbar för sig själv genom att fokusera på det negativa tror jag definitivt på.
    Älskar citatet från filmen:"Whenever you think you can or you can't either way you are right"


    There is no such thing as a hopeless situation. Every single circumstances of your life can change!
  • Marlean

    O Gud det var den sämsta skit jag läst på länge. Förstod inte hur någon kunde gilla den eller vad all hype gällde. Den härmade ju många andra böcker i sitt "Tänk positivt så går det bra" budskap, men när den vill både skuldbelägga den som inte får som den vill bara för att den inte "Tänkte och trodde tillräckligt mycket" när man kanske i öknen inte kan tänka fram ett glas vatten, ja då gick den för långt. 

    Resten handlar ju om self-efficacy.  

  • LonelyWolf
    hemlig02 skrev 2010-04-14 08:20:07 följande:
    Har du förresten tips på andra bra böcker i samma ämne? Skulle vara roligt att läsa något mer och bli ännu mer inspirerad!

    Epeemaster skrev 2010-04-14 18:38:48 följande:
    Du kommer säkert uppskatta det material som Esther och Jerry Hicks gett ut.
    Tänkte precis på deras böcker. Jag gillade deras bättre för de är inte så glättiga som the secret.
  • ganskabra
    Marlean skrev 2013-10-26 00:43:58 följande:
    O Gud det var den sämsta skit jag läst på länge. Förstod inte hur någon kunde gilla den eller vad all hype gällde. Den härmade ju många andra böcker i sitt "Tänk positivt så går det bra" budskap, men när den vill både skuldbelägga den som inte får som den vill bara för att den inte "Tänkte och trodde tillräckligt mycket" när man kanske i öknen inte kan tänka fram ett glas vatten, ja då gick den för långt. 

    Resten handlar ju om self-efficacy.  
    Haha, jag förstår vad du menar. Jag fick lite äckelkänslor när de tog upp sjukdomar, att om man tänker positivt så blir man till exempel cancerfri, vilket ju skulle betyda att dom som inte blir friska dör eller fortsätter att vara sjuka på grund av att de tänker "fel", skuldbeläggning som du tar upp.
    Men däremot så tolkar jag filmen på mitt sätt och låter hokus-pokuset vara och tar in budskapet om att välja våra tankar istället.
    Vi tänker negativt ofta där vi skulle kunna tänka positivt istället.
    Jag har ett exempel från idag där jag tänkte "fan va tråkigt det är att plugga, fan, fan, fan" Så kom jag på mej själv och försökte vända de känslorna "jag tänder lite ljus, sätter på min favoritmusik, ställer fram lite nötter, städar undan och LER och tänker, detta fixar jag!" Då gick det ju naturligtvis också bättre. Jag tror inte jag "attraherade" till mej kunskap jag blev bara på bättre humör vilket gjorde att det gick lättare att plugga och nu SKA jag klara tentan också! ;)
    There is no such thing as a hopeless situation. Every single circumstances of your life can change!
  • Marlean

    Men det är ju gammal kunskap om att tänker du att du är en professor så får du mer rätt svar på en tenta än "vanligt". Och om du tänker att du är en huligan så får du sämre svar. Det har med kontrollkänslan att göra och hög self-efficacy.

  • Twin peaks

    Detta är samma skräp som dom lär ut på Livets ord och liknande ställen. Budskapet är i princip blir du sjuk skyll dig själv du tänkte negativa tankar. Blev du sexuellt utnyttjad som barn så orsakade du det också själv. Fokusera bara på det positiva ljus frid och kärlek så ordnar sig allt. 

    Detta är bara ren bullshit, absolut ska man tänka positivt, men att säga eller tänka att något är fel är bra ibland. Läs om så kallad framgångsteologi.

    sv.wikipedia.org/wiki/Framg%C3%A5ngsteologi

  • LasseBD

    Lyfter tråden!

    Ny film ute:

    m.imdb.com/title/tt4411584/

    The Secret: Dare to dream

    Detta är alltså en spelfilm. Ett drama kanske den kan kategoriseras som. Katie Holmes i huvudrollen.

    Helt ok film med en lättare approach än den den gamla.

    Jag har nyligen börjat intressera mig för attraktionslagen av lite olika anledningar.

    Jag snubblade väl egentligen över paret Hicks och någon bok vilket ledde mig vidare in på diverse litteratur såsom the secret. The secret har jag hört talas om innan men inte förstått vad det var samtidigt som jag avfärdat det som flum.

    Det här är väl egentligen inget som mitt logiska sinne skulle ta till sig i vanliga fall men attraktionslagen förklarar så himla mycket i mitt liv så just nu har jag svårt att inte se sambandet faktiskt.

    Det finns tillfällen jag undrat om jag kan se in i framtiden då mina profetior slagit in. Och det är inte vilka randomgrejer som helst utan lite mer avancerade skeenden.

    Under tiden jag tog mig igenom den där Hicksboken så hände direkt en grej som gjorde att jag trodde ännu hårdare på det.

    Jag tänker inte gå in på detaljer men det är alldeles för många sammanträffanden.

    Finns det nån här som lever attraktionslagen fullt ut och har gjort det några år? Jag tänker att många börjar men lägger av om resultaten uteblir och liknande. Det kan ju vara ganska svårt att styra om hjärnan.

Svar på tråden Boken "The Secret"!