• Wagram

Ni som är utlandsmammor, vad jobbar ni med eller är ni hemmamammor?

Jag bor i USA sedan atta ar tillbaka. Jag doktorerade nar jag fick bada barnen och lyckades genom lite fixande och trixande att skrapa ihop fyra manaders (obetald) ledighet med ettan och atta manader med tvaan. Nu ar jag fardig och letar jobb. Lillan (1 1/2ar gammal) ar hos dagmamman tva dagar i veckan och resten av tiden ar jag hemma med henne. Har ar det vanligt med nanny bland dem som har rad att betala for det, ananrs dagis eller dagmamma fran det att barnen ar valdigt sma. Det ar ocksa vanligt att mammorna stannar hemma eftersom dagis ar sa dyrt att det inte alltid lonar sig att bada jobbar.

• Wagram
    KEKH skrev 2010-03-31 01:29:25 följande:
    Jag bor i Brasilien och är hemmamamma då mitt visum inte tillåter arbete. Jag trivs bra med det. Barnen (3 och 5 år) går på internationell skolan mellan 9-15 mån-fre och vi har en hemhjälp som jobbar 40 timmar i veckan hos oss. Hon fungerar också som barnflicka när jag behöver hjälp ibland. Här i Brasilien är det dock vanligt med BÅDE hemhjälp och barnflicka! Man har en helt annan syn på att kunna ta emot hjälp hemma än man har i Sverige där vi helst ska klara av allt själva samtidigt som vi ska jobba heltid. Jag märker att vår familj mår bra av att kunna ha helgerna helt fria från "måsten" som tvätta, städa, stryka, handla osv. utan istället kan ägna oss åt familjen.
    Oj, ni har alltsa hemhjalp 40 timmar i veckan trots att du ar hemma och barnen gar i skolan? Vad gor du pa dagarna?
  • Wagram
    maugu skrev 2010-04-10 15:04:37 följande:
    Hej! Jag bor i Wien,gift med en österrikare och vi har 2 barn,pojke 3 och flicka 1,5. Jag jobbar just nu i ett projekt hemma i Sverige (har nämligen två barn som bor med sin pappa där) så jag pendlar. Vi har svensk barnflicka som jobbar ca 30 h/vecka. Sonen går på dagis, ca 40h veckan och lilltjejen har gåt hos dagmamma ca 30h/vecka. Dock är detta ej i verkligheten då de varit sjuka en hel del, dvs ca var 3:e vecka. I österrike har man 10 VAB-dagar per barn så att vi har barnflicka är mest för att täcka när barnen är sjuka och hjälpa till med hämtning/lämning och ta några timmar på helgen så maken kan hämta igen sig lite och för att barnen ska ha kontakt med svenska språket när jag inte finns på plats. Jag kommer som det ser ut återvända till österrike den 1/12 i år och funderar då på vad jag ska göra..drömmen är att hitta något deltidsjobb eller projekt under kortare tid..vill inte jobba heltid...Vi pusslar men än så länge funkar det hela ok för alla inblandade parter
    Oj, det later jobbigt att ha tva barn i varje land! Hur ofta ar du i det andra landet (dvs det du inte jobbar i just da)? Mycket pendlande maste det bli!
Svar på tråden Ni som är utlandsmammor, vad jobbar ni med eller är ni hemmamammor?