• samban

Tygblöjetråden 24

Jania skrev 2012-02-02 23:31:15 följande:
    Oh! Skäms nästan lite  men jag ecar faktiskt ibland på natten. Om tygisen är torr så känner jag att det är bättre om det hamnar i pottan än att hon ligger blöt efter nattammningen.... Och hon verkar ju inte störas av det.
    Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra

Men det är väl jättebra att eca på natten! Jag tänkte börja med ec så fort jag blir lite mer van att hantera bebisen. Det syns ganska tydligt på henne när hon bajsar så jag ägnar tiden till att skilja ut hennes signaler.
  • samban
    karamell skrev 2012-02-04 09:33:55 följande:
    Igår gjorde jag nåt jag hoppas inte var dumt, jag spontanshoppade tygblöjor. Vi har egentligen aldrig tänkt tanken på att köra med det förut eftersom det verkat så opraktiskt, lite halväckligt och dyrt (iaf om man ser till engångskostnaden), men så såg jag ett vad jag tror var ett bra erbjudande, snabbgooglade lite i ämnet, blev övertygad och så slog jag till. Idag har jag ågren och nu behöver jag peppning - visst har vi inte slängt pengarna i sjön? Eftersom jag alltså är en über-rookie vad gäller detta med tygblöjor behöver jag lite råd också. De blöjor vi har köpt är av märket typ babyland, pocketmodell. Är de bra? Räcker det inlägg som följer med, eller behöver man fler? Var köper man i så fall extra inlägg? Kan man köpa begagnade inlägg eller är det för "äckligt"? När man tvättar blöjorna, tar man ut inläggen först då så att de ligger separat i tvättmaskinen, eller slänger man bara in alltihop som det är? Äldsta barnet i vår familj är drygt 2,5 och använder blöja men pottränar, det yngsta 10 månader. Visst borde det väl löna sig med tygblöjor fast vi börjar så "sent"? Ursäkta om det är dumma frågor, men jag är som sagt nybörjare och hoppas att jag inte gjort nåt förhastat nu...

Jag tycker absolut man kan köpa begagnade inlägg. En bra sak att tänka på om ni skulle ångra er är ju att det ofta går att sälja tygblöjor.:)
  • samban

Funderar på att köpa några babyland-pockets för att ha som nattblöjor. Vad tror ni om det? Nu kör vi engångs på natten eftersom vikblöjprna inte riktigt håller tätt en hel natt. Ni som testat pockets, vilka är bäst? Vilka håller tätt och vad använder ni för att hålla torrt? Kör vikisar på dagen eftersom det är så lätt att tvätta. Tönkte bara köpa kanske tre fyra pockets att ha som nattblöjpr. Det tar väl ett tag för pockete att torka efter tvätt va? Har tvättmaskin men ingen torktumlare.

• samban

Men är inte enda skillnaden på pocckets och aios att pockets får man själv ladda med ilägg? Tänker att det är smartare för då kan man ju torka dem separat. Eller har en aio mycket bättre uppsugningsförmåga än en pocket? Lite är det för min sambis skull också, han tycker vikblöjor ärlite jobbigt.

• samban
    llotta skrev 2012-02-05 11:52:11 följande:
    Samban - jo, generellt är det så. Imses aio viks dock ut så de torkar nästan lika snabbt som pocketsarna och jag upplever de som än mer läckagesäkra.

Okej, men uppsugningsförmågan är likvärdig eller? Läckage är egentligen inget problem för vi h ar flers ullbyxor som borde gå att dra utanpå isf. Kanske skule försöka testa en sv varje.
  • samban
    fröken sol skrev 2012-02-06 20:32:44 följande:
    vi kör två stora 85+85 vikisar på natten. det blir världens blöja men håller tätt de flesta nätter.

Hur viker ni då?
  • samban
    fröken sol skrev 2012-02-07 20:32:54 följande:
    limpvikning på bägge...med lite mer dubbelt fram eftersom han är kille :)

Oh my! Måste ju bli ett jättepaket! :) fastditt barn kanske är större än mitt. Min tjej är tre veckor och när hon har EN limpvikt blöja ligger hon som på en kulle. :) smart ide annars, ska testa någon natt tror jag.
  • samban
    saferide skrev 2012-02-10 09:19:19 följande:
    Fråga: tanken är att vi ska använda rapsolja blandat med vatten på våra tvättlappar. Hur går det ihop med tygblöjor, det kanske inte går alls kom jag på? Ska ha pocketblöjor och softbums med microfleeceinlägg... Någon som vet?

Jag tror inte det ska vara något problem. Däremot vet jag att ex zinksalva kan innebära problem. Men oljan går ju in i huden oxh det är en sån liten mängd. Fast det är klart, finns ju en liten risk att oljan täpper igen blöjan. Men tänkte ni ha fleece direkt mot huden på barnet? Eller är innersta lagret av naturnaterial. För som jag fattat det ör naturmaterial okej med oljor och salvor, men konstfiber kan täppas till. Går dock att öppna konstfiber igen med lite diskmedel., men det är ju skönt att slippa.
  • samban

Jag tycker olja är bra på att få bort bajs. Kiss torkar jag oftast bara bort, men när blöjan har läckt och det är amningsbajs på låren tycker jag olja funkar bra. Vill inte använda tvål på henne. Oljan är alltså istället för tvål. :)

• samban
    Jania skrev 2012-02-10 23:39:03 följande:
    På den här sidan finns nå't de kallar för microfiberfiltar. Är det sån't man kan använda till blöjorna? Tänk att jag fortfarande inte fattat vad detta microfiber är....  www.öob.se/topmeny/hemtextil.811.html
    Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra

Jag fattar typ inte heller vad microfiber är, men det verkar kunna vara lite av varje. Tydligen transporterar det bort fukten från huden. Man kan även göra fuskmocka av microfiber. På sjalbarn har jag läst att man inte ska ha microfiber närmast huden då det tydligen torkar ut extremt. Jag blir inte klok på det jag. Om det transporterar bort fukt gfrån huden vore det väl korkat att inte ha det närmast huden? Det verkar iaf som att microfiber funkar som fukttransportör men inte som uppsugande inlägg... Om det nu gjorde oss klokare?
  • samban
    Längtar nr 2 skrev 2012-02-12 19:14:41 följande:
    Någon som kan ge ett litet förslag på hur många "blöjor" eller inlägg som behövs? Vi är inne på att prova när det blir dags ( väntar 2 st i juni). Och jag blir lite förvirrad av denna djungel

Vi kör vikblöjpr. Har 24 stycken och vi tvättar när blöjhinken är full. Utanpå vikisarna har vi ullbyxor (vi äger tre par) eller pul-byxor (vi äger femton stycken, men använder typ sju kanske). På natten använder vi engångsblöjor eftersom vi oftast inte byter på natten. Vår tjej sover så länge också och det blir lite väl blött att ligga i kissiga blöjor en hel natt. Födelar med vikisar är att de torkar fort (typ två timmar) , är billigt (tolvpack på jysk kostar typ 130 kr) och trasorna funkar bra till tvättlappar, kräkstrasor osv. Nackdel är att man får vika, men det går på några sekunder när man lärt sig. Jag vet att några tycker att vikblöjor med pul-byxa kan läcka ( jania här i tråden hade det problemet, så jag fick hennes pul-byxor! Så himla snällt!) men vi har aldrig haft det problemet. Om man kan tänka sig att byta på natten så skulle det hålla tätt en hel natt för oss tror jag.
  • samban
    MiniMillan2011 skrev 2012-02-15 08:36:15 följande:
    Tänker bara lite så att den minsta storleken använder man ju inte så länge... Vi har ju iv tygisar one size så de kommer ju va gratis å intjänade för längesen, men vi har inga nb å funderar på om de e ekonomiskt att köpa ett nb paket om pyret stannar...

Återigen tipsar kag om vikblökor. Tre fyra par pulbyxor eller ullbyxor (begagnade funkar utmärkt) till det så är ni safe. Jag köpte mina vikblöjor på jysk, 129 kr för 12 stycken. Vi har 24 stycken, men alla är inte ens använda än och vår bebis är fyra veckor. Tvättkorgen blir full innan vikblöjorna är slut. Dessutom kan man använda vikblöjorna till en hel massa annat. Kräkslappar, underlägg på skötbordet, skurtrasor, tvättlappar... Oändliga möjligheter haha!
  • samban
    Sladdisa skrev 2012-02-15 19:10:10 följande:
    Alright! =) Övertyga mig.  Vad behöver jag?  

Pulbyxor eller ullbyxor behöver du. Själva vikblöjan kan du köpa på jysk, 12 st för 129 kr. Vikandet tar tre sekunder. Jag är otroligt lat, men detta fixar även jag.
  • samban
    Sladdisa skrev 2012-02-17 12:02:02 följande:
    Men vad menas med ullbyxor. Som ett underställ tänker jag då?

Ja, det finns långbyxor och korta. Våra är som stickade trosor typ, ganska höga i midjan med små korta ben. finns mönster så man kan sticka själv, eller så kköper man.
  • samban
    Noras skrev 2012-02-19 09:19:01 följande:
    Okej. Här kommer jag: en stort frågetecken när det gäller tygblöjor. Har ingen aning om hur de används, vad man behöver eller hur man gör MEN, jag är lite nyfiken på att testa. Fick vårt andra barn för bara 2 veckor sedan och har sen dess gått och småkikat på tygblöjorna, det blir ju såååå dyrt att springa och köpa blöjor hela tiden Går åt rejäla mängder blöjor här då vi har fått en bebis som kissar rätt mycket..... Så, nu har vi funderat på att använda tygblöjor här hemma, och använda köpta blöjor enbart då vi åker bort. Jag har två olika sorters tygblöjor här hemma: en all-in-one och en pocketblöja (heter dom så?) med inlägg. Men jag har inte vågat testa någon av dem ännu. Vilka sorter föredrar ni som är mer vana med tygblöjorna? Jag tycker att en all-in-one låter väldigt enkelt, men samtidigt så tycker jag att de verkar så tjocka. Blir det inte klumpigt för barnet att ha på sig en så tjock blöja? Då tycker jag däremot att en pocketblöja + inlägg verkar smidigare, de är ju tunnare, men samtidigt så tycker jag att det är krångligt att få inlägget helt platt utan knölar överallt Vad finns det för andra sorter? Vilka tycker Ni är enklaste att använda? Och vad/när/hur/varför ska man använda de stickade blöjbyxorna? Vad är de bra för och måste man använda dem till alla sorters tygblöjor? Och vad är det för andra saker man behöver? Och hur många blöjor rekommenderar Ni att man ska ha? Hur många går åt på en dag ungefär? Och är det skillnad på nattblöja och dagblöja? Många frågor, som jag hoppas att någon kan och orkar besvara Berätta gärna hur ni som använder dessa blöjor gör. Tacksam för svar!

Vi använder vikblöjor till vår tjej som är en månad. Vikblöjor består av ett rutvävt bomullstyg, ca 70x70 cm stort som man viker ihop, lindar runt barnet och fäster. Utanpå vikblöjan måste man ha något som håller fukten inne. Vi använder stickade ullbyxor eller en så kallad pul-byxa. Pul-byxan är lite som en blöjsnibb och består av ett vattentätt tyg som håller fukten kvar i blöjan. Ullbyxorna är hemmastickade, men finns att köpa på nätet bland annat. Jag upplever att ullbyxorna andas bättre och Om min tjej blir röd på rumpan väljer jag alltid ullbyxorna. Vikblöjor är skitenkelt till nyfödda. Det tar två sekunder att vika blöjan, de torkar på två timmar och de är billiga. Vi köpte på jysk, 12 stycken för typ 130 kr. Vi har sammanlagt 24 vikblöjor, men har inte hunnit använda alla än. På natten och när vi ska iväg använder vi engångsblöjor för det mesta.
  • samban
    Sladdisa skrev 2012-02-19 17:45:09 följande:
    Tips på var man köpa dessa ullbyxor eller PUL-byxa? Kanske ska börja med vikisar först och sen gå över på typ pockets. Ingen som vill bjuda på en bild på hur en vikblöja på kan se ut?

Det här är vikblöjor. Finns vikbeskrivningar på youtube.
  • samban
    Sladdisa skrev 2012-02-19 17:45:09 följande:
    Tips på var man köpa dessa ullbyxor eller PUL-byxa? Kanske ska börja med vikisar först och sen gå över på typ pockets. Ingen som vill bjuda på en bild på hur en vikblöja på kan se ut?

Såg nu att du ville se hur de såg ut på. Bildgoogla på vikblöjor så ser du.
  • samban
    Bobelin skrev 2012-03-09 12:33:22 följande:
    Så då har jag också hittat hit! Väntar en sladdis (nr 5) om 10 veckor och har börjat fundera på tygblöjor. Använde tygblöjor på mina 4 numera stora barn under hela 90-talet. Då var det vikblöjor från Ullrike och ImseVimse med hemstickade ullbyxor, ullbuxor från IV och tunnare PUL-byxor av lite olika märken (Diaperaps, Bumpy) som gällde. Hade även några AOI från Kooshies (de var inte särkilt bra, men söta). Varvade detta med engångsblöjor nattetid och vid längre bortavistelser (+ att mannen inte alls var pigg på tygblöjor, så det blev fler engångs om han bytte). Ser att vikisar och ull och PUL-byxor fortfarande verkar vara gångbart. Ser också att det tillkommit ett stort urval av AOI och pocketblöjor och undrar nu om de är lika bra som vikisar och vilken sort man ska satsa på? Tänker nog hålla fast vid vikisar som huvudblöjor men vill ha några alternativ när man ska ut och så, och så nåt som funkar lite smidigare för att övertyga nya mannen. Undrar också vart man kan köpa dagens tygblöjor (till bra pris förståss!).

Om du tycker det är okej med second hand kan jag rekommendera dig att gå med på sjalbarn.se där finns ett forum där man kan fynda. Annars finns det utmärkta tygblöjor på jysk, går under titeln "tvättlappar". Funkar utmärkt. 12 st för 130 kr typ.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24