• Anonym (ledsen)

Underkänd på vfu...

Jag läser till lärare i yngre år och går tredje terminen. Har precis gjort vfu på förskola och har tyckt det gått bra. Kommit bra överens med min handledare och fått mycket beröm. Har dock inte fått så mycket handledning för hon har vart så stressad men det jag fått har mest varit beröm.
    Idag när vi skulle gå igenom bedömningen så sa hon att hon tycker jag brister i några moment och att hon ej kan ge mig godkänt.
    Jag blev helt chockad, hon har varit så positiv och jag är omtyckt av barnen.
    Får hon göra så? jag menar jag har varit där i 5 veckor och inte fått höra något negativt eller nåt jag behöver förbättra.
    Vfu är ju till för att man ska lära sig.
    vad ska jag ta mig till? Jag är så ledsen och besviken och även arg.

• Svar på tråden Underkänd på vfu...
  • Anonym (ledsen)

och vad är olämligt sätt?
    Jag menar om studenten inte ens får en fingervisning om att denne gör fel är det ju svårt för studenten att ha en chans att förbättra sig.

• Meria

Om läraren berömt dig efter dina aktiviteter och sedan inte tycker de var genomtänkta, då brister ju denne i att ge konstruktiv kritik. Klart som tusan att du inte ändrar dig om allt du får höra är bra saker. Tanken är ju att vi ändrar på saker vi gör mindre bra, men att veta det det är själv är ju halvt omöjligt. Överklaga och prata igenom det med din lärare på skolan och sen även handledaren. På något sätt måste du ju få en chans att visa att du kan ta kritik och ändra ditt sätt.

♥ Loke -06 & Isak -08 & Hoppsan bf 19/10 ♥
  • Kajee

Handledaren borde ha pratat med dig tidigare.
    (Om du är omtyckt av barnen inte har inte så mycket med saken att göra. Har sett många skräckexempel där barnen gillat personen i fråga men där han/hon absolut inte bör bli lärare.)

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Anonym (ledsen)

Ja jag har frågat om det är nåt jag ska tänka på osv men inte fått något svar utan bara beröm och ja har knappt fått någon handledning heller då min handledare vart så stressad hela tiden.

Dessutom har det varit så att min handledare tex sagt att ta samlingen imorgon och planera det och sen när jag ska ha samlingen så ska nån annan ta det och jag för göra det nån annan gång. Detta har hänt flera gånger men ändå säger handledaren att hon velat se fler planerade samlingar av mig...?

• Anonym

Oerhört taskigt gjort utav din handledare & som många andra har sagt så skulle du definitift ha fått reda på eventuella brister i god tid så man kan hinna ändra på det.

Beskrivningen av din handledare låter exakt som min chef =( ligger förskolan i Borlänge?

• Anonym (ledsen)

Nej jag bor i södra sverige.
    Jag ska ha möte med skolan imorgon och ta upp detta för jag tycker det känns orättvist. Hade jag bara fått veta tidigare hade jag ju ändrat arbetssätt eller försökt iallafall.

• Mossagti
    Anonym (ledsen) skrev 2010-03-18 18:55:59 följande:
    Nej jag bor i södra sverige. Jag ska ha möte med skolan imorgon och ta upp detta för jag tycker det känns orättvist. Hade jag bara fått veta tidigare hade jag ju ändrat arbetssätt eller försökt iallafall.
    Enligt min erfarenhet ska det ganska mycket till innan man blir underkänd på sin VFU så att protestera med att det känns orättvist tror jag inte gagnar dig alls dessvärre.

En viktig del i lärarutbildningen är förmågan att kunna reflektera över sig själv som lärare, undervisningssituationen, kontakten med barnen, varför saker skedde etc. Därför tror jag att du har mer att vinna på visa på att du har en förståelse för varför det har gått som det har gått (varför du inte har klarat att hålla en planerad samling men vid ett senare tillfälle, varför andra upplever att du inte har kunnat skapa struktur etc).
  • Anonym (ledsen)

Ja jag känner ju till detta men jag fick ju knappt hålla några samlingar för det var så stressat och jag tycker jag borde få någon vink om vart jag stog och inte bara beröm och sedan detta.

• Pralinbiten

Har du ingen handledare på skolan som du kan ringa o diskutera med? Under min utbildning till förskollärare var det handledaren på högskolan och handledaren på vfu-platsen tillsammans som avgjorde om man blev godkänd. Så jag tycker att du ska prata med handledaren på högskolan och förklara hennes brister som handledare. Då kan du kanske bli godkänd ändå{#lang_emotions_smile}

• Anonym (ledsen)

Har pratat med skolan nu och de tyckte det lät konstigt så förhoppningsvis blir jag godkänd. Sen byter jag vfu-plats direkt.

Svar på tråden Underkänd på vfu...