• Hallonmun

Om du fick välja i ur och skur förskola, eller vanlig kommunal förskola

Om du fick välja mellan i ur och skur förskola och vanlig kommunal förskola, vad skulle du välja då?  motivera gärna varför...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-18 17:15
    kanske borde lagt till att det kommunala dagiset som vi väljer mellan är bra, förutom att de är ute väldigt lite, max en gång per dag för de små. vissa dagar inte alls och då är det inte pga vädret utan att... "ja det blev inte så" eller "de är så många och det tar ju sån tid att klä på dem"

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om du fick välja i ur och skur förskola, eller vanlig kommunal förskola
  • Mama Li

Vi har valt att köa till I ur och skur och önskar plats lagom till sonen fyllt 2. Tycker det känns otroligt härligt, gillar hela filosofin, de har en stor trädgård med kuperad terräng (vilket är bra för motoriken), skogsparti och härliga dungar att leka i. De odlar med barnen, de snickrar och pysslar både ute och i verkstaden.

Äter på altanen när vädret tillåter och har även infravärme för att förlänga säsongen men inne när det är för kallt.

Jämför det med vår närliggande kommunala: en plan liten gräsplätt, asfalt och knappt några träd som skuggar. Visst, de gör ju utflykter naturligtvis... Och det gillar väl alla?

Dessutom känns det underbart att de lär barnen åka skridskor och längdskidor. Jag åker gärna iofs, men det gäller ju att hinna också...

Det passar oss med ur och skur. Därmed inte sagt att det passar alla familjer eller alla barn. När de visade oss runt fick vi se att inomhusmiljön var full av kreativa inomhusaktiviteter. Det är en myt att de är ute hela tiden.

• chobokid

Jag tycker inte om att vara ute i ur och skur och därför tror jag inte att mina barn gör det heller. Det är trevligt att vara ute men inte nästan hela tiden.
    På vårt dagis är de ute både på förmiddagen och på eftermiddagen. Jag tycker att det räcker gott och väl.

• melker03

Jag har inte haft möjlighet att välja. Barnen går på den förskola som ligger närmast. Den stora fördelen med att vara ute mycket är självklart att antalet infektioner minskar. Å andra sidan har vi varit väldigt förskonade ändå i år. Det blev visst en positiv effekt av att alla var rädda för svininfluensa och började tvätta händerna...

• Shasti

Har bara läst ts. Skulle aldrig i livet sätta mitt barn i ur och skur. Jag tycker det är närapå misshandel. Vilken vuxen skulle vilja bli TVINGAD att vara ute varje dag i timmar i vilket uselt väder som helst och inte ens få gå in tex om man är dygnsur eller om det är jättedåligt väder ute?? Tänker på en ur och skur jag var på besök på nyligen, där barnen "torkade sina blöta kläder" mitt i vintern under ett jäkla militärtälttak utan väggar och en uschlig gammal kamin i mitten. Med "träbänkar" bestående av stockar runtomkring. Mysigt, när det är 15 minus! NOT!

• Vasen

Ur och skur. Men kön var ofantlig så det blev en helt vanlig fsk, med asfalterad liten gård på taket i ett slitet hyreshus från 1970-talet. Det har gått alldeles utmärkt, för personalen är någon slags förskolepersonalens Einsteins eller så. Fantastiska människor helt enkelt. Nu ska ungarna börja i ett halvt om halvt ur och skurdagis ändå då ytterligare en avdelning ska öppna med basen på vår förskola, men i övrigt utomhusinriktad så att säga och eftersom personal från ungarnas avdelnng flyttar dit flyttar ungarna med.

• Lia85
    Shasti skrev 2010-03-17 20:44:12 följande:
    Har bara läst ts. Skulle aldrig i livet sätta mitt barn i ur och skur. Jag tycker det är närapå misshandel. Vilken vuxen skulle vilja bli TVINGAD att vara ute varje dag i timmar i vilket uselt väder som helst och inte ens få gå in tex om man är dygnsur eller om det är jättedåligt väder ute?? Tänker på en ur och skur jag var på besök på nyligen, där barnen "torkade sina blöta kläder" mitt i vintern under ett jäkla militärtälttak utan väggar och en uschlig gammal kamin i mitten. Med "träbänkar" bestående av stockar runtomkring. Mysigt, när det är 15 minus! NOT!
    Nej, det låter inte så kul, men rata inte alla för det. På min sons skola arbetar de som sagt utifrån att man ska vara ute så länge det ger något, inte bara för att. Vilket innebär att de förutom den underbara gården har stora och pedagogiska innelokaler m klassrum, bibliotek, dockvrå, matsal, samlingrum, slöjdrum osv.
  • Cige
    fast bara för det va så på ett ställe är det ju inte det som ur coh skur står för! :) "plåga barnen så mkt vi kan i alla skitväder..."
  • LillaJag76

I ur och skur...

Om det vore en som hade samma upplägg som vi hade där jag jobbade förut.
    Inte fanatiska.
    Vi hade en motto:
    Det ska vara roligt och trevligt att vara ute.

Ösregn, blåst, extremt kallt mår INGEN bra av att vara ute i hela dagarna.

• April Mamma
    Misshandel?
    Håller med om att detta som du beskriver att det låter knepigt....MEN alla liknande förskolor är knappast så.
    Inget barn på sonens förskola skulle behöva vara ute i blöta kläder....sedan så är man inte ute slaviskt i alla väder...dom är inne och äter samt pysslar osv.
    Och den som fryser kan gå in i huset/tamburen och värma sig osv....
  • Shasti
    Lia85 skrev 2010-03-18 07:27:48 följande:
    Nej, det låter inte så kul, men rata inte alla för det. På min sons skola arbetar de som sagt utifrån att man ska vara ute så länge det ger något, inte bara för att. Vilket innebär att de förutom den underbara gården har stora och pedagogiska innelokaler m klassrum, bibliotek, dockvrå, matsal, samlingrum, slöjdrum osv.
    Ja det låter ju naturligtvis bra. Men jag är ändå misstänksam mot inriktningar där man "ska" vara ute så länge som möjligt. Annars kan man ju helt enkelt gå ut när det är fint/lämpligt väder och det behövs inga speciella inriktningar.
  • alvide

Jag tror inte det skiljer så mycket mellan kommunalt dagis och Ur och skur-dagis. Det hänger på det enskilda dagiset i sig. De flesta kommunala dagis är väldigt duktiga på att barnen får vara ute minst en gång om dagen och har mycket skogsutflykter och skridskoåkning mm. Skillnaden som jag har märkt är att det är mer inriktad "obligatorisk" mulleverksamhet på Ur och skur. Då ingår det skid- och skridskoskola.
    Mina döttrar går på Ur och skur-dagis och det finns en kommunal dagis bara 100 m därifrån. De verkar ha mer uteverksamhet än "vårat" dagis :-0

• Lia85
    Shasti skrev 2010-03-18 10:05:33 följande:
    Ja det låter ju naturligtvis bra. Men jag är ändå misstänksam mot inriktningar där man "ska" vara ute så länge som möjligt. Annars kan man ju helt enkelt gå ut när det är fint/lämpligt väder och det behövs inga speciella inriktningar.
    Pedagogiken går ju ut på mer än just utevistelsen. Man använder sig av naturen för att lära. Mattelekar med frukt från träden, kastanjer mm, svenska med hjälp av naturen eller målade alfabet på asfalten. Träslöjd genom att bygga saker till skolgården. På sommaren kan de sätta sig i skuggan av träden och läsa eller klättra upp i dem och läsa osv. Mulle, Strövar och frilufsarverksamhet är också en del av skolplanen.

Jag tycker det är ett gott betyg när tom 12-åringarna utan protester klär sig efter väder när de kommr till skolan. Och det är vanliga ungar, som kommer till skolan i högklackat och jackor

Tror inte det skiljer så mkt på dagis och skola förutom att man anpassaraktiviteterna efter åldern.
  • chailatte

Finns det inomhusdagis? Blir upprörd över den här ur och skur-hysterin, tycker att det är befängt att barn ska tvingas vara ute jämt och ständigt. Minns när jag själv var liten. När jag gick i första klass hade vi utedag varje fredag, då vi var i skogen hela dagen. Oavsett väder. Jag hade ont i magen varje fredag och vi lärde oss ingenting. Jag fick aldrig ut någonting positivt av det utan var bara ledsen, kall och ensam. Vi hade kunnat haft värdefull lektionsdag istället i klassrummet. Efter mitt barndomstrauma har jag alltid avskytt att tvingas vara utomhus på diverse utedagar där man bara är utomhus "bara för att", av principen. Likaså när man blev tvungen att vara ute på långa raster när det var ruggigt väder, medan de äldre barnen fick välja att ha rast inomhus, och inte minst lärarna som fick sitta och mysa i personalrummet. Ingenting gott har kommit ur att någon har tvingat mig att vara utomhus.

Jag talar inte från erfarenhet av Ur och Skur-förskola, då jag inte har gått på någon sådan, men jag vet att jag skulle ha avskytt det. Jag är så glad att jag är vuxen och inte behöver tvingas vara utomhus mer, men jag tycker synd om barnen. Men - jag måste väl också ha insikt nog att förstå att det finns barn som trivs att vara utomhus ständigt, finns det sådana? Lyssnar de vuxna på hur barnen vill ha det? Likväl som det finns en hel del barn som absolut inte trivs med den typen av "pedagogik".

Inomhusdagis röstar jag på - eller såklart, ännu hellre, vara hemma med mina barn. :)

• Lia85
    chailatte skrev 2010-10-12 11:34:32 följande:
    Finns det inomhusdagis? Blir upprörd över den här ur och skur-hysterin, tycker att det är befängt att barn ska tvingas vara ute jämt och ständigt. Minns när jag själv var liten. När jag gick i första klass hade vi utedag varje fredag, då vi var i skogen hela dagen. Oavsett väder. Jag hade ont i magen varje fredag och vi lärde oss ingenting. Jag fick aldrig ut någonting positivt av det utan var bara ledsen, kall och ensam. Vi hade kunnat haft värdefull lektionsdag istället i klassrummet. Efter mitt barndomstrauma har jag alltid avskytt att tvingas vara utomhus på diverse utedagar där man bara är utomhus "bara för att", av principen. Likaså när man blev tvungen att vara ute på långa raster när det var ruggigt väder, medan de äldre barnen fick välja att ha rast inomhus, och inte minst lärarna som fick sitta och mysa i personalrummet. Ingenting gott har kommit ur att någon har tvingat mig att vara utomhus.

Jag talar inte från erfarenhet av Ur och Skur-förskola, då jag inte har gått på någon sådan, men jag vet att jag skulle ha avskytt det. Jag är så glad att jag är vuxen och inte behöver tvingas vara utomhus mer, men jag tycker synd om barnen. Men - jag måste väl också ha insikt nog att förstå att det finns barn som trivs att vara utomhus ständigt, finns det sådana? Lyssnar de vuxna på hur barnen vill ha det? Likväl som det finns en hel del barn som absolut inte trivs med den typen av "pedagogik".

Inomhusdagis röstar jag på - eller såklart, ännu hellre, vara hemma med mina barn. :)
    Mycket handlar om att klä barnen rätt och att pedagogerna är utbildade inom pedagogiken och vet hur de ska anväda sig av miljön för att locka fram barnens lust att lära, mkt genom lek.

Sen ÄR de inomhus också. Vissa saker lämpar sig bättre att göra inne, och då är man inne. Är vädret överjävligt så är man inne, pedagogiken går ju ut på att använda sig av utemiljön som ett verktyg för lärande, och är det jättedåligt väder är de kanske inte möjligt och då är man inne.

Men med lagom varma kläder som är vattentäta så klarar barnen mkt! Sen sätter man kanske inte sitt barn i en sån skola om de avskyr att vara ute...

Jag älskar min sons skola (och jag själv är ingen utemänniska och därför är det såperfekt att de kan ge honom de som jag inte kan).

Mkt simundervsning, skridskoåkning, skidåkning och spännande utflykter. Matlagning utomhus en gång i veckan, underbar skolgård som uppmuntrar till lek med det naturen erbjuder. Jag är så fascinerad att barnen verkligen inte saknar de traditionella lekplatsleksakerna. Buskar, klätterträd, sandlåda, fotbollsplan, kastanjer, pinnar, stenar, basket, bandy, twist, "byggbrädor" läsmattor mm och de leker jämt. Ofta i stoooora grupper.

Och att klasserna är små och lärartätheten stor är självklart fantastiskt. Alla lärare känner oss och i dem. De ser verkligen barnen, ingen faller emellan när de är så få.

Fanatiska skolor är aldrig bra, men att låta barnen få lära sig genom lek och att använda det naturen har att erbjuda är faktiskt bara positivt.
  • Catti41

Jag var också en som alltid frös. Som barn och som vuxen. Sen fick jag barn och läste på lite om barnkläder och insåg att även jag behövde riktiga utekläder. Så gick jag till sportaffärerna och handlade bra utekläder. Apdyrt, ja. Men jag växer ju inte längre så jag kan ju ha samma i många år.,så nu fryser jag inte längre även om vi är ute flera timmar i en snöig eller regnig skog.

• minya

här skiljer de inte så mycket så de känns värt de att köa de 3 år de är kötid på ur och skur.
    Hennes nuvarande är de ute så mycket de kan, inget dåligt väder bara dåliga kläder. Samtidigt är de inne och pysslar med div småsaker. Men de har utflykter, cykelturer och massa lekar utöver den självständiga leken och med stor gård (gammal herrgård dagis ligger på) med träd terräng och öppna ytor. 

Kärlek no1 2007 - Kärlek no2 2011
Svar på tråden Om du fick välja i ur och skur förskola, eller vanlig kommunal förskola