• Asplund

Britax Multi-tech, jag blir galen!

Det kanske finns någon där ute som kan förklara för mig hur jag ska göra när jag vill "ta bort" internbältet ur stolen?
    Sonen ska alltså börja använda stolen med vanligt bilbälte.
    Jag har läst i instruktionsboken och försökt lösa det hela, men jag fattar helt enkelt inte hur jag ska göra.

Hoppas på hjälp!!!!!

• Svar på tråden Britax Multi-tech, jag blir galen!
  • Joico
    Asplund skrev 2010-03-16 14:15:56 följande:
    Vad ska man köpa för bältesstol då? Finns det någon som är bättre än de andra?Du verkar vara så insatt i ämnet så jag hoppas att du har lite koll på detta också.Tack, tack!
    Njaaaooo.... dom flesta bältesstolar är bra. Många gillar Britax KidPlus (har du isofix i bilen så är en KidFix bra). Britax Adventure är något billigare. Själv har jag blivit lite förtjust i Cybex Solution. Men som sagt, dom flesta bältestolar är bra! Om du har möjlighet att ta med dig barnet till affären och prova så vore ju det kanon, att stolen är skön är ju kanske bara hehe
  • FrkJenny
    Asplund skrev 2010-03-16 10:44:15 följande:
    Det kanske finns någon där ute som kan förklara för mig hur jag ska göra när jag vill "ta bort" internbältet ur stolen?Sonen ska alltså börja använda stolen med vanligt bilbälte.Jag har läst i instruktionsboken och försökt lösa det hela, men jag fattar helt enkelt inte hur jag ska göra.Hoppas på hjälp!!!!!
    Är din presentation gammal? För i den skriver du att ditt äldsta barn är bara 2 år och i sådana fall har han ju minst två år kvar bakåtvänt innan det ens är dags att fundera på framåtvänd stol.
  • Plysch
    Joico skrev 2010-03-16 12:41:26 följande:
    Självklart är bilstolen testad och godkänd för framåtvänt åkande, likväl som för bakåtvänt. Men kombistolar är en kompromiss för att kunna fungera åt båda hållen. Kombistolar är mycket tyngre än rena bältesstolar. Vid en krock så hålls ju både barnet och bilstolen fast av bilens bälte, och vid krocken så kommer bilstolen att trycka barnet i ryggen, och barnet trycks mot bilens bälte. Ju tyngre stolen är, ju värre blir det ju såklart. Vid en krock väger allting mycket mer än annars - i 50 km/h ökar din vikt 35-40 ggr vid en krock. Om du väger 70 kg kommer du i en krock i 50 km/h väga 2000 kg. Ett barn som väger 5 kg väger i en krock i 50 km/h ca 200 kg. Samma sak gäller ju även för saker, såsom väskor och bilbarnstolar.

Bl.a NTF skriver om kombistolars tyngd och rekommenderar att man hellre köper en ren framåtvänd bältesstol.
    NTF och VTI rekommenderar framåtvänt åkande tidigast från 15 kg, 3 år, då bakåtvänt åkande ger bättre skydd. Det är en generell rekommendation för modeller som går under kombistolar.

Med Britax Multi-tech spänner man inte alls fast både barnet och bilbarnstolen när man använder den framåtvänd! Bilens egna bälte spänner man fast stolen genom en tunnel i stolen och bakom stolen, går inte om barnet alls! Sedan sätter du barnet i bilbarnstolens egna 5-punkts bälte. Så nej barnet "mosas" inte mot bilens egna bälte!

Britax Multi-tech har blivit bäst i test i flertalet respekterade tester! Googla själva och se. Det är inte för inte att Volvo valt just den modellen att vara deras Volvo bilbarnstol! Britax funkar utmärkt och är hur bra som helst både framåtvänd, bakåtvänd, i framsätet (med krockkudde avstängd), i baksätet (även i mitten bak om man önskar).

Att tänka på:
    - Skall man använda den framåtvänd är det upp till 18 kg!
    - Den passar barn 9-25 kg.
    - Aldrig mot en krockkudde som sagt.
    - Viktigt att justera in den efter instruktioner och barnets längd!
    - Läs alltid på innan, manual och rekommendationer!

Läs själv på om den på testerna från råd&rön, bäst-i-test, volvo osv. Eller på deras sida direkt:
    http://www.britax.se/bilbarnstol/multi-tech

God tur!
  • cicci85
    Plysch skrev 2010-11-22 23:03:49 följande:
    NTF och VTI rekommenderar framåtvänt åkande tidigast från 15 kg, 3 år, då bakåtvänt åkande ger bättre skydd. Det är en generell rekommendation för modeller som går under kombistolar.
    Nej, de rekommenderar bakåtvänt åkande så länge som möjligt till 25 kg. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2034&artikel=4155243 http://www.aftonkuriren.se/?p=19750
    Med Britax Multi-tech spänner man inte alls fast både barnet och bilbarnstolen när man använder den framåtvänd! Bilens egna bälte spänner man fast stolen genom en tunnel i stolen och bakom stolen, går inte om barnet alls! Sedan sätter du barnet i bilbarnstolens egna 5-punkts bälte. Så nej barnet "mosas" inte mot bilens egna bälte!
    Att sätta barnet framåtvänt i internselen när det kan pka bakåtvänt är bara idiotiskt.
    MT är godkänd frmåtvänd med BILENS bälte 15-25 kg. Men stolen väger som sagt mer än dubbelt så mycket som en vanlig bältesstol tex britax adventure. Barnet får tyngden i ryggen vid en ev. krock. varför skulle de göra bältesstolarna så lätta om det vore bättre att ha en tung framåtvänd stol?
    MT är godkänd till 25 kg framåt men en bältesstol till 36 kg.
    Att tänka på:
    - Skall man använda den framåtvänd är det upp till 18 kg!
    - Den passar barn 9-25 kg.
    - Aldrig mot en krockkudde som sagt.
    - Viktigt att justera in den efter instruktioner och barnets längd!
    - Läs alltid på innan, manual och rekommendationer!
    -Skall man låta sitt barn åka så osäkert som möjligt har man den i internselen 9-18 kg.
    - Vill man att barnet ska åka så säkert som möjligt har man det bakåtvänt 9-25 kg
    -stolen är godkänd framåtvänd med bilens bälte 15-25 kg men det rekommenderas inte.
    -Rekommendationerna som gäller är Bakåtvänd så länge som möjligt, helst till 25 kg, minst till 4-5 år.

• Plysch
    cicci85 skrev 2010-11-23 07:22:43 följande:
    Nej, de rekommenderar bakåtvänt åkande så länge som möjligt till 25 kg. sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=... www.aftonkuriren.se/
    Att sätta barnet framåtvänt i internselen när det kan pka bakåtvänt är bara idiotiskt.
    MT är godkänd frmåtvänd med BILENS bälte 15-25 kg. Men stolen väger som sagt mer än dubbelt så mycket som en vanlig bältesstol tex britax adventure. Barnet får tyngden i ryggen vid en ev. krock. varför skulle de göra bältesstolarna så lätta om det vore bättre att ha en tung framåtvänd stol?
    MT är godkänd till 25 kg framåt men en bältesstol till 36 kg.-Skall man låta sitt barn åka så osäkert som möjligt har man den i internselen 9-18 kg.
    - Vill man att barnet ska åka så säkert som möjligt har man det bakåtvänt 9-25 kg
    -stolen är godkänd framåtvänd med bilens bälte 15-25 kg men det rekommenderas inte.
    -Rekommendationerna som gäller är Bakåtvänd så länge som möjligt, helst till 25 kg, minst till 4-5 år.
    Men snälla du, Tommy gör en allmän rekommendation, och inte just denna modellen. Det är ju ett hav av skillnader mellan olika märken och modeller. Ring gärna Tommy och be honom konstatera det du skriver om just denna modellen!

Och ja jag läste ditt inlägg i den andra tråden också och där skriver jag också att NTF och VTI har klart och tydligt gått ut med att denna stolen är OK från 15 kg som framåtvänd och då som sagt med stolen internsele, sitt 5-punkts bälte.

Att stolens vikt spelar någon jättestor roll om du fäster den rätt som den ska va, om du har den framåtvänd upp till 18 kg, är också fel. Din bils egna bälte fäster man så just det bältet tar stolens vikt vid en krock och barnet hindras bilstolens egna 5 punkts bälte.

Att stolen väger "dubbelt så mycket" som andra likvärdiga stolar är också fel! Denna stolen väger totalt 10.1 kg. Jämför gärna med Mobi, Brio eller andra modeller som har samma syfte och funktion så stämmer det inte det du skriver!
  • cicci85
    Plysch skrev 2010-11-23 09:56:03 följande:
    Men snälla du, Tommy gör en allmän rekommendation, och inte just denna modellen. Det är ju ett hav av skillnader mellan olika märken och modeller. Ring gärna Tommy och be honom konstatera det du skriver om just denna modellen!

Och ja jag läste ditt inlägg i den andra tråden också och där skriver jag också att NTF och VTI har klart och tydligt gått ut med att denna stolen är OK från 15 kg som framåtvänd och då som sagt med stolen internsele, sitt 5-punkts bälte.

Att stolens vikt spelar någon jättestor roll om du fäster den rätt som den ska va, om du har den framåtvänd upp till 18 kg, är också fel. Din bils egna bälte fäster man så just det bältet tar stolens vikt vid en krock och barnet hindras bilstolens egna 5 punkts bälte.

Att stolen väger "dubbelt så mycket" som andra likvärdiga stolar är också fel! Denna stolen väger totalt 10.1 kg. Jämför gärna med Mobi, Brio eller andra modeller som har samma syfte och funktion så stämmer det inte det du skriver!
    Jag jämför vikten med rena bältesstolar, som endast är för framåtvänt åkande, det bästa valet när barnet ska åka framåtvänt. Jämför den med Britax Adventure.

När det gäller rekommendationer behövs det bara allmänna rekommandationer. För ALLA bakåtvända stolar gäller att bakåtvänt är säkrast så länge som möjligt.

Jag förstår inte vad du tjafsar om! Vill man vända barnet tidigt, så fine, men man ska vara medveten om att det ALLTID är säkrare att åka bakåtvänt. 5 gånger säkrare. Spelar ingen roll vilken framåtvänd stol du använder, bakåtvänt är ändå säkrare!

Mobi är en ren bakåtvänd stol, den är inte godkänd framåtvänd.

Jag vet att multi-techen är godkänd från 9 kg framåtvänd, men det rekommenderas verkligen inte!

Varför vill du så gärna få fram att man ska använda den framåtvänd med internselen? Tycker du inte att det är bättre att använda den bakåtvänd då?
  • Plysch
    cicci85 skrev 2010-11-23 11:11:42 följande:
    Jag jämför vikten med rena bältesstolar, som endast är för framåtvänt åkande, det bästa valet när barnet ska åka framåtvänt. Jämför den med Britax Adventure.

När det gäller rekommendationer behövs det bara allmänna rekommandationer. För ALLA bakåtvända stolar gäller att bakåtvänt är säkrast så länge som möjligt.

Jag förstår inte vad du tjafsar om! Vill man vända barnet tidigt, så fine, men man ska vara medveten om att det ALLTID är säkrare att åka bakåtvänt. 5 gånger säkrare. Spelar ingen roll vilken framåtvänd stol du använder, bakåtvänt är ändå säkrare!

Mobi är en ren bakåtvänd stol, den är inte godkänd framåtvänd.

Jag vet att multi-techen är godkänd från 9 kg framåtvänd, men det rekommenderas verkligen inte!

Varför vill du så gärna få fram att man ska använda den framåtvänd med internselen? Tycker du inte att det är bättre att använda den bakåtvänd då?
    Jag reagerar på folk som skriver saker som inte stämmer! Vad jag tycker personligen har inte med saken att göra. Jag tycker det är viktigt att få fram vad Britax, NTF och VTI säger om just denna modellen, inget annat. Sedan tycker jag det är upp till var och en att själva avgöra vad som är rätt eller fel utefter de rekommendationerna, jag sitter inte och skriver att någon är en idiot för att de följer Britax instruktioner eller NTFs rekommendationer.
  • Gladhannapanna

Jag ringde NTF och frågade om råd för knappt två år sedan då vi ville köpa en ny stol till vår äldsta dotter för att vi ville använda hennes Acta duologic till vår väntade bebis.

Då tipsade NTF om att köpa just en multitech för att den går att använda både bakåt och framåt. Vår fyraåring har åkt jättebra bakåt i den fram till för några månader sedan då det blev problem med benutrymmet. Nu sitter hon framåtvänd. Stolen sitter fast med bilens bälte och hon sitter fast med stolens bälte, Helt enligt ntf och britax rekommendationer. När hon inte kan ha stolens bälte längre kommer vi att köpa en bältesstol till henne.

• cicci85
    Gladhannapanna skrev 2010-11-23 14:02:11 följande:
    Jag ringde NTF och frågade om råd för knappt två år sedan då vi ville köpa en ny stol till vår äldsta dotter för att vi ville använda hennes Acta duologic till vår väntade bebis.

Då tipsade NTF om att köpa just en multitech för att den går att använda både bakåt och framåt. Vår fyraåring har åkt jättebra bakåt i den fram till för några månader sedan då det blev problem med benutrymmet. Nu sitter hon framåtvänd. Stolen sitter fast med bilens bälte och hon sitter fast med stolens bälte, Helt enligt ntf och britax rekommendationer. När hon inte kan ha stolens bälte längre kommer vi att köpa en bältesstol till henne.
    Sa de inte att det inte gör något att benen är böjda?

Enligt Robert Bell på säkerhetsbutiken, som varit chef för Britax, är det säkrare att använda en riktig bältesstol tex Britax adventure än att använda MT framåtvänt...
  • Gladhannapanna
    cicci85 skrev 2010-11-23 14:19:31 följande:
    Sa de inte att det inte gör något att benen är böjda?

Enligt Robert Bell på säkerhetsbutiken, som varit chef för Britax, är det säkrare att använda en riktig bältesstol tex Britax adventure än att använda MT framåtvänt...
    Det handlade inte om att benen var böjda, hon klagade massor och det blev ohållbart då vi ofta reser långa resor på ca 50 mil enkel väg. Hade det handlat om de vanliga resorna på max en timma hade hon fått sitta bakåt längre.

Jag litar på de besked jag fått direkt av NTF, men vi komemr som sagt att byta till en bältesstol och inte sätta henne med bilens bälte och multitechen,  Men det kommer att dröja ett tag för hon sitter väldigt bra i multitechen framåtvänd, och hon är faktiskt fyra år så det är inte för tidigt enligt riklinjerna.
  • cicci85
    Plysch skrev 2010-11-23 09:56:03 följande:

Hej Cecilia,

Dina påstående är riktiga. För att förtydliga det hela så kanske man kan lägga till i första påståendet………framåtvänd internsele……..Annars kan man kanske misstolka det hela, därför att i bakåtvänt åkande används ju internbältet också.

Sedan är dessa påståenden inget som bara gäller för Multi-Tech, för alla bilbarnstolar som har samma konfiguration i sitt godkännande gäller samma påståenden.

Med vänliga hälsningar
    /Tommy

• Plysch
    cicci85 skrev 2010-11-23 20:13:00 följande:

Hej Cecilia,

Dina påstående är riktiga. För att förtydliga det hela så kanske man kan lägga till i första påståendet………framåtvänd internsele……..Annars kan man kanske misstolka det hela, därför att i bakåtvänt åkande används ju internbältet också.

Sedan är dessa påståenden inget som bara gäller för Multi-Tech, för alla bilbarnstolar som har samma konfiguration i sitt godkännande gäller samma påståenden.

Med vänliga hälsningar
    /Tommy

Vad skrev du för påstående då i mailet, som han vill addera text till? Ska du pasta ett mail får du ju pasta det korrekt och ta bort mailadresserna. Jag har talat med NTF och de säger klart och tydligt att det är 15 kg i deras rekommendation och det skall även stå under den modellen om du går in direkt där.

Men inget fel i det du tycker, vill du köra bakåtvänd med dina barn när de väger 20-25 kg så fine för mig! :)
  • cicci85
    Plysch skrev 2010-11-24 16:49:49 följande:

Fått svar från Britax också! La det i en annan forumtråd: www.familjeliv.se/Forum-3-101/m52857880.html

De skriver ju tydigt bakåtvänt så länge som möjligt att och understryker tom att de inte rekommenderar små barn att åka framåtvänt i multi-techen!
  • Plysch
    cicci85 skrev 2010-11-25 05:50:19 följande:
    De skriver ju tydigt bakåtvänt så länge som möjligt att och understryker tom att de inte rekommenderar små barn att åka framåtvänt i multi-techen!

Herregud.. det var ju därför jag mailade dem för att säkerställa detta eller inte.

• Joico
    Gladhannapanna skrev 2010-11-23 14:50:35 följande:
    Det handlade inte om att benen var böjda, hon klagade massor och det blev ohållbart då vi ofta reser långa resor på ca 50 mil enkel väg. Hade det handlat om de vanliga resorna på max en timma hade hon fått sitta bakåt längre.

Jag litar på de besked jag fått direkt av NTF, men vi komemr som sagt att byta till en bältesstol och inte sätta henne med bilens bälte och multitechen,  Men det kommer att dröja ett tag för hon sitter väldigt bra i multitechen framåtvänd, och hon är faktiskt fyra år så det är inte för tidigt enligt riklinjerna.
    Problemet med att använda en kombistol framåtvänd med internbältet är just säkerheten. Kraften sätter sig på nacken eftersom överkroppen sitter stumt fast och huvudet är fritt att kastas framåt. Tänk också på att viktgränsen med internsele framåtvänt är 18kg.

Det finns ytterligare ett problem, det stora problemet, med att sätta fast stolen med bilens bälte och barnet med stolens bälte. Såhär säger Robert Bell på Säkerhetsbutiken:

"Att vi föredrar en ren bältesstol, d v s att barnet sitter med bilens bälte över kroppen handlar om det förhållande jag nämnde tidigare. Bilens trepunktssele förankrar barnet bättre, därför att det förankrar barnet mera direkt i bilen.  Vi brukar tala om ”fjäder” i detta sammanhang. Om barnet är fast i bältet, och bältet är fast i bilen, då är det en fjäder (bältet) mellan barnet och bilens kaross. Men om barnstolen är fast i bilens bälte, medan barnet är fast i bälten som i sin tur är fast i barnstolen, då är det tre fjädrar ( 1. bilens bältet plus 2. plaststommen och sedan 3. internselens bälte) mellan barnet och bilens kaross. Detta innebär normalt att barnet rör sig mera i krocken än i det första fallet. Det är inte riktigt som du har trott, d v s att kroppen är fast medan huvudet rör sig. Det som sker när kombistol fästs i bälten och ungen i kombistolen är att hela ungen för sig mera. Det är alltså inte bra, om vi kan slippa. Detta är grunden till att vi har dagens rekommendationer"

En bältesstol är alltså att rekommendera, alla gånger. Oavsett hur bra hon sitter, så sitter hon inte så säkert som möjligt. Det handlar inte bara om komfort... bilbarnstolar används ju för säkerheten.

Svar på tråden Britax Multi-tech, jag blir galen!