• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • helene 355

hej vet någon vars man akn f tag på babyland pocketblöja, med två knapprader som knäpps midja och lår, på tradera är alla emd en kanpprad, helst all size, finns hemsida eller någonstans man kan köpa dem?

• Bobelin

Har nu kört vikisar och ImseVimse ytterbyxor (alternerat mellan PUL och ull) i  ca en vecka. Inget kissläckage än så länge trots att blöjorna fått sitta lite väl länge när han sovit nästan hela dagen. Blöjbyxorna har blivit något gulfärgade vid benkanterna men det har inte gått igenom till kläderna. Satte så på engångsblöjor i samband med morsdagsfirande och vips fick han bajsläckage vid benen! Vikisarna känns som ett bra val av blöjor till en nyfödd!

• Van01

Hej! Jag undrar om det finns någon som har använt Babylands pocket newborn. Jag hittade ngn som säljer nya för 70kr, och ville veta om de är bra.

• fröken sol
    Bobelin skrev 2012-05-29 16:31:10 följande:
    Har nu kört vikisar och ImseVimse ytterbyxor (alternerat mellan PUL och ull) i  ca en vecka. Inget kissläckage än så länge trots att blöjorna fått sitta lite väl länge när han sovit nästan hela dagen. Blöjbyxorna har blivit något gulfärgade vid benkanterna men det har inte gått igenom till kläderna. Satte så på engångsblöjor i samband med morsdagsfirande och vips fick han bajsläckage vid benen! Vikisarna känns som ett bra val av blöjor till en nyfödd!
    häng ut dom i solen, så försvinner det gula snabbt!
  • Amalia079
    Van01 skrev 2012-05-29 23:29:09 följande:
    Hej! Jag undrar om det finns någon som har använt Babylands pocket newborn. Jag hittade ngn som säljer nya för 70kr, och ville veta om de är bra.
    De där funkade inte alls för oss...men det kan ju vara olika. Vi har haft vikisar och formsydda i frotté från Imse Vimse när de var nyfödda. Nu blir det mest pocket och allt-i-ett. Någon som provat Imse Vimses nya och förbättrade modell på allt-i-ett? Det är inte lika många storlekar längre såg jag...

Köpte Alvehamns formsydda för 79kr styck på littlebloom.se de funkar ganska bra som nattblöja med en tjock bambufrotté inlägg och ytterbyxa på :) 
  • Van01
    Amalia079 skrev 2012-06-01 11:34:28 följande:
    De där funkade inte alls för oss...men det kan ju vara olika. Vi har haft vikisar och formsydda i frotté från Imse Vimse när de var nyfödda. Nu blir det mest pocket och allt-i-ett. Någon som provat Imse Vimses nya och förbättrade modell på allt-i-ett? Det är inte lika många storlekar längre såg jag... Köpte Alvehamns formsydda för 79kr styck på littlebloom.se de funkar ganska bra som nattblöja med en tjock bambufrotté inlägg och ytterbyxa på :) 

Tack, då ska jag inte köpa de.
  • Bobelin

Jo jag vet att solen bleker dessa fläckar. Om det ändå var sol....

Har testat en formsydd i frotté från Ullrike och den funkar bra på dagen men blir för blöt på natten. Har beställt några till (från Minimundus). 

• Amalia079
    Bobelin skrev 2012-06-04 09:09:48 följande:
    Jo jag vet att solen bleker dessa fläckar. Om det ändå var sol....

Har testat en formsydd i frotté från Ullrike och den funkar bra på dagen men blir för blöt på natten. Har beställt några till (från Minimundus). 
    Har du testat Imse Vimses frotté för natten? Nu när hon är lite större har vi Alvehamns för vi fick tag i billiga och lägger ett bambu-inlägg i för natten. Funkar jättebra. Alvehmans är one-size men vi tyckte de var lite klumpiga när hon va nyfödd men nu är de helt ok. Vi har inte dessa på dagen utan bara som nattblöja. 

Kolla mitt inlägg två längre upp :)

Har du provat bikarbonat på det gula, häll lite ättika i tvättmaskinen också.

• Amalia079
    Amalia079 skrev 2012-06-01 11:34:28 följande:
    De där funkade inte alls för oss...men det kan ju vara olika. Vi har haft vikisar och formsydda i frotté från Imse Vimse när de var nyfödda. Nu blir det mest pocket och allt-i-ett. Någon som provat Imse Vimses nya och förbättrade modell på allt-i-ett? Det är inte lika många storlekar längre såg jag...

Köpte Alvehamns formsydda för 79kr styck på littlebloom.se de funkar ganska bra som nattblöja med en tjock bambufrotté inlägg och ytterbyxa på :) 
    Med koden tygis kan du shoppa med 15% rabatt på hela sortimentet med tygblöjor i butiken ovan. Gäller till lördag och jag fick koden i ett vip kundmail så jag vet inte om den funkar för alla men jag antar att man kan prova ändå :)

Köpte några nya modellen Imse Vimse AIO för att testa...kan skriva om den sen :)
Svar på tråden Tygblöjetråden 24