• Anonym (ledsen)

Underkänd på vfu...

Jag läser till lärare i yngre år och går tredje terminen. Har precis gjort vfu på förskola och har tyckt det gått bra. Kommit bra överens med min handledare och fått mycket beröm. Har dock inte fått så mycket handledning för hon har vart så stressad men det jag fått har mest varit beröm.
    Idag när vi skulle gå igenom bedömningen så sa hon att hon tycker jag brister i några moment och att hon ej kan ge mig godkänt.
    Jag blev helt chockad, hon har varit så positiv och jag är omtyckt av barnen.
    Får hon göra så? jag menar jag har varit där i 5 veckor och inte fått höra något negativt eller nåt jag behöver förbättra.
    Vfu är ju till för att man ska lära sig.
    vad ska jag ta mig till? Jag är så ledsen och besviken och även arg.

• Svar på tråden Underkänd på vfu...
  • Anonym
    Anonym (ledsen) skrev 2010-03-20 12:07:40 följande:
    Har pratat med skolan nu och de tyckte det lät konstigt så förhoppningsvis blir jag godkänd. Sen byter jag vfu-plats direkt.
    vad tyckte de lät konstigt?
  • Anonym (ledsen)

Att jag inte fått någon info innan från min handledare samt att jag ju gjort alla uppgifter som skulle göras så de skulle titta närmare på det.

• Anonym
    Anonym (ledsen) skrev 2010-03-20 12:22:06 följande:
    Att jag inte fått någon info innan från min handledare samt att jag ju gjort alla uppgifter som skulle göras så de skulle titta närmare på det.
    jag handleder själv VFU-studenter och har självklart diskussioner med dem både före och efter de genomför sina uppgifter.
    om ngn av dem blev underkända skulle jag ta otroligt  illa id mig om universitetet gick över huvudet på mig, då de ju faktiskt lagt ut den delen av utbildningen på mig.
    har din mentor haft VFU-studenter tidigare? har hon gått handledarkurs?
  • Helle333
    Anonym (ledsen) skrev 2010-03-17 17:40:40 följande:
    Jag läser till lärare i yngre år och går tredje terminen. Har precis gjort vfu på förskola och har tyckt det gått bra. Kommit bra överens med min handledare och fått mycket beröm. Har dock inte fått så mycket handledning för hon har vart så stressad men det jag fått har mest varit beröm. Idag när vi skulle gå igenom bedömningen så sa hon att hon tycker jag brister i några moment och att hon ej kan ge mig godkänt. Jag blev helt chockad, hon har varit så positiv och jag är omtyckt av barnen. Får hon göra så? jag menar jag har varit där i 5 veckor och inte fått höra något negativt eller nåt jag behöver förbättra. Vfu är ju till för att man ska lära sig. vad ska jag ta mig till? Jag är så ledsen och besviken och även arg.
    Jag vet ju inte vad hon tyckte att du brustit i men är det något jag avskyr så är det när man jobbar någonstans och dem inte säger ett ljud om att dem är missnöjda med det man gör. Det är SÅ himla respektlöst.  Hur tror dem att man ska kunna lära om när dem inte öppnar truten och talar om vad de tycker?
  • Anonym
    Helle333 skrev 2010-03-20 12:30:44 följande:
    Jag vet ju inte vad hon tyckte att du brustit i men är det något jag avskyr så är det när man jobbar någonstans och dem inte säger ett ljud om att dem är missnöjda med det man gör. Det är SÅ himla respektlöst.  Hur tror dem att man ska kunna lära om när dem inte öppnar truten och talar om vad de tycker?
    självklart måste man prata om det hela tiden, men tro mig, ibland gör man det utan att personerna lyssnar. (därmed inte sagt att ts är så)
  • Anonym (är på vfu nu)

det låter ju verkligen jättekonstigt. Du och din handledare borde absolut haft en bättre dialog. När jag är ute planerar vi alltid in tillfällen att prata, just för att det inte ska glömmas bort i stressen.
    Din handledare borde absolut pratat med dig tidigare om hon tänkte ge dig underkänt men har du tagit upp de problemen som du har uppleft med henne? att du känt att du inte fått tillräckligt med handledningstid eller fått göra sammlingar som du planerat. Verkar som om varken hon eller du tog upp problemen under veckorna.

Hoppas det löser sig för dig iaf!

• Anonym (ledsen)

Jag trodde ju att hon tyckte jag var bra så därför tänkte jag inte så mycket på handledningen men nu sa jag att jag ju inte fått speciellt mycket handledning och då sa hon att det varit så stressat osv

• Anonym
    Anonym (ledsen) skrev 2010-03-20 13:10:52 följande:
    Jag trodde ju att hon tyckte jag var bra så därför tänkte jag inte så mycket på handledningen men nu sa jag att jag ju inte fått speciellt mycket handledning och då sa hon att det varit så stressat osv
    inte ditt problem faktiskt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-03-20 13:13:46 följande:
    inte ditt problem faktiskt.
    hon har åtagit sig att handleda och får ersättning för det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-03-20 13:14:19 följande:
    hon har åtagit sig att handleda och får ersättning för det.
    Ersättning - nja... På min skola får ARBETSLAGET 1000 kr per termin för en elev, oavsett om studenten är där en vecka eller gör sin slutpraktik.
Svar på tråden Underkänd på vfu...