• loijsen

blodtryck graviditet

Blir snart prillig på denna bm. Känns som jag ska vara vårdgivaren istället för vårdtagaren....
    Mitt normala blodtryck är 60/90.
    Nu kollar jag igenom min journal och ser att de ggr hon mätt har det varit: 115/60 (v.10+6), 120/70 (25+3) och 110/70(v.28+2).
    Läser nu även att en blodtryckshöjning på 35 på det övre blodtrycket anses som stor ökning och att man inte helt kan gå på det måttet 140/90 när det räknas som högt om man är egentligen låg blodtrckare (som jag). Så varför reagerar inte denna bm på mitt förhöjda blodtryck (antar att det är som de flesta vårdpersonal för att spara sig tid..).
    Kan även tillägga att jag haft +2 protein i mitt urin utan hon ens reagerat och detta när jag läser att över +1 är inte normalt när man är gravid.

• Svar på tråden blodtryck graviditet
  • loijsen

Jag har berättat för henne att det är normalt på 60/90 men hon bara ryckte på axlarna, såg nu också att hon inte journalfört mitt proteinvärde på 2!

• loijsen

Jo visst är det, som tur är ska jag snart dit igen och märker jag några konstigheter då så får man vidta åtgärder. Det är ju trots allt inte meningen att vårdpersonal ska ignorera sådana viktiga saker (så som det är vid graviditet).

• loijsen

Mitt normala är undre 60 och övre 90.
    Det höjdes till och med i början av grav... Får väl se vad nästa mätning visar men har inte så mycket till övers för denna bm...
    Det är mest förhöjningen av blodtrycket i kombination med proteinet jag reagerar på! Får väl se vad nästa urinprov visar och då ska jag minsann hålla koll på att det skrivs in

Tråkigt att du har en historia med havandeskapsförgiftning

• loijsen

Men hur kan de hålla sådana gränser när jag i vanliga fall har så lågt blodtryck, borde inte min gräns då vara lägre eftersom det i normala fall är lågt? Känns lite fel att en person med normalt 75 i lägre blodtryck ska ha samma riktlinje/gräns som jag vars undre är 60:/

• loijsen

Det är synd att barnmorskorna i detta landet inte inser att det är den personens individuella blodtryck som spelar roll och inte den gränsen som de har lärt sig (140/90) då givetvis en person med lågt blodtryck behöver en mycket större ökning än en med normalt för att klassifieras som sjuk.
    Nya rön säger att har det ökat med 35 så ska vårdgivaren reagera och göra utvärdering. Men tyvärr är även min BM väldigt "stenålders" och stirrar sig blind på gränsen hon lärt sig.

• loijsen

Jadå det gör det, det vet jag, även om det är något förhöjt, men tycker ändock att det är synd att med största sannolikhet går det runt gravida kvinnor med högt blodtryck utan att veta om det pga att deras barnmorskor stirrar sig blinda på en gräns som är avsedda för de med normalt blodtryck och inte för de med lågt blodtryck.

Svar på tråden blodtryck graviditet