chailatte skrev 2010-10-12 11:34:32 följande:
Finns det inomhusdagis? Blir upprörd över den här ur och skur-hysterin, tycker att det är befängt att barn ska tvingas vara ute jämt och ständigt. Minns när jag själv var liten. När jag gick i första klass hade vi utedag varje fredag, då vi var i skogen hela dagen. Oavsett väder. Jag hade ont i magen varje fredag och vi lärde oss ingenting. Jag fick aldrig ut någonting positivt av det utan var bara ledsen, kall och ensam. Vi hade kunnat haft värdefull lektionsdag istället i klassrummet. Efter mitt barndomstrauma har jag alltid avskytt att tvingas vara utomhus på diverse utedagar där man bara är utomhus "bara för att", av principen. Likaså när man blev tvungen att vara ute på långa raster när det var ruggigt väder, medan de äldre barnen fick välja att ha rast inomhus, och inte minst lärarna som fick sitta och mysa i personalrummet. Ingenting gott har kommit ur att någon har tvingat mig att vara utomhus.
Jag talar inte från erfarenhet av Ur och Skur-förskola, då jag inte har gått på någon sådan, men jag vet att jag skulle ha avskytt det. Jag är så glad att jag är vuxen och inte behöver tvingas vara utomhus mer, men jag tycker synd om barnen. Men - jag måste väl också ha insikt nog att förstå att det finns barn som trivs att vara utomhus ständigt, finns det sådana? Lyssnar de vuxna på hur barnen vill ha det? Likväl som det finns en hel del barn som absolut inte trivs med den typen av "pedagogik".
Inomhusdagis röstar jag på - eller såklart, ännu hellre, vara hemma med mina barn. :)
Mycket handlar om att klä barnen rätt och att pedagogerna är utbildade inom pedagogiken och vet hur de ska anväda sig av miljön för att locka fram barnens lust att lära, mkt genom lek.
Sen ÄR de inomhus också. Vissa saker lämpar sig bättre att göra inne, och då är man inne. Är vädret överjävligt så är man inne, pedagogiken går ju ut på att använda sig av utemiljön som ett verktyg för lärande, och är det jättedåligt väder är de kanske inte möjligt och då är man inne.
Men med lagom varma kläder som är vattentäta så klarar barnen mkt! Sen sätter man kanske inte sitt barn i en sån skola om de avskyr att vara ute...
Jag älskar min sons skola (och jag själv är ingen utemänniska och därför är det såperfekt att de kan ge honom de som jag inte kan).
Mkt simundervsning, skridskoåkning, skidåkning och spännande utflykter. Matlagning utomhus en gång i veckan, underbar skolgård som uppmuntrar till lek med det naturen erbjuder. Jag är så fascinerad att barnen verkligen inte saknar de traditionella lekplatsleksakerna. Buskar, klätterträd, sandlåda, fotbollsplan, kastanjer, pinnar, stenar, basket, bandy, twist, "byggbrädor" läsmattor mm och de leker jämt. Ofta i stoooora grupper.
Och att klasserna är små och lärartätheten stor är självklart fantastiskt. Alla lärare känner oss och i dem. De ser verkligen barnen, ingen faller emellan när de är så få.
Fanatiska skolor är aldrig bra, men att låta barnen få lära sig genom lek och att använda det naturen har att erbjuda är faktiskt bara positivt.