• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Urtica

Lillan har nyligen gått från konstant småbajsande till några enstaka storbajs om dagen (värst var efter 3 dagars uppehåll - hjälp vad mycket!!!). Hur gör ni för att undvika läckage? Det kryper långt upp i ryggen. Värst är det så klart de gånger jag har engångs på henne, men även tygisarna kan läcka ibland. Jag kör enbart pockets med ett extra inägg av antingen en grov bambufrotté eller en tunn bambujersey beroende på vad som är rent för tillfället. Det enda jag kan tänka skulle kunna göra någon skillnad är att fixa lite större inlägg av frottén, för de jag har nu är bara små lappar.

Om någon minns min kamp mot sårig rumpa så kan jag meddela att bambuinläggen + ny salva gjorde susen :) Är själaglad över den här tråden!

• emindy
    onoff skrev 2010-05-02 10:21:39 följande:
    ja de var ju de jag skrev ;) Måste ju bli billigare att sy ihop två och två, från IKEA, än att köpa tyg från affären och sy egna vikisar...
    Men varför köpa och sy ihop ifrån IKEA om det är billigare att köpa de som är lagom storlek från början? dessutom blir de ju avlånga istället för kvadratiska.
  • banansmoothie
    Blå Flygare skrev 2010-05-02 10:05:16 följande:
    Vågar du har bara innerblöjan? Om den har resåri sidan så håller den nog bajset inne och på killar kissar ju fram så sen sitter han inte på det. Ärheltäckningsmattan lös? Känj ju läge att ta bort den. Hur har ni klarat ermed det hittils? Vi har fläckar högt o lågt på mattor o soffor... Inte kiss då, men kräks o matrester.
    Nej den är inte lös (har aldrig hört talas om lös heltäckningsmatta). Vi har fläckar redan men jag gör så gott jag kan, men liksom... bajs på heltäckningsmattan är inget trevligt (och jag det har hänt ett par gånger). Men jag ska testa med bara innerblöjan, problemet brukar vara att han tar av den dock... hmm.
  • onoff
    emindy skrev 2010-05-03 17:06:36 följande:
    Men varför köpa och sy ihop ifrån IKEA om det är billigare att köpa de som är lagom storlek från början? dessutom blir de ju avlånga istället för kvadratiska.
    Åh... då vill jag veta vart du köper dina vikblöjor, för mina som jag har köpt är mycket dyrare än IKEAS (ihopsydd eller inte)...

Har letat och letat efter den som säljer vikblöjor billigast... trodde att jag hade hittat dom som sålde billigaste... men de hade ja nog inte då...
  • annbom

minimundus har 6st för 126kr. Men man kan ju använda ikeas på två vis. Först när de är riktigt små ensamma. När de blir större kan den ena blöjan vikas som en trekant och en till som en limpa att lägga i mitten. Det blir väl en period där den ena vikningen är lite för liten och den andra lite för stor, men det gör ju inget. Man kan ju använda ikeas diskhandukar för 1.50 till limpvikningen också och då blir ikea billigast.

onoff skrev 2010-05-03 18:08:55 följande:
    Åh... då vill jag veta vart du köper dina vikblöjor, för mina som jag har köpt är mycket dyrare än IKEAS (ihopsydd eller inte)...Har letat och letat efter den som säljer vikblöjor billigast... trodde att jag hade hittat dom som sålde billigaste... men de hade ja nog inte då...
  • Moson
    onoff skrev 2010-05-03 18:08:55 följande:
    Åh... då vill jag veta vart du köper dina vikblöjor, för mina som jag har köpt är mycket dyrare än IKEAS (ihopsydd eller inte)... Har letat och letat efter den som säljer vikblöjor billigast... trodde att jag hade hittat dom som sålde billigaste... men de hade ja nog inte då...
    Här http://www.thenappylady.co.uk/public/articledetails.aspx?id=140 finns massor av vikningar som blir olika stora och passar olika. Du kan klara dig ganska långt med bara Ikeas enkla som dom är, ev två i kombination.
    T ex den här http://www.thenappylady.co.uk/public/articledetails.aspx?id=172 används på vår 8 kilostjej med Ikeas+snappi samt ullbyxa utanpå
  • onoff
    Moson skrev 2010-05-03 20:32:10 följande:
    Här www.thenappylady.co.uk/public/articledetails.... finns massor av vikningar som blir olika stora och passar olika. Du kan klara dig ganska långt med bara Ikeas enkla som dom är, ev två i kombination. T ex den här www.thenappylady.co.uk/public/articledetails.... används på vår 8 kilostjej med Ikeas+snappi samt ullbyxa utanpå
    Tack för tipsen! Men det går inte jämt ut med frakten?
  • NorrVimpel

Jag tänkte att vi skulle ha tygblöjor (får vårt första barn i november). Pockets verkar förstås väldigt smidigt men är mycket dyrare än de andra alternativen. Att sy känns inte heller lockande...

Tänkte att vikisar är väl bra men så har jag en man som är mycket opraktisk så nu lutar det åt Imse formsydd flanellblöja. Tycker det är bra att man kan ha dem hela blöjperioden.

Är det någon som har åsikter om Imses formsydda flanellblöja?

Och är det något man skall tänka på när man införskaffar tygblöjor?

• Moson
    onoff skrev 2010-05-03 20:33:11 följande:
    Tack för tipsen! Men det går inte jämt ut med frakten?
    Frakt?
    Jag menade att man kan använda de vikningarna med Ikeas "blöjor"
Svar på tråden Tygblöjetråden 24