• Deamums

    Hur länge var/är ni sjukskrivna?

    Försäkringskassan ringde mig idag, och jag förstod på henne att de sjukintyg som hon fått av min läkare inte kommer att ge mig ett tillräckligt underlag för att jag ska få en sjukpenning.

    I mitt fall innebär det att jag får 29 föräldrardagar och sen inget mer.
    Läkaren har sjukskrivit mig på heltid under 2 månader och sen på 50% i 1 +1 månad.

    Hur länge var ni hemma, är det inte rimligt att man blir sjukskriven när ens barn dör? Hur ska man kunna jobba när man är helt knäckt?

  • Svar på tråden Hur länge var/är ni sjukskrivna?
  • lilluka

    Blir så ledsen över att du ens ska behöva hamna i detta. Jag vet att det är tufft att behöva ta kontakt med läkare för att få henne/honom att skriva bättre underlag, men det låter som att det kanske är det som behövs. Be din kurator eller psykolog som du kanske går till att få hjälp med detta. Det kan ju verkligen inte få vara så här godtyckligt. Om din läkare inte förstår vad Fk begär, så be läkaren kontakta FK för förtydligande, så att hon/han kan skriva bättre underlag. Det handlar ju om att beskriva den nedsättning som sjukdomen (sorgen) medför i relation till arbete. Jag skickade en bilaga till FK där jag beskriv på vilket sätt jag inte fungerade och vad mitt jobb kräver, innebär etc.

    Jag blev mamma till en liten ängel i oktober och är fortfarande sjukskriven om än på 50%, vilket FK godkänt hittills. Först sjukskrevs jag i 7 veckor på heltid, vilket förlängdes med 3 veckor, så totalt 10 veckor på heltid utöver föräldrardagarna. Därefter successiv upptrappning med start på 25% i 3 veckor och nu har jag gått upp på 50% och inom ett par veckor 75%. Självfallet är det väldigt individuellt hur man väljer att göra, men i mitt fall passar upptrappningen.

    Det enda jag kan råda dig tyvärr, är att ta kontakt med din läkare och även kurator om du har och förklara i detalj hur du har det och vad jobbet innebär samt på vilket sätt en återgång i arbete just nu skulle förvärre din situation.

    Jag vet, det är helt absurt att man ens ska behöva skriva så mycket när det är så uppenbart att man inte är redo.

    Ska hålla tummarna för att du får den förståelse och den hjälp du behöver. Jag har fått mycket hjälp av vår kurator. Jag har fått henne att prata med min läkare t ex.

    En stor varm kram från mig! Hoppas så innerligt att det här löser sig för dig, så att du kan bara försöka att hantera den sorg som är.

  • Emmsan1

    Vi förlorade våran dotter den 25/9 09. Hon va då 10 veckor gammal.
    Jag har varit hemma sen dess på heltid. Jag har haft möte med FK ett fler tal gånger, senast i dag. Nu har de gjort en plan för mig. Jag ska börja arbetsträna den 14/4 o tre mån framåt.  Men jag känner mig inte redo med jag verkar inte ha nått val som det verkar nu.
    Min handläggare har dock talat om för mig att det är helt kravlös under dessa 3 mån. O går det inte så får vi ta ett steg tillbaka, men då har jag iallafall provat.

    Jag har förstått att det är väldigt olika hur man göra, o sen är det nog väldigt olika beronde på vilken handläggare man har på FK, vilket jag tycker är under all kritik.

    Hoppas att det löser sig för dig o att du får den tid du behöver.
    Kram.

  • Deamums

    Jag fick höra idag att de går på den kod som socialstyrelsen har. Vi blev kodade F43.2 av vår läkare på vårt sjukintyg detta innebär:

    "Anpassningsstörning
    I normalfallet och i frånvaro av annan psykisk störning eller kroppslig sjukdom är arbetsförmågan inte eller endast obetydligt nedsatt och sjukskrivning är som regel inte aktuell. Om depression eller ångestsyndrom utvecklas gäller rekommendationerna för dessa tillstånd."

    Hur kan detta vara ett normalfall?
    Jag skrev en lång och tydlig bilaga, men det verkar inte hjälpa.
    Jag har inte fått ett slutligt besked än, då det kommer begära ytterligare uppgifter av vår läkare.

    Men vad ska man skriva för att de ska förstå?
    Jag skrev fel, jag har bara varit 100% sjukskriven i  1 månad och 10 dagar resten på 50%
    Jag började plugga på 50%  efter 1 månad för att jag inte klarade av att gå tillbaka till mitt jobb igen! Jag klarar inte av att koncentrera mig på böckerna heller, så nu vet jag inte vad jag ska göra.

    Och nu säger FK att jag inte kan plugga på 50% och ha en sjukskrivning på 50% heller?

    Så jag får inte vara sjuk och inte plugga? Tack FK, precis det stödet jag behövde...

  • Familjen Tinglum

    Hej! Det är så fruktansvärt att man ska behöva kämpa eller ens tänka på att oroa sig över sjukskrivning..Att de inte kan förstå att det värsta som man kan vara med om har hänt och man behöver få den tid som krävs..

    Jag var sjukskriven i 7 månader och har börjat läsa igen för en månad sedan men det är fortfarande svårt..
    Min läkare skrev "depressiv episod"  på sjukintyget och jag var tydlig med att de skrev "rätt" för att jag skulle bli beviljad sjukpenning. Jag fick bra mottagande av fk men tyvärr inte av läkaren..

    Ledsen att du måste gå igenom det här. Kram

  • Deamums

    Tänk vad olika det kan vara, mina läkare har varit bra, men det hjälps ju inte när FK, sitter på besluten och pengarna...

    Usch vilken jäkla mardröm detta har blivit. Från att ha väntat på livets största händelse till att stå utan framtidsdrömmar och räkningar som man inte kan betala.
    Jag födde vår son den 27/11 -09 och har fortfarande inte fått nåt besked om ersättning. Hur länge tror dem att man kan överleva?

  • Hansson83

    Man undrar vad det är för människor som jobbar på försäkringskassan, inte har dom varit med om förlusten av ett barn iaf!!

    Både nerver och känslor sitter utan på kroppen och uppe på det ska man bråka med dom, förjävligt.

    Blev mamma till en Ängel 21:e januari. Först strulade försäkringskassan till det med mina 29 föräldradagar. Det dom kunde göra var att be om ursäkt, gör jag fel får jag inga pengar. Tycker det ska vara lika men?! Nu är jag sjukskriven och väntar på om min sjukskrivning går igenom eller inte!

    Hoppas så att du orkar kämpa på!!

    Kramar


  • Marlene 74
    Alltså, att detta ska behöva frågasättas!!!
    Helt otroligt...
    Vår Calle föddes 30/12-06, blev sjukskriven direkt i 3 månader, fick sen ett samtal av f-kassan som undrade om "det hade gått över"!!!
    Gått över!!???
    Det är inte ett ben jag brutit, mitt hjärta har gått i tusen bitar.....
    Jag ringde hennes chef, och bad om att få en ny handläggare, vilket jag fick, hon var/är en helt underbar människa!!!
    Jag började arb.träna i sept -07 i 1 mån, började jobba 25%, vidare 50 % och tillsist 100% igen i november -07.
    Vet att inga ord finns som tröstar, men (tyvärr) så är vi många här i Änlarummet, så tveka inte om du behöver stöd & hjälp.

    Många varma kramar{#lang_emotions_flower}

    Marléne

    Marléne, mamma till Ida & Ängeln Calle
  • jennijen

    När Winston dog hamnade vi helt mellan stolarna och upptäckte snabbt att vårt barns plötsliga död inte var något som FK tar särskilt stor hänsyn till.

    Min sambo har eget företag som han var hemma och var föräldraledig från. Jag pluggade till lärare. När W dog så fick vi direkt veta att han inte inte skulle få någon som helst ersättning från FK så det var ingen idé för honom att sjukskriva sig ens. Detta pga att han har eget företag och inte kunde bevisa förlorad inkomst. Han började jobba efter tre-fyra veckor. Utan ersättning och i den situation vi hamnat i blev jag tvungen att börja läsa igen efter två och en halv månad för att vi skulle få in några pengar att leva av. CSN krånglade ordentligt och min sambos företag gick dåligt med tanke på att de tackat nej till kunder för att han skulle vara hemma på föräldraledighet. Det slutade med att vi, innan vi fick mitt CSN, fick leva upp försäkringspengar från W och därför blev tvugna att köpa en annan, billigare gravsten, till honom än vad vi tänkt.

    Så tråkigt att man ska känna sig så utlämnad i en så skör och sårbar situation som man är i när man precis förlorat ett barn.

  • lunaticluna

    hej!

    vi fick ingen som helst sjukskrivning oavsett hur bra och tydligt vår läkare skrev i intygen. sorg är inte sjukdom och depression kunde inte styrkas, hette det.

    det är orimligt att inte få hinna sörja i sin egen takt och det har vi kämpat för länge.
    men precis som du fick jag 29 dagars föräldrapenning och olle 10 dagars tillfällig penning.

    katastrofalt.

    styrkekram.


    ~family above all else~
  • Ängla88

    Vår dotter dog i maj -04.
    Jag var sjukskriven i 6 månader på heltid sedan 50% i 3 månader sedan blev jag heltidssjukskriven igen pga ny graviditet.

    Min man var sjukskriven 4 månader heltid sen började han med 25%, 50% och 75% för att lagom till jag började jobba gick upp till heltid.

    Inga större problem, de ringde 1 gång på sommaren och underade hur våra planer såg ut....
    Jag svarade att jag förväntade mig att börja jobba igen i slutet på aug/sept och hon nöjde sig med det. Nu blev det inte så men blev aldrig ifrågasatt iaf.

Svar på tråden Hur länge var/är ni sjukskrivna?