• Asplund

Britax Multi-tech, jag blir galen!

Det kanske finns någon där ute som kan förklara för mig hur jag ska göra när jag vill "ta bort" internbältet ur stolen?
    Sonen ska alltså börja använda stolen med vanligt bilbälte.
    Jag har läst i instruktionsboken och försökt lösa det hela, men jag fattar helt enkelt inte hur jag ska göra.

Hoppas på hjälp!!!!!

• Svar på tråden Britax Multi-tech, jag blir galen!
  • Joico

Britax Multi-tech är en vädigt tung stol som inte rekommenderas att användas framåtvänt.. Vid en krock kan barnet "mosas" mellan bilens bälte och bilstolen iomed bilstolens tyngd som barnet får i ryggen. Köp en ren bältesstol istället

• Asplund

Jag har löst det nu, det gick till slut

Britax Multi-tech är en vädigt tung stol som inte rekommenderas att användas framåtvänt.. Vid en krock kan barnet "mosas" mellan bilens bälte och bilstolen iomed bilstolens tyngd som barnet får i ryggen. Köp en ren bältesstol istället

Var finns den informationen att läsa?
    Jag kan inte hitta ett enda test eller myndighet som säger att barnet mosas vid krock, det låter ju fruktansvärt!
  • Asplund

Jag har löst det, det gick till slut

Joico skrev 2010-03-16 11:30:32 följande:
    Var finns den informationen att läsa?
    Jag kan inte hitta ett enda test eller myndighet som säger att barnet mosas vid krock, det låter ju fruktansvärt!
  • Joico
    Asplund skrev 2010-03-16 12:33:14 följande:
    Jag har löst det nu, det gick till slut Britax Multi-tech är en vädigt tung stol som inte rekommenderas att användas framåtvänt.. Vid en krock kan barnet "mosas" mellan bilens bälte och bilstolen iomed bilstolens tyngd som barnet får i ryggen. Köp en ren bältesstol istället Var finns den informationen att läsa? Jag kan inte hitta ett enda test eller myndighet som säger att barnet mosas vid krock, det låter ju fruktansvärt!
    Självklart är bilstolen testad och godkänd för framåtvänt åkande, likväl som för bakåtvänt. Men kombistolar är en kompromiss för att kunna fungera åt båda hållen. Kombistolar är mycket tyngre än rena bältesstolar. Vid en krock så hålls ju både barnet och bilstolen fast av bilens bälte, och vid krocken så kommer bilstolen att trycka barnet i ryggen, och barnet trycks mot bilens bälte. Ju tyngre stolen är, ju värre blir det ju såklart. Vid en krock väger allting mycket mer än annars - i 50 km/h ökar din vikt 35-40 ggr vid en krock. Om du väger 70 kg kommer du i en krock i 50 km/h väga 2000 kg. Ett barn som väger 5 kg väger i en krock i 50 km/h ca 200 kg. Samma sak gäller ju även för saker, såsom väskor och bilbarnstolar.

Bl.a NTF skriver om kombistolars tyngd och rekommenderar att man hellre köper en ren framåtvänd bältesstol.
  • Allimac 2004

Från NTF:s hemsida

Kombistol från 6-9 månader till ca 7 år
    Kombistolen är en bilbarnstol som används bakåtvänd till 4-5 år och därefter framåtvänd till ca 7 år. Kombistolen fungerar utmärkt bakåtvänd, men sämre framåtvänd. För framåtvänt åkande rekommenderar NTF istället bältesstol eller -kudde. I en framåtvänd kombistol är det svårt att få bilbältena nära kroppen på barnet och över höfterna och bröstbenet. Framåtvänt sitter kombistolen fast enbart med bilens bälte med barnet emellan (de inre bältena tas bort för att skona nacken). Då får barnet hela stolens tyngd på ryggen vid en krock och den tunga stolen kan dessutom tippa framåt. Det kan också bli problem med skyddets storlek – om barnet har halva huvudet över kanten är stolen urvuxen och det kan ske redan långt innan 7 års ålder. Om du av ekonomiska eller praktiska skäl funderar på att köpa ”två skydd i ett”, tänk då på att barn behöver bilbarnskydd ända upp till 10-12 års ålder, så man måste ändå skaffa en bältesstol eller -kudde!

• Asplund

Usch, jag blir så trött!
    Jag har ju köpt stolen för att kunna använda den framåt i tron att den var säker och bra. Det känns så tröttsamt att det inte spelar någon roll hur mycket man undersöker saker innan man köper dem, helt plötsligt så ändras alla förutsättningar och så står man där med obrukbara grejer, pust!

• Joico
    Asplund skrev 2010-03-16 13:11:00 följande:
    Usch, jag blir så trött! Jag har ju köpt stolen för att kunna använda den framåt i tron att den var säker och bra. Det känns så tröttsamt att det inte spelar någon roll hur mycket man undersöker saker innan man köper dem, helt plötsligt så ändras alla förutsättningar och så står man där med obrukbara grejer, pust!
    Som sagt, kombistolar är ju såklart testade och godkända.. men det finns bättre grejer att använda när det gäller framåtvända stolar. En framåtvänd kombistol är bättre än bara än en bälteskudde. Men en framåtvänd bältesstol är bättre än en framåtvända kombistol.
    Britax Multi-tech har fler fördelar när den används framåt, jämfört med andra kombistolar, men att den väger mycket kommer man inte ifrån. Jag tror jag kollade förut och kom fram till att den väger nästan dubbelt så mycket som en vanlig bältesstol..
  • Asplund
    Joico skrev 2010-03-16 13:25:59 följande:
    Som sagt, kombistolar är ju såklart testade och godkända.. men det finns bättre grejer att använda när det gäller framåtvända stolar. En framåtvänd kombistol är bättre än bara än en bälteskudde. Men en framåtvänd bältesstol är bättre än en framåtvända kombistol.Britax Multi-tech har fler fördelar när den används framåt, jämfört med andra kombistolar, men att den väger mycket kommer man inte ifrån. Jag tror jag kollade förut och kom fram till att den väger nästan dubbelt så mycket som en vanlig bältesstol..
    Vad ska man köpa för bältesstol då? Finns det någon som är bättre än de andra?
    Du verkar vara så insatt i ämnet så jag hoppas att du har lite koll på detta också.
    Tack, tack!
Svar på tråden Britax Multi-tech, jag blir galen!