• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Amalia079
    betula skrev 2012-04-18 11:35:08 följande:
    Jag är lite intresserad av EC, men har aldrig orkat sätta mig in i det. Vet inte riktigt hur jag skall få tummen ur och komma igång med det och sen är det det där m att potta i rätt tid. Nog syns det när han bajsar allt (hela ungen tar i och blir helt röd i ansiktet), men det känns som man är lite sent ute just då. Känns taskigt att liksom hiva av alla kläder o så när han är mitt i.
    Fick jättemånga bra tips av de som har web-butiken littlebloom.se
    Hon verkar ha massa erfarenhet och säljer ju tygblöjor pottor o annat man behöver till det. Maila henne o se vad hon säger :) Kostar ju inget att fråga om bra tips...

Lycka till... 
  • MiniMillan2011

Har kört iv både AIO å med formsyddda funderar på å testa nån form av pocket... Tips? Vad är bäst å vad behöver man?

• llotta

MiniMillan2011 - jag gillar både FuzziBunz och Bum genius. Fördel till fuzzi för knapparna (som jag fördrar framför kardborre) och till Bum för att deras onesize ser ut att kunna räcka i typ all oändlighet...

Åh. Idag kom mina blöjor från babykind. Ska bli himla spännande att testa, himla fina är de!

• llotta

Justja! Hoppas de sitter lika bra ändå! Vi får inte IV aio med knappar att sitta ena i närheten så bra som de med kardborre...

• Salt Groda

Varenda gång min lilla tjej bajsar i en engångs så läcker det!! Upp på ryggen eller ut vid benet. Tacka vet jag bumgenius!! Beställde 8 st nya igår så att jag har fler att gå runt på och slipper använda engångs!!

• llotta

Salt groda - ja, vi hade också oändligt många fler bajsläckage i engångs, särskilt med amningsbajs. Att vi då och då får byta en body som blivit lite kissblöt i grenen känns ju överkomligt i utbyte tycker jag. För det kan jag inte sticka under stol med att det händer då och då. Ska bli spännande och se vad de nya går för!

Är det någon som använder tygisar på natten till barn på 1+ som klarar 13 h för någon som klämmer en flaska välling före sänggång?

• fröken sol
    llotta skrev 2012-05-04 22:52:28 följande:
    Salt groda - ja, vi hade också oändligt många fler bajsläckage i engångs, särskilt med amningsbajs. Att vi då och då får byta en body som blivit lite kissblöt i grenen känns ju överkomligt i utbyte tycker jag. För det kan jag inte sticka under stol med att det händer då och då. Ska bli spännande och se vad de nya går för!

Är det någon som använder tygisar på natten till barn på 1+ som klarar 13 h för någon som klämmer en flaska välling före sänggång?
    hej vi har en nästan tvååring som använder vikisar på natten. Han får den vid sju och har den väl till 07 då han går upp och då tar vi av den eftersom han är blöjfri på dagen. Vi lägger två vikisar i blöjbyxan så det blir ju stort. men det läcker väldigt sällan...han dricker flaska på kvällen och ibland vid fem sex och ändå är den oftast inte mättad.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24