• Jojo77

Karlstad soffa från IKEA

Hej! Var på IKEA igår och tittade på soffor och funderar på vad ni som har Karlstad soffa i tyg tycker om den. Tittade på de i tyget Korndal, tyckte den röda såg fin ut.

• Svar på tråden Karlstad soffa från IKEA
  • Jojo77

Jag har med hört såna som tvättat kemtvättstygen själva och det har funkar bra.

• Mamsis

Jag hade typ 'vanligt' kraftigt bomullstyg, alltså inget med noppror i. Det man ska tänka på om man färgar är att inte färga för mycket åt gången, det måste kunna snurra fritt i tvättmaskinstrumman och att tyget måste vara genomfuktat/blött samt rent innan.

Jag körde allt på snabbtvätt först, inget sköljmedel,  hade det varit rent innan hade jag kört det på sköljning bara så det blivit ordentligt vått.

Man ska också tänka på att färgen är 'genomskinlig' så ett blått tyg tex blir lila om man färgar det rött. Dragkedjan blir inte heller färgad för det är i syntetmaterial. Även tråden kan vara i syntet.

Tror det finns bilder på hur min soffa såg ut före och efter i mitt album, ska kolla, annars lägger jag in bilder.

• Jojo77

Det lät ju intressant att färga. Såg en soffa på blocket i vitt, kanske går att färga det då. Men den hette Karlanda. Vet inte riktigt vad det är för skillnad på den och Karlstad.

• Mamsis

Tror den ena ersatte den adnra i Ikeas kollektion. Jag kan ha tagit fel på vad min heter

• Bine78

Hur blir kuddarna i den när man haft soffan ett tag? Ligger de kvar i soffan eller glider de ur när man rör sig?

• Mamsis

Mina gled aldrig ur faktiskt. Jag tycker man satt riktigt bra i den.

• Lillstrumpa

Karlstad ersatte Karlanda. Vi har en Karlanda som vi köpte nästan ny på Blocket för ett par år sedan. Vi har tvättat i maskinen några gånger, men tror att tyget krymper så att kuddarna blir mindre och de blir mellanrum mellan dynorna i sitsen=inte skönt alls! Funderar nu på att köpa en ny liknande eftersom vi vill ha denna modellen. Svärmor har en Karlstad (alltså nyare modellen som finns nu) och den är både skön och snygg! Dock har hon inte tvättat sin i maskinen.

• Bjornis
    Mamsis skrev 2010-03-18 16:02:02 följande:
    Tror den ena ersatte den adnra i Ikeas kollektion. Jag kan ha tagit fel på vad min heter
    Stämmer. Karlstad ersatte Karlanda för ungefär 2 år sedan.
    Ang att tvätta kemtvättstygen så brukar det funka (för de flesta, dock ej Ullevi) men man får ha med sig att reklamtionsrätten försvinner OM det skulle gå åt pipan.
    Ett bra tips är att klä på soffan när klädseln fortf är liiite fuktig då stretchar den lättare och det blir mindre skrynklor.
    Jag har faktiskt aldrig fått klagomål på Karlstadsoffan faktiskt. En prisvärd soffa tycker jag. Tanken är väl att man om 5-10 år kan känna att det är OK att köpa en ny utan att man känner att det svider. Har en väninna som köpt en 27.000 kronors soffa på MIO och om man tröttnar på den om 5 år, känns det verkligen ekonomiskt försvarbart att köpa en ny då? Tja, om man är supertät så kvittar det väl iofs. Hehe.

Ps. jag jobbar på IKEA.
  • Jojo77

Det är det jag känner med. Har lätt för att tröttna på möbler även om de är "klassiska" och vill därför inte betala 25 000 kr för en soffa. Sen är det ju så bra med IKEAS soffor för man kan byta klädseln.

• Mamsis

Ooh jag är avis på dig Bjornis Är Ikeaoman.

• Bjornis
    Mamsis skrev 2010-03-24 19:49:51 följande:
    Ooh jag är avis på dig Bjornis Är Ikeaoman.
    Jag är också Ikeaoman! Jag och mamma gick på IKEA nästan varje helg under min uppväxt och så har jag fortsatt i vuxen ålder även om det minskat sen jag började jobba där. Är ju där 5 dar i veckan, det får räcka. Hehe.
  • Shitzu

Min karlstad soffa är ok att sitta i.
    Provade att tvätta hemma. Lite noppor blev det men försvann med tiden. Nu har sömmar börjat gå upp lite varstans. Lite tråkigt, ska nog kanske färga den och försöka sy ihop =( har ju inte sett några extra överdrag till bäddsoffan Karlstad. =(

• Bjornis
    Shitzu skrev 2010-03-24 22:46:15 följande:
    Min karlstad soffa är ok att sitta i. Provade att tvätta hemma. Lite noppor blev det men försvann med tiden. Nu har sömmar börjat gå upp lite varstans. Lite tråkigt, ska nog kanske färga den och försöka sy ihop =( har ju inte sett några extra överdrag till bäddsoffan Karlstad. =(
    Visst finns det överdrag: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90118731

Vi trist att sömmarna börjar gå upp. Hur länge har du haft soffan? Och har du bara tvättat den en gång? Isf tycker jag att du kan ta med några delar av klädseln (samt kanske ett foto eller två) till IKEA och kolla vad Byten & Återköp säger om du ändå är där. Skadar ju inte.
Svar på tråden Karlstad soffa från IKEA