• samban

Tygblöjetråden 24

Vilken djungel det här är!
    Vi har bestämt oss för att testa vikblöjor av bomull först. Har även satt morsan på att sy formsydda blöjor och tackar därför stort för mönsterlänkarna i första inlägget!

En fundering har jag angående bambuinlägg. Har läst någonstans att bambu har väldigt bra uppsugningsförmåga, men att det blir hårt och strävt om man inte torktumlar det. Jag kommer ha tvättmaskin, men inte någon torktumlare. Är bambu då ett dåligt alternativ för mig? Funkar flanell eller frotté lika bra? Dum fråga kanske, men när ni skriver frotté, menar ni då vanlig handduksfrotté? Min mamma menar att vanlig frotté blir för strävt mot rumpan på lillungen. Frotté vore annars utmärkt för mig då jag har mängder av urtvättade handdukar som inte används till så mycket.

Tack igen för en mycket informativ tråd! Min unge är inte ens här än, men jag är ändå jättepeppad på tygisar. :)      

• samban

Min unge kommer om några veckor och jag har sytt egna tygblöjor. Det blev en variant av formsydda och pockets. Enkelt förklarat kan jag säga att de har en ficka där det ska ligga ett inlägg, men inget vattentätt yttertyg utan jag kommer använda ullbyxor. Min fråga är om ni känner till vilka inlägg som skulle kunna passa? Jag kan tänka mig att köpa nytt eller sy själv. Är fleece bra? Har ett gäng fleecefiltar som jag skulle kunna slakta. Vad rekommenderas? Har hört om bambufleece som ska vara bra? Tror ni man kan lägga ett inlägg direkt mot bebisens rumpa om det skulle behövas? Annars kommer jag nog bli tvungen att tvätta varje blöja så fort den blivit kissig. Till en början hade jag tänkt använda vikblöjor. Brukar man behöva inlägg i sådana eller klarar man sig med bara tyget? Alltså till en nyfödd liten spädis. Behöver jag ullbyxor även till vikblöjorna? Alltså det här är en djungel... Tack för att det här tråden finns, :)

• samban

Loreena: tack för svar! Hur stora fleecebitar klippte du? Jag försår att barn är olika, men brukar det behövas att man viker en fleecebit några gånger eller räcker ett lager? När man använder fleece som fuktspärr och ska byta blöjan så byter man alltså både inlägget och fuktspärren? Men själva blöjan kan man använda något varv till? Fler tips på bra inlägg önskas! :)

• samban

Ni som kan, vad säger ni om rispapper till en nyfödd som ska ha vikblöjor och ibland en variant av pocketblöjor?  Bra eller onödigt? Ska man isf ha tvättbart eller spolbarn? Är imsevimses bra?

• samban
    Loreena skrev 2012-01-06 23:30:58 följande:
    Onödigt i början, det rinner säkert bara på sidorna ändå. Amningsbajset går bra att tvätta ändå, men kan lämna gula fläckar på vikisarna. Fläckarna brukar försvinna vart eftersom i tvätten och vara borta när barnet börjar äta fast föda. Annars kan man hängtorka dem i solen så bleks fläckarna. När barnet äter fast föda och har perioder med halvkletigt bajs så kan rispapper underlätta.

Okej, inget jag behöver beställa hem nu alltså. Bra att veta. Blir ju lätt så att man inte riktigt vet vad man gör och så beställer man hem allt "bara för att"... Skönt att slippa ett stash med onödiga prylar såhär i början. :)

• samban

Vi kör vikblöjor dagtid och oftast engångs på natten. Då har vi änglamarks blöjor. Tycker de funkar bra, men någon gång har de läckt. Hade gärna använt vikisar även nattetid, men jag orkar inte gå upp och byta på nätterna och om hon får ligga en hel natt i våt blöja blir hon röd om rumpan.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24