• MammaMila

Kraniosynostos #10

Jag håller tummarna... PT sa att annars skulle vi få tid efter sommaren och det känns lite tråkigt att behöva vänta så länge. Jag ringde OPKoordinatorn (hon är så trevlig) och hon sa att vi inte hade fått datum ännu men att kallelsen kommer i Maj (som du säger 4v innan). Så vi sitter bara och väntar nu
    Alla bokar Odin... vi har bott på Aston Villa som har gångavstånd och de fakturerar vårt landsting direkt så vi slipper lägga ut. Hur är det på Odin? Hur fick ni veta om det hotellet? Stod det med i broschyren från SU?
  • MammaMila

Ok, vi åker bil så för oss är det bättre att inte bo centralt utan nära sjukhuset så det går snabbt att ta sig dit på morgonen.

Stort lycka till på tisdag Berätta gärna hur det gick sen (hur lång tid op tog och vården efteråt etc)
  • MammaMila

Toppen att du tog tag i saken. Låt folk/familj/m.fl. tycka att du är lite hysterisk Det tyckte de om mig också... men nu håller de med om att han såg lite annorlunda ut före operationen och att det var fantastiskt bra att jag kom på det i tid och såg till att han fick op  Better safe then sorry säger jag...

Jag ser inte bilderna
  • MammaMila

Du kanske inte har delat ut bilderna så vi andra kan se dem... jag hade det problemet förut. Jag ser dem fortfarande inte Man måste välja "visa i galleriet" eller nåt.

• MammaMila

Lina W: Min son hade några stygn som var lite envisa så du kan nog vänta lite till. Sen hade han en hårtofs som satt fast i ärret tills 2 veckor sedan (alltså 2mån efter op) Sen drog jag lite i den så den lossnade (en del hade lossnat redan och hängde lös). Det satt ändå så hårt att det var lite rött under (blödde inte eller så men nu är det sårskorpa)

Har du varit på återbesöket... annars kan du fråga där. Jag vet att en av mammorna här sa att en sårskorpa satt så hårt att de tog bort den vid borttagningen av fjädern... alltså typ 6mån senare. Så det är nog lugnt för er del
  • MammaMila
    mrsjo skrev 2010-05-06 21:02:25 följande:
    Hej allihopa! Nu har vi äntligen fått tid till att ta ut fjädrarna än håller dom sig innaför huden :) Den 27 maj blir det inskrivning och operation den 31 maj skönt att få gjort det innan sommaren. Vem vet kanske ser någon av er på 41...Kram
    Hehe... vi ses igen då
    Vi fick äntligen kallelsen igår... vi har inskrivning till op 1 Maj och op dagen där på.
    Det är ju bara 3,5 mån efter första op och det skulle egentligen gå 4-6mån... är det någon som ser någon risk med att ta ut fjädern lite tidigare? Jag antar att de inte skulle boka in isf men man undrar ju.
    Det är ju samma sak för er... men ni har ju problem med fjädern så det är skillnad...
    EmmaSofia: Ser ut som en knöl på hö sida eller ser jag fel? Väldigt svårt att säga om det är något som vuxit ihop eller bara lite belastnings assymetri eller nåt. Säg till när du får svar.
    LinaW: Visst blir det skillnad. Jag har nog aldrig sett på Castor som jag såg honom på bilderna på SU.
    lilyanna: Skönt att allt gick bra Hur många fjädrar hade Alvin och hur lång tid tog op? Hade ni op på onsdag då? Stannar man bara 1 natt totalt?
  • MammaMila

LinaW: Hur skulle de skarpa kanterna jämna ut sig efter 2:a op.... skulle de fila på dem eller skulle det bli så p.g.a. att man tar ut fjädern på något sätt?

• MammaMila
    lilyanna skrev 2010-05-07 07:55:30 följande:
    29Oktober; Två nätter på avdelningen blir det ju, natten till operationsdagen och sen ytterligare en natt.
    Ja, förlåt... efter op menade jag. Jag trodde man var en natt på postop och en på avdelningen. Låg ni bara på avdelningen direkt efter op?
    Lina W skrev 2010-05-07 09:02:37 följande:
    Han förklarade det som att skallbenet kommer växa ihop och forma sig efter hjärnans symmetriska form när fjädrarna tas bort. Fjädrarna har ju öppnat upp där det var stängt så att benet skall kunna formas om. Hoppas i alla fall att det stämmer =).
    Aha... det låter ju bra Castor har del knölar på sidorna som jag hoppas försvinner
  • MammaMila
    lilyanna skrev 2010-05-07 15:10:00 följande:
    Operationen är ju på förmiddagen och tar ca 1,5 timma som mest..sen får ni komma till UVA den här gången istället och där är ni tills han vaknar vilket kanske tar 1 timma till och efter det är ni kvar på UVA kanske 1-2 timmar och åker sen upp till avdelningen för en eftermiddag och en natt där och morgonen därpå kommer ni kunna åka hem.
    Sist tog bara förberedelserna före op (narkos och annat 1,5h). Skönt att det går så fort Man ser ju inte fram emot en till op direkt
  • MammaMila

De sa inget om sovläget till oss... men min son hade iofs metopica. Allt de sa var att det kan vara bra att ha honom på en mjuk kudde... det har jag haft både under amning och när han leker eller sover. Ja...iaf får man ju försöka... min son är nu 6,5mån så han rör sig ju en del

Öppningen de skapar i huvudet växer ju igen på 1-2mån enligt överläkaren här på Su i Göteborg... så efter det är inte huvudet känsligare än ett barn som inte opererats... Så jag tror inte det kan göra så stor skillnad... men jag vet ju inte. Skicka ett mail till Anette Malm på SU (adress tidigare i tråden). Hon och läkarna ger ofta bra och snabba svar.

Svar på tråden Kraniosynostos #10