• Malin7802

sömnmedel: Zopiklon Mylan

Hoppas någon kan ha svar på min frågan....

Min sambo har vissa sömnproblem och har fått utskrivit insomningstabletten Zopiklon Mylan från sin läkare. Han tar 1 tablett vanligen innan han går och lägger sig och den fungerar. I dag har han varit hemma sjuk och ville sova mitt på dagen och tog hjälp av en tablett och gick och la sig. Han somnade inte... Han tog sen ytterligare en till...han somnade inte då heller. Han tog sen visst ytterligare en tablett men inte heller då somnade han. Är det någon som har svar på varför inte tabletterna fungerade?

Min sambo har ett tidigare missbruk så därför blir jag extra orolig. Hans beteende efter att ha tagit tabletter blev jämförelselikt med vad jag sett när han missbrukat. Jag vet att han inte tagit något annat idag så det behöver ni inte fråga om. Dock är jag orolig att han skall påminnas om känslan han hade när han missbrukade. Hans läkare vet om hans tidigare missbruk men har godkänt denna medicinen. Dock kommer jag  från och med nu att ha hand om hans tabletter och bestämma när han får ta och inte ta då jag inte vill att detta skall hända igen. Förslaget var faktiskt hans....

Tacksam för svar.

/orolig sambo

• Svar på tråden sömnmedel: Zopiklon Mylan
  • Anonym (lisa)
    DreamBitch skrev 2010-03-23 15:11:31 följande:
    Exakt samma sak. Förstår inte vad det är du försöker få sagt.
    Vill bara ha sagt att det är totalt ofarligt. Det är inte som benzo där man kan bli ordentligt beroende och behöva avgiftning, eller som knark - alkoholberoende.

Det är något som blir som en vana, MEN det är bara att sluta med när man vill det. Kroppen tar ingen skada alls!

Kan inte förklara bättre än så, hoppas du förstår?
  • DreamBitch
    Anonym (lisa) skrev 2010-03-23 15:16:39 följande:
    Vill bara ha sagt att det är totalt ofarligt. Det är inte som benzo där man kan bli ordentligt beroende och behöva avgiftning, eller som knark - alkoholberoende. Det är något som blir som en vana, MEN det är bara att sluta med när man vill det. Kroppen tar ingen skada alls! Kan inte förklara bättre än så, hoppas du förstår?
    Jag förstår vad du försöker säga men det stämmer inte. Det finns massor med människor som är beroende av imovane och det du skriver nu är ju som en fet smäll i ansiktet på dessa människor.
    Allt som är vanebildande är beroendeframkallande.
    Ska vi prata preparat som inte är vanebildande så är vi nere på atarax och theralen för att ge några exempel.
    Och det du skriver på slutet "det är bara att sluta" gör mig alldeles snurrig. Har man ätit dom länge så har det, enligt vad du själv har skrivit, blivit en vana. En vana av detta slag är inget man bara lägger av mig. Det är därför det kallas beroende och missbruk.
  • Anonym (lisa)
    DreamBitch skrev 2010-03-23 15:48:07 följande:
    Jag förstår vad du försöker säga men det stämmer inte. Det finns massor med människor som är beroende av imovane och det du skriver nu är ju som en fet smäll i ansiktet på dessa människor. Allt som är vanebildande är beroendeframkallande. Ska vi prata preparat som inte är vanebildande så är vi nere på atarax och theralen för att ge några exempel. Och det du skriver på slutet "det är bara att sluta" gör mig alldeles snurrig. Har man ätit dom länge så har det, enligt vad du själv har skrivit, blivit en vana. En vana av detta slag är inget man bara lägger av mig. Det är därför det kallas beroende och missbruk.
    Än en gång - kroppen blir INTE beroende även om det i psyket kan bli som en vana.

Nu litar jag faktiskt mer på alla mina olika läkare jag haft inom psykvården än på en för mig okänd människa på ett forum.

Jo, det är faktiskt BARA att sluta!

Kroppen kommer inte "kräva det", man kommer inte få några biverkningar eller andra besvär.

Sen kan ju jag som dessutom är alkoholberonde anse att alla s.k beroenden går att sluta med också. Jag har slutat "supa" - men dricker fortfarande ibland.
  • DreamBitch
    Anonym (lisa) skrev 2010-03-23 15:53:27 följande:
    Än en gång - kroppen blir INTE beroende även om det i psyket kan bli som en vana. Nu litar jag faktiskt mer på alla mina olika läkare jag haft inom psykvården än på en för mig okänd människa på ett forum. Jo, det är faktiskt BARA att sluta! Kroppen kommer inte "kräva det", man kommer inte få några biverkningar eller andra besvär. Sen kan ju jag som dessutom är alkoholberonde anse att alla s.k beroenden går att sluta med också. Jag har slutat "supa" - men dricker fortfarande ibland.
    Du verkar trivas där du är så jag låter dig bli ilurad en massa strunt av ALLA dina läkare.
    Mitt faktum kvarstår och det är att imovane är beroendeframkallande och att det inte alls bara är att sluta.
    Min sk "meritlista" ryms inte här så den skippar jag.
    Jag tror mer på FASS än vad jag tror på någon hemlig liten sak här inne.
  • jennyc
    Anonym (lisa) skrev 2010-03-23 15:16:39 följande:
    Vill bara ha sagt att det är totalt ofarligt. Det är inte som benzo där man kan bli ordentligt beroende och behöva avgiftning, eller som knark - alkoholberoende. Det är något som blir som en vana, MEN det är bara att sluta med när man vill det. Kroppen tar ingen skada alls! Kan inte förklara bättre än så, hoppas du förstår?
    Håller med dig fullt ut...mina läkare inom psyk säger att de är beroendeframmkallande...själv ätit dem i över fyra år och va tvungen att sluta nu när jag är gravid...försökt att sluta innan också men jag hade abstinens i flera veckor och en annan massa skit som jag inte tänker säga på ett sånt här ställe...nu har jag slutat men det är ett helvete varje kväll och inte tagit några sen i december
  • Anonym

fy fan så jobbigt det är och trappaTyst ned just nu med zoplikon mylan jag råder er att inte börja med denna medicin det blir ett rent helvete ska jag bara säga er håller på att gå upp i limningen när det håller på som sämst man vet inte vad man ska göra jag går av i tusen bitar just nu det är otroligt jobbigt det brukar gå i vågor ibland har man mindre besvär och ibland har man mera beror på vilken stämning man har börja inte med denna medicin jag råder er

• Anonym

slutar på tisdag om jag har tur Obestämd

• Anonym
    Malin7802 skrev 2010-03-16 21:09:05 följande:

Min sambo har vissa sömnproblem och har fått utskrivit insomningstabletten Zopiklon Mylan från sin läkare. Han tar 1 tablett vanligen innan han går och lägger sig och den fungerar. I dag har han varit hemma sjuk och ville sova mitt på dagen och tog hjälp av en tablett och gick och la sig. Han somnade inte... Han tog sen ytterligare en till...han somnade inte då heller. Han tog sen visst ytterligare en tablett men inte heller då somnade han. Är det någon som har svar på varför inte tabletterna fungerade?

Min sambo har ett tidigare missbruk så därför blir jag extra orolig. Hans beteende efter att ha tagit tabletter blev jämförelselikt med vad jag sett när han missbrukat. Jag vet att han inte tagit något annat idag så det behöver ni inte fråga om. Dock är jag orolig att han skall påminnas om känslan han hade när han missbrukade. Hans läkare vet om hans tidigare missbruk men har godkänt denna medicinen. Dock kommer jag  från och med nu att ha hand om hans tabletter och bestämma när han får ta och inte ta då jag inte vill att detta skall hända igen. Förslaget var faktiskt hans....

Tacksam för svar.

/orolig sambo

sluta genast du får ett helvete och trappa ned med sådan abstinens så du gårt i bitar
  • Anonym
    Malin7802 skrev 2010-03-16 21:09:05 följande:

Tacksam för svar.

/orolig sambo

sluta genast du får ett helvete vid nedtrappning jag har ett helvete just nu för jag mår inte bra av dennsa medicin du får en sådan abstinens så du  går i bitar
Svar på tråden sömnmedel: Zopiklon Mylan