knitaholic skrev 2010-11-08 21:56:48 följande:
Hej! Jag blev så glad (och lättad) när jag hittade den här tråden. Jag har läst tråden lite till och från sedan min son Viggo föddes i Malmö i början av juli och blev diagnostiserad med sagittal synostos. I Lund var båda barnneurokirurgerna på semester i 5 veckor och vi fick därför i stort sett ingen information om vad det innebar. Tack vare alla som har delat med sig av sina erfarenheter har det varit mycket lättare för mig att acceptera Viggos synostos och samtidigt lugna ner mig lite - så jag vill verkligen säga TACK!
Vi ska till Sahlgrenska för fjäder-operation i slutet av november och det börjar kännas ganska nervöst...men samtidigt så otroligt skönt att äntligen få det bakom sig. Som jag har förstått det verkar det vara vanligast att bege sig till sahlgrenska för fjäder-op om man har möjlighet? Är det någon som vet hur länge man har opererat med fjäder-op och om det finns några studier på hur huvudformen blir efter några år? Kommer det synas att han föddes med sagittal synostos?
Välkommen till tråden
Det vi alla har gemensamt här är att vi alla har barn som fötts med någon kraniofacial missbildning, opererats och blivit helt normal. Min son hade metopica (slutning i främre suturen) och har opererats i feb och juni i år. Nu är han 1år och ingen kan ana att han har opererats.... han hår döljer ärret och han har inget fel på huvudet ihtg

Han huvud är snarare lite vuxnare och perfektare än många andra barn i hans ålder.
Det finns många här som har op för sagittal så jag låter dem svara på dina frågor men om du vill är mitt fotogalleri öppet och jag svarar gärna på frågor runt op och annat praktiskt också. (var sover/äter man etc).
Fjäderop har de gjort i många år så det r ingen "ny" metod. Låt inte dem gör metoden med extern fjäder bara. De "testade" den metoden på en bebis när vi var där sist och 1.Det såg väldigt jobbigt ut med fjädern opvanpå skinnet och 2. de hade fått operera deras sons sagittal ett flertal gånger p.g.a. komplikationer. När jag frågade läkaren om det sa de att de inte gör den operationen på barn då den inte har så bra resultat. :-P
Visst är man fortfarande lite orolig att något ska växa fel etc men sånt är livet

Allt blir bra till slut ska du se.

Lycka till!