• MammaMila

Kraniosynostos #10

mrsjo skrev 2010-03-17 21:06:07 följande:
    Hej Då har jag hittat hit igen. Har inte varit så aktiv på sistonde. Lilla Emma har repat sig efter operationen men åkte dessvärre på en ilsk infektion så vi har varit inlagada på drottning silvis men nu är deet över och hon mår bra igen. Har inte skrivit men följt er alla hela tiden.....
    Oj, vilken otur
    Infektion i ärret efter op eller annat? Skönt att hon mår bra nu iaf
  • MammaMila

LinaW: Tack för det... men det är så mycket bredare än på andra sidan... lite synd bara.

• MammaMila

Lycka till Amia01

Vi ska på återbesök på måndag... då har ni nog precis åkt hem.
    Johannesvillan brukar göra sitt bästa för att ge föräldrar till kraniobarn förtur så jag hoppas någon åker hem så ni får ett rum. Annars är Aston Villa 15min gång eller 5min bilfärd därifrån och väldigt hemtrevligt. 
    Det enda problemet vi hade var middag... ingen av ställena har mat (frukost ingår) så passa på och köpa med er från resturangen nära entren på SU.
  • MammaMila
    amia01 skrev 2010-03-21 21:17:13 följande:
    Tack! Tror inte vi har får åka hem innan måndag, i alla fall sa dom det på inskrivningen att vi skulle bli kvar åtmistone till efter helgen. Får se om dom har rätt, så ses vi där! Hoppas oxå på att det ordnar sig med johannesvillan, annars går det säkert att hitta något annat med för de första nätterna. Känner igen problemet med mat... I fjol när Axel låg inne för RS var jag oxå sjuk, och hamnade till sist på akuten, och där visade proverna på att jag ätit alldeles för lite. Läkaren frågar givetvis varför jag inte ätit -men hur lätt är det att fixa mat när man är inlagd med sin 2-månaders bebis på IVA, inte själv är frisk nog för att ta sig ut på stan och handla och inte har möjlighet att köpa mat på avdelningen? Det slutade med att jag fick nån specialkost för barn som inte ville äta, som dom fått över på barnavdelningen... så nu åker jag aldrig till ett sjukhus utan att ha "bullat upp" med mackor, kex, vatten, frukt mm.
    Oj då... bäst att du tar bättre hand om dig nu...
    De har bara frukost och nattmacka på avdelningen för oss föräldrar. Jag hade med massa torkad frukt (bra med socker när man är supertrött tänkte jag), frukt och mackor men vi köpte med oss mat från restaurangen och värmde det på avdelningen när det var dax. (de har inte öppet på kvällen så) De har ju kyl iaf. 
    Vi har lovat att komma upp till avdelningen och hälsa på efter vi träffat Giovanni kl. 8.30 så vi är nog där runt 9-9.30 (nästa måndag) skulle jag tro...
    Om du vill/kan så kika ut runt sköterskornas rum vid den tiden så kan vi säga hej om du har lust (Eller säg till dem att de ska säga till när vi kommer) Jag träffade Mrsjo en kortis sist vi var där
    Jag är blond och lång med svart barnvagn
    Stort lycka till... första dagarna är kämpiga men det blir snabbt bättre sen  
  • MammaMila
    Lina W skrev 2010-03-22 11:44:41 följande:
    Vi kommer bli inskriva redan 1:a april och sen gå på permis eftersom 6:e april är första vardagen efter påsk. Tydligen kan vi få välja att göra alla förberedelser (bada etc) hemma och komma in först på morgonen på OP-dagen. Vad tror ni om det? Är det skönt att kunna vara hemma så länge som möjligt eller är det bäst att komma in kvällen innan för att vara lite förberedd och känna lite på sjukhusmiljön? Någon som gjort så? För och nackdelar?
    Jag vet en som bodde i Gbg som gjorde så när vi var där... de hade syskon hemma och ville vara hemma så länge som möjligt. Den lilla tjejen var lite äldre än Castor... om det nu spelar roll. Jag tyckte det var bra att Castor fick vänja sig vid miljön och människorna så han inte skulle känna sig helt bortkommen efter operationen. Det är så mycket som är otäckt och okänt då iaf. Men jag tror det är för och nackdelar med allt, man känner väll sitt barn bäst själv
  • MammaMila
    Hej uppdragmamma... tråkigt att ni haft det jobbigt Skönt att det är dax att ta ut fjädrarna nu iaf. Vi ska på återbesök nästa vecka och hoppas på att få en så tidig tid som möjligt för uttag av fjädern. Den är ju så synlig mitt i pannan :-P
    Hotell Odin ligger lite längre bort än Aston Villa där vi bodde... men Aston villa är lite mer "hemma" och lite mindre hotell. Det är bara ett hus med rum och ett litet kök där man kan värma medtagen mat etc. (Frukost ingår så klart)
    Ni har väll riksavtal precis som oss (kommer från Stockholm) och då betalar de hotellet också. Aston Villa fakturerade vårt landsting direkt så vi såg inte skymten av någon räkning Vi åker ner på söndag för vi har återbesöket måndag morgon... då har jag bokat Aston Villa... jag hoppas de betalar det också. Hur ska vi åka alla mil mitt i natten? Det kan de inte kräva eller hur?
  • MammaMila

Vi var på återbesök igår på SU... otroligt att man åker i 5h och sover en natt på hotell för 5min med läkaren. :-P Jag vet inte om han kollade något speciellt heller... han bara tittade på huvudet och kände väldigt lätt och fort... sen var det över :-P

Jag bad hotellet fakturera vårt landsting och ska skicka in för milersättning... så får vi se Jag tror inte vi behöver en ny remiss iaf...
  • MammaMila

Undra om de betalar hotell om vi bara ska ner på ett 10min återbesök? Jag chansade på att de inte kan kräva att vi åker mitt i natten för att komma fram till Gbg 8.30 på morgonen

Går det inte så får vi väll betala
    Jag vet inte hur avgiften är utan spec.remiss men om du fått remiss för att åtgärda ett problem så måste väll den remissen räcka för all ingrepp som hör till? Eller missförstod jag?
  • MammaMila

Amia01: Jag visste inte att de hade så ont Castor somv bra både på SU och hemma... de sa att de brukar sova mycket efter op. Han fick ju morfin när han var ledsen eller pulsen gick upp... sen när vi åkte hem fick han lite SUPP nån gång sen var det bra. Vi lät honom ligga på en mjuk vuxenkudde (dun) och hade höjt sängen lite i fram och lagt en ihoprullad filt under baken så han inte skulle glida ner. Han sov så tills vi tyckte att svullnaden hade gått ner. Tråkigt att han har så ont stackarn... men som mrsjo säger så blir det nog snabbt bättre  

Jag måste kolla upp remissen ingför nästa op... hoppas den gäller.
    Mrsjo: Jag har en bild på Castor och hans fjäder i mitt galleri. Den är verkligen tydlig och hans sitter ju mitt i pannan så han ser ut som nån alien :-P
    Sen blir inte huden i mitten av fjädern (har hästsko form) nött som resten så den är lite brun av alla döda hudceller. 
    Det är lite läskigt men tydligen helt normalt
Svar på tråden Kraniosynostos #10