• loijsen

blodtryck graviditet

Blir snart prillig på denna bm. Känns som jag ska vara vårdgivaren istället för vårdtagaren....
    Mitt normala blodtryck är 60/90.
    Nu kollar jag igenom min journal och ser att de ggr hon mätt har det varit: 115/60 (v.10+6), 120/70 (25+3) och 110/70(v.28+2).
    Läser nu även att en blodtryckshöjning på 35 på det övre blodtrycket anses som stor ökning och att man inte helt kan gå på det måttet 140/90 när det räknas som högt om man är egentligen låg blodtrckare (som jag). Så varför reagerar inte denna bm på mitt förhöjda blodtryck (antar att det är som de flesta vårdpersonal för att spara sig tid..).
    Kan även tillägga att jag haft +2 protein i mitt urin utan hon ens reagerat och detta när jag läser att över +1 är inte normalt när man är gravid.

• Svar på tråden blodtryck graviditet
  • luckyme83

hon kanske tror att ditt normala tryck är 115/60 som det var i vecka 10+6 då jag antar att du hade inskrivning...

• loijsen

Jag har berättat för henne att det är normalt på 60/90 men hon bara ryckte på axlarna, såg nu också att hon inte journalfört mitt proteinvärde på 2!

• luckyme83
    loijsen skrev 2010-03-16 15:12:46 följande:
    Jag har berättat för henne att det är normalt på 60/90 men hon bara ryckte på axlarna, såg nu också att hon inte journalfört mitt proteinvärde på 2!
    låter konstigt =/
  • loijsen

Jo visst är det, som tur är ska jag snart dit igen och märker jag några konstigheter då så får man vidta åtgärder. Det är ju trots allt inte meningen att vårdpersonal ska ignorera sådana viktiga saker (så som det är vid graviditet).

• snusmumrik531

Jag förstår inte riktigt din pres, så jag ber om ursäkt om jag svarar lite fel nu.

Barnmorskan måste ju naturligtvis gå efter ditt inskrivnings blodtryck, hon kan ju inte gå efter ett tryck som du säger att du har i normal fall. Förstå mig rätt - du kan ju hitta på vad som helst för tryck.
    Dina 3 bl.tr som du tagit  i v 10, v 25 och v 28 har alla varit normala - tom något låga.

Fel att hon inte skrivit in ditt proteinvärde på 2.  Det borde skrivas in - men iom. att ditt bl.tr och övriga värden är bra så - så betyder din 2 där ingenting.
    Däremot ökar ditt bl.tr rejält - främst undertrycket - ja, då får man börja observera dig ordentligt.

• tjoohalia

du menar att ditt normala blodtryck är 90/60

man får ofta ändrat blodtryck när man är gravid. mitt brukar sänkas ibörjan för att sen stiga. jag tror att man räknar gränsen för högt blodtryck när UNDERTRYCKET är 90
    (om dom inte ändrat det till 80)
    men även om övertrycket inte ska stiga mer än 35 så har ju ditt inte gjort det, det har ju varit uppe på 120 och har alltså ökat med 30.

däremot är det konstigt att hon inte gjorde något åt proteinet. be om att få en läkartid istället. för +2 i protein plus din höjning i blodtryck borde ju kollas, iallafall ta ett tox.prov för att kolla. (jag hade havandeskapsförgiftning med första och håller på å få det nu med)

• loijsen

Mitt normala är undre 60 och övre 90.
    Det höjdes till och med i början av grav... Får väl se vad nästa mätning visar men har inte så mycket till övers för denna bm...
    Det är mest förhöjningen av blodtrycket i kombination med proteinet jag reagerar på! Får väl se vad nästa urinprov visar och då ska jag minsann hålla koll på att det skrivs in

Tråkigt att du har en historia med havandeskapsförgiftning

• snusmumrik531
    loijsen skrev 2010-03-16 15:44:30 följande:
    Mitt normala är undre 60 och övre 90. Det höjdes till och med i början av grav... Får väl se vad nästa mätning visar men har inte så mycket till övers för denna bm... Det är mest förhöjningen av blodtrycket i kombination med proteinet jag reagerar på! Får väl se vad nästa urinprov visar och då ska jag minsann hålla koll på att det skrivs in Tråkigt att du har en historia med havandeskapsförgiftning
    Ditt normala värde skrivs som 90/60.

Det övre värdet - kan du påverka själv - om du är enormt stressad, har sprungit, din tankevilja osv osv.
    Det undre trycket kan du inte påverka själv och det är det trycket som man håller koll på spec vid graviditet och problem som havandeskaps förgiftn.

Om ditt undre tryck börjar gå över 90 och du har protein i urin - då är det dags för prover o som sagt ett stort OBS.
  • loijsen

Men hur kan de hålla sådana gränser när jag i vanliga fall har så lågt blodtryck, borde inte min gräns då vara lägre eftersom det i normala fall är lågt? Känns lite fel att en person med normalt 75 i lägre blodtryck ska ha samma riktlinje/gräns som jag vars undre är 60:/

• snusmumrik531
    loijsen skrev 2010-03-16 16:00:47 följande:
    Men hur kan de hålla sådana gränser när jag i vanliga fall har så lågt blodtryck, borde inte min gräns då vara lägre eftersom det i normala fall är lågt? Känns lite fel att en person med normalt 75 i lägre blodtryck ska ha samma riktlinje/gräns som jag vars undre är 60:/
    Problemet är som jag skrev först att du kan ju vräka ur dig vad som helst för bl.tr. (tro mig - det är många som gör det som inte förstår allvaret) Dem måste ju i första hand gå på fakta - dem bl. tr som dem har tagit.

En bra BM har det du sagt i bakhuvudet att du alltid varit låg tryckare och skulle du börja öka kraftigt i undertryck kanske reagerar lite innan.

Men som sagt idag har ju inte ditt undertryck ökat mer än 10. Fr 60 -70 o det är fullständigt normalt. Man ökar ju blodvolymen i kroppen något kolosalt efter v 25 för bebisen skull så det undre trycket måste öka.
Svar på tråden blodtryck graviditet