• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • adagumsan
    Moson skrev 2010-04-27 22:36:35 följande:
    Mina läckte som ett soll efter första kuren men efter en eller två kurer till och torktumlare på syntetprogram tillsammans med ett par jeans i en halvtimme blev de perfekta.
    Tack! Det ska jag testa
    Kör du ullkur nån gång i månaden bara, sen då de funkar?
  • anirahtak
    onoff skrev 2010-04-28 10:06:01 följande:
    Jag har ju redan storhandlat kläder i 50-56... Bodysarna kan man kanske glömma, men man kanske inte behöver knäppa dom heller, för oftast har man ju byxor över bodysarna (får ju en höstbebis) och då är det väl bara att stoppa in flärparna på bodysen i byxan... Men byxorna (50-56) lär dom väl kunna ha med tygisarna... *hoppas*
    Exakt..man måste ju inte knäppa.. Byxorna har vi aldrig haft problem med trots tygblöjor utan de har alltid passat bra! :)
  • adagumsan
    onoff skrev 2010-04-28 10:06:01 följande:
    Jag har ju redan storhandlat kläder i 50-56... Bodysarna kan man kanske glömma, men man kanske inte behöver knäppa dom heller, för oftast har man ju byxor över bodysarna (får ju en höstbebis) och då är det väl bara att stoppa in flärparna på bodysen i byxan... Men byxorna (50-56) lär dom väl kunna ha med tygisarna... *hoppas*
    Jag var också skeptisk i början till det bylsiga, men jag tycker att det funkat bra. Det är som sagt några bodysar som blir för små annars märks det knappt
  • onoff
    adagumsan skrev 2010-04-28 10:43:12 följande:
    Jag var också skeptisk i början till det bylsiga, men jag tycker att det funkat bra. Det är som sagt några bodysar som blir för små annars märks det knappt
    Ja och storlek 50-56 har dom ju inte för evigt heller... :)

Nån som har fått en bamsing som inte har kunnat haft 50-56 från början, eller är det ovanligt?? Tänkte om man kanske skulle ha lite i storlek 62-68 också... Ursäkta mina frågor och att det blir lite utanför Tråden nu, men de är första barnet ;)
  • onoff
    LillaVild skrev 2010-04-28 12:21:58 följande:
    Bodyförlängare! Perfekt om man vill kunna knäppa trots bylsiga tygisar under
    Bodyförlängare? Vad är det?? Är säkert vad det låter som ;) men, vart köper man dom??
  • annbom

Bodyförlängare kan man sy an en gammal body. Man tar och klipper av de två bitarna längst ner och syr ihop. Kolla bara att det blir rätt innan man syr ihop.

• Ronjas mamma

Många eko klädmärken har lite större rumpor i bodyerna av samma grund..
    Orkade själv aldrig använda bodyförlängare tycker de passar dåligt och är mer besvärliga än praktiska.
    Lindex har också problemet är att alla passar inte till alla märken och så blir det först besvärligt om man har bodyer från olika märke.

• LillaVild

Bodyförlängare:

Finns nästan alltid på Tradera, men jag mailade och beställde direkt av tjejen som säljer där. Då får man tre för hundra, väljer färger själv och får dem direkt. Jag fick mina dan efter Billigaste jag hittat iaf. Och hon tillverkar med tre olika storlekar på knapparna, så att de passar alla bodies
    Klart man kan sy själv annars, behöver bara en knapptång, knappar och tyg
Svar på tråden Tygblöjetråden 24