Inlägg från: Emmelinan |Visa alla inlägg
  • Emmelinan

Tygblöjetråden 24

Tygtiiger skrev 2011-01-19 16:37:15 följande:

Ja, det måste du faktiskt Köp ingen med en massa finesser, den ska sy bra raksöm och bra sicksack och om den kan sy någon form av kastsöm eller fuskoverlock är det bra. Jag har min mormors gamla huskvarna från femtiotalet och den är underbar, jag har sytt balklänning och höstkappa och barnkläder och tygbindor och blöjbyxor med den... jag har en overlock också men den är lite plastig och ostadig även om det är behändigt med overlock.

Helt Ot. Sorry.

Ja, jag vill inte ha nagra finesser som jag anda inte kan hantera. Jag har sytt mycket pa mammas symasking som ar en vanlig basic Husqvarna. En SAN vill jag ha!
  • Emmelinan

Trodde jag skulle fa ett 3-pack snappis nar jag bestallde dem, men hem kom bara en... men det borde val egentligen racka. De tvattar man ju anda snabbt for hand... Eller?

• Emmelinan

Du kan hitta jattemycket info och reviews pa youtube! Jag har spenderat TIMMAR med detta tygblojesokandet! Sa jag kommer bli sk*tsur om det sen visar sig att tygblojor inte funkar for oss och var livsstil! Det SKA funka, sa ar det bara!!!

• Emmelinan
    johlinn skrev 2011-01-24 20:17:37 följande:
    Emmelinan - då har du nog energi att hitta ett sätt som KOMMER fungera för er lilla familj. Det är så olika vilket system som passar när väl bebis är ute. Måste säga att jag är förvånad att det fungerat så bra för oss. Vi har trots allt mycket runt oss just nu och ändå har tanken aldrig slagit mig att ge upp tygisarna, för de fungerar SÅ bra! (pockets och aio nästan enbart)
    Ja, jag hoppas det! Jag har en KANSLA av att vi kommer gilla aio och/eller pocket bast, men vad vet jag?
  • Emmelinan
    Tygtiiger skrev 2011-01-24 21:01:58 följande:

Emmelinan: om du vill få det att funka - gå inte ut stenhårt och kämpa dig blå! Kör på engångs om ni tycker det är jobbigt någon dag och testa lite olika sorter, för oss funkade det jättebra att ta paus då och då - dessutom blir man ju motiverad när man känner hur illa engångs luktar!!

Tack for tipset! Jag har oxa tankt sa, att jag tar det 50/50 och ger det en chans. Kanns som att det ar mindre risk att man ger upp da.
  • Emmelinan
    Nillan77 skrev 2011-01-31 21:47:48 följande:
    Ni som gärna vill ha flips... Det säljs en liknande blöja i Sverige som heter Econobum.
    "Det nya Econobum One size tygblöja är framtagna av samma skapare som Bum Genius. Econobum tillverkas med samma höga kvalité som Bum Genius, men till ett mycket lägre pris! Denna blöja passar barn mellan 3.5-16 kg."

Finns här: www.softskin.se/
    Econobums material ar mycket plastigare och inte lika mjuk som Flip. Knappena sitter inte heller lika bra sa hallbarheten pa blojan ar nog darfor lite kortare an pa flip.
  • Emmelinan
    Ronjas mamma skrev 2011-03-04 15:24:48 följande:
    Emmelinana jag tvättade mina två gånger utan något.. Pulp jag har inte provat det själv eftersom mina de flesta är ärvda men om det funkar är det ju smart. Min man har envist kört med BG AIO så jag använder båda delar dvs Aio och inlägg med I.V byxa för är aio slut så går han på engångs eller blir skitsur medan han bytar. Men till hans försvar så är det han som går i tvättstugan kl 6 om morgonen 2 gg i veckan
    "utan nagot", vad menar du? Utan tvattmedel? Eller att det inte blev lackage? Kanner mig fortfarande grasgron pa det har!
  • Emmelinan
    Ronjas mamma skrev 2011-03-04 15:46:34 följande:
    Begge delar faktiskt uatn tvättmedel men hade heller ingen läcka efter
    Ah nice! Tack, da ska jag tvatta dem nar jag kommer hem fran jobbet senare i eftermiddag!
  • Emmelinan

Jag bestallde en spray flaska som jag tankte gora egenblandad tvatt-moj av (jag har gett upp vid det har laget att hitta de ratta orden... Forhoppningsvis kommer hjarncellerna ater nar bebis ar fodd... ) bestaende av vatten, baby-shampoo och lite olja. Men sa kom jag plotsligt pa det har med BPA fritt... ska man leta efter en san spray flaska istallet for att kopa en "vanlig" eller ar det mer viktigt for faskor som bebisen ska stoppa i munnen (till det har jag bade BPA plastflaskor och en nappflaska i glas -- planen ar amning, men ska nog forsoka pumpa sa mannen oxa kan vara med pa matningen)?

Nagon som vet/har tips?

• Emmelinan

Ingen som kan svara på min fråga om BPA-fri sprayflaska i mitt inlägg lite högre upp här på sidan?

• Emmelinan

Alternerar mellan vanliga blöjor och tyg och använder numera vanliga nästan bara på natten. Men nu har jag råkat lägga näsan i en av blöjorna efter att ha fascinerats av hur rena och fina de blir (det måste ju finnas ngn hake liksom), och insett hur de STINKER ammoniak!! Så pass att jag drar mig för att sätta dem på min dotter... Vad göra??

• Emmelinan

De som stinker är BG aio. Jag tvättar i 60 grader. Innan de tvättas hänger de över duschstången på tork från när jag sköljt ur dem.

• Emmelinan

Vet inte om gdiapers finns pa svenska marknaden, men jag hyllar dem till 100% (ai2, finns bade i tyg och biodegradable - jag har dock bara provat tyg). Den enda blojan (tyg som vanlig) som inte har lackt en enda gang for oss an sa lange! (*peppar, peppar*)

• Emmelinan

Jag har några såna här kinesiska prefolds (?) där det liksom är tjockt i mitten och ska vikas in med vardera tunna sidor (ngn som fattar?) Än så länge har jag bara använt dem som spylasor eftersom de ska tvättas rätt många gånger innan de får effekt som blöjor.

Nu undrar jag hur de ska vikas, ska den tjocka delen va närmast rumpan eller ska de invikta tunna sidorna va närmast (eller spelar det ingen roll)?

Svar på tråden Tygblöjetråden 24