• ananda74

Hur får man ett sånt där prefekt dockansikte/porslinshy? Puder? Foundation? Vilket märke?

Jag känner mig allmänt dassig efter min mammaledighet. Har börjat jobba igen och ser flera tjejer på stan som har alldeles perfekt porslinshy, som en docka. alltså, man ser ju att de har nåt i ansiktet om man studerar dem men det ser väldigt fint och naturligt ut.

hur får man denna perfekta hy? är det puder? vilken sort? är det foundation? nån sorts kräm? vilken?

• Svar på tråden Hur får man ett sånt där prefekt dockansikte/porslinshy? Puder? Foundation? Vilket märke?
  • Zenndie

jag har testat MASSA olika varianter & favoriten är helt klart ID:s mineralfoundation
    (löspuder som blir foundation på huden när man använder borsten)

ser himla naturligt ut samtidigt som huden får en skjuss då det är lite lyster.

Medium beige är en kanon bra nyans

det är rätt dyrt, runt 400kr, men mitt har räckt flera år!
    borsten kostar oxå några hundra , men den har man livet ut då man kan tvätta med milt shampoo

tycker dock inte att deras rouge har nyans, endera ljusa el mörka, men Mc faxorts har jättefräscha rouge att ta på kinderna så det ser ut som man vart ute i friska luften

men var inte för hård,,,,,du har ju gett liv....dom kanske sover  som Vi gjorde innan barn vet du:) därav fräschet

• Aleida

Jag använder primer och puderfoundation från Smashbox, och har nu den huden jag alltid drömt om. Sömnen är det väl lite si och så med, men jag är noga med att använda bra rengöring och återfuktning, tvätta bort makeup på kvällarna med bra remover samt använda peeling+ ansiktsmask ett par ggr/vecka. Samt ögoncreme nu efter 30

• 071001

Har använt Id men precis övergett det för en billigare variant hos Tikei.

• Avonan

Jag får ingen dockhy av Id, så det är nog olika vad som passar huden. För mig ger mineralfoundation bästa och samtidigt ett naturligt resultat. Använder just nu Barefaced Beauty mineral produkter som finns på www.bjuti.se .

Använder du flytande fondation så rekommenderar jag en bra primer  under för att "förfina" resultat mer.

• dotty

tidigare använde jag H&Ms foundation (den ljusaste som heter typ sand/sandy eller liknande) men har nyligen gått över till tikei. H&Ms ger porslinshy eftersom den är så täckande men sitter dåligt så man måste bättra på den ofta. tikeis är lite knökigt att få rätt i början men nu när jag fått till knycken så är det SÅ JÄVLA BRA! blir helt porslinsslät och huden blir dessutom silkeslen att ta på :). har alltid haft problem med stora porer men de har nu minskat radikalt. skönt också att man kan sova med sminket om man inte orkar ta bort det.. har öht mycket bättre hy sen jag bytte, det beror nog både på sminket och på de mjuka borstarna som inte irriterar det minsta.

jag använder primer, foundation och shimmer veil. då blir jag helt perfekt i hyn.

• Aleida

Har hört mycket om Tikei nu och är sjukt sugen att prova. Hur ligger de prismässigt?

• Tintin84

För kvällsmake så tycker jag maxfactors lasting performance är sjukt bra och prisvärd, men kanske lite väl kraftig för en solig dag ;) Nivea har billiga bra foundations som täcker bra och loreals matt mousse eller vad den heter tycker jag är toppen vad gäller täckning. Ett transparant puder över tycker jag ger mest naturligt resultat. Primer funkar inte bra på min hud (extremt känslig blandhy), det ger snarare motsatt effekt och blir lättare flammigt. Jag grundar med babylotion.

• Fru U

Smashbox produkter är underbara. Mineralsmink är inget för mig.

Fast oavsett vad vi andra tycker fungerar så behöver du testa ut vad som fungerar just för dig.

De flesta (om inte alla) butiker ger prover. 

Svaren bor i hjärtat
  • dotty
    Aleida skrev 2010-03-15 23:17:05 följande:
    Har hört mycket om Tikei nu och är sjukt sugen att prova. Hur ligger de prismässigt?
    billigt! (men allt är ju relativt)

jag la runt 700kr allt som allt på mitt "startpaket". köpte primer, foundation och veil i stora förpackningar och tre olika borstar + 3-4prover. har använt ca 1/4 eller 1/5 av burkarna på ca 1,5-2månader tror jag.
  • Hallonmopeden

Här är en till som är supernöjd med Tikei. Bra och billigt. Förrut använde jag i.d. eller Youngblood men Tikei är mycket bättre!! Du kan beställa prover från dem, kanon innan man vet vilken färg man ska ha.

Svar på tråden Hur får man ett sånt där prefekt dockansikte/porslinshy? Puder? Foundation? Vilket märke?