• MammaMila

Kraniosynostos #10

Faile skrev 2011-09-14 17:09:41 följande:

Jag har två barn och bara den äldsta hade sagittal synostos.

Apropå detta med ul och huvudformer, så var det rätt skumt gällande äldsta sonen. Vi fick ul flera gånger ( bodde utomlands ) och ungefär i 5e månaden nånstans så såg man hela bebisen första gången på bilden. I profil.
    På bilden då hade sonen knappt någon panna alls, det var liksom rakt bara från näsan typ, så jag frågade läkaren om detta och han sa att det såklart kommer växa till sig. Men jag var ändå så jätteorolig för det där, och för att på något sätt skoja bort det och lindra min egen oro så kallade jag honom plattskallen ( bebisen, inte läkaren ). Lilla plattskallen i magen osv.
    På ett senare ul hade det sen ordnat till sig och han såg helt normal ut.

Men sedan föddes han ju med sagittal synostos, något som läkarna såg direkt då sonen hade en vääldigt framträdande panna. Litet bakhuvud och stor panna. Helt tvärtmot vad jag varit så orolig för alltså, så en lång tid efteråt kändes det på något sätt som att synostosen var mitt straff för att jag skämtat om det.

Nu inser jag ju att det inte var så, men tycker fortfarande att den där magkänslan jag hade att något var fel på mitt barns huvudform, i slutändan faktiskt stämde Förvånad

Skönt att höra någon som fått barn efteråt som inte fått synostos
    Jag har inte kollat igenom vårt inspelade UL från förra gången men ska göra det. Jag får slå upp ett normalt foster huvud i samma ålder och jämföra helt enkelt.
  • MammaMila

Lycka till ni som väntar på operation.

Sahlgrenska har haft forskning runt det här och själva tagit fram "fjädermetoden" som används över hela världen som jag har förstått det. De får nu rikssjukvård som innebär att ALS inte kommer få utföra dessa operationer längre. Det var ett starkt skäl till att vi valde SU.
    De opererar fler barn med dessa missbildningar och har mer erfarenhet som jag såg det.

Den andra operationen är ingenting att oroa sig för (om man inte räknar sövning etc). De gör bara en liten öppning på 1,5cm i hårfästet och drar ut fjädern. Man åker hem dagen efter eller så.

Välj efter hjärtat så det känns bra för er.  

• MammaMila

Den enda jag har hört om som fått göra om op flera gånger är ett barn vi träffade på SU som opererades med externa fjädrar... inget att rekommendera alltså. De använder inte längre den metoden efter det "försöket".
    Tragiskt att det skulle krävas ett barns lidande för att komma på att det inte var en bra metod.

Den "metod" de använder på ALS är väll samma som på SU när de inte kan använda sig av fjädermetoden. Det innebär att de pusslar ihop huvudet med skallbitarna de har. Ett problem jag hörde om var att eftersom man sätter ihop huvudet mer eller mindre ben mot ben så kan det bli bulor i skravarna när huvudet växer. Med fjädermetoden låter de skallbenet vara öppet inne i fjädern så det själv får växa ihop.
    Men det är bara som jag förstod det, andra som gjort operationen på ALS kan säkert det bättre.  

• MammaMila

Sniik: Jag vill bara säga att min son som också föddes med metopica hade precis samma drag som din son (ser din profil bild). Efter op blir det ett annat barn... förbered er på det Vi blev lite chockade direkt efter op och jag undrade om det var min son som låg där på intensiven :-P Det gör så stor skillnad när pannan bli bredare, ögonen rakare och det blir lite bredare mellan ögonen.
    Han är jättefin men efter op (när allt har lugnat ner sig) kommer ni att känna att han ser ut som han skulle ha sett ut... 

• MammaMila
    Daniel 2011 skrev 2011-09-26 08:56:25 följande:
    Hej alla!
    Undrar om nån har nån erfarenhet av att deras barns tänder kommer i en annan ordning än normalt p g a synostosen?? Jag är säkert paranoid... Min son fick först sina första tänder nere i mitten. Men den tredje tanden som kommer är en tand där uppe på sidan brevid framtanden. Får väl ringa till folktandvården... Sen tycker jag att min son verkar täppt nästan jämt. Kanske är det trångt med tanke på att det är sömmen fram i pannan som växt ihop för tidigt (metopica)?
    Är oxå jätteglad för denna tråd! Innan min son fick den här diagnosen visste jag inte om att den fanns! Skönt att få dela erfarenheter med andra som är, eller har varit, med om samma sak! Visst, jämfört med mycket annat är väl detta inte det värsta som kan hända ens barn men det gör så ont i hjärtat när jag tänker på vad de ska göra med min fina bebis...
    Kram till er alla!!!
    Våran son har inte haft några problem nu efter op men jag hörde förut att det ev kunde påverka näsgångarna lite. Men jag kommer inte ihåg varifrån. (Castor hade ju också metopica)
    Men tänderna kom som vanligt... första tanden i nederkäken (mitten) när han var 5mån och sen fick han alla i "normal" ordning tills munnen nu bara saknar några kindtänder
    Jag tror inte att det har att göra med metopica men du kan alltid maila PT om det De kommer nog ut ska du se... jag har vänner vars barn föddes helt normala men som fick tänder sent och på konstiga ställen
  • MammaMila

Jag är ju gravid igen och var på NUPP ultraljud idag. Jag ska få göra ett extra UL i vecka 20-24 för att kolla pannbenet. Då har det växt till sig men barnet har inte lagt sig så man inte ser ansiktet sa de. Inte för att det gör någon skillnad men det känns skönt att veta inför födseln.

• MammaMila

Det är så skönt att nya tar över och svarar snabbt på alla frågor i det här forumet. Det har verkligen hjälpt våra familj och många andra. Kom ihåg att ni alltid kan se på bilder från före/under och efter op i mitt galleri. Vår son opererades VT 2010 för metopica. (främre suturen sluten) 

Vi ska få göra ett extra UL när jag är i graviditetsvecka 20-24 för att se om man då kan se hur skallbenet ser ut. Nu är det för tidigt och efter det lägger sig tydligen bebisen långt ner så man inte ser så bra. Jag hoppas lilla knodden i magen inte behöver gå igenom samma sak som våran son  

• MammaMila
    Elsas mamma01 skrev 2011-10-01 10:27:27 följande:
    Line, då är de lika gamla och ska opereras nästan samtidigt!
    Han är jättesöt din Daniel, han ser väldigt busig ut :)

Sniik, Ja det är jätteskönt, lika mycket som jag bävar o blir mer o mer nervös för varje dag, lika mycket längtar jag!
    Bvc uppmärksammade hennes panna när hon var 3 månader nu är hon snart 8 månader så jag liksom du längtar efter att få njuta av föräldrarledigheten!

Ni som bor i Stockholm, var är era barn födda?
    Elsa föddes på BB sthlm Danderyd och där var de ingen som sa nåt om hennes framstående panna!
    Jag såg det o speciellt min syster som har fyra barn reagerade på det men vågade inget säga med risk för att såra och så länge de på bvc inget sa, så sa hon inget heller! Jag trodde att det skulle växa till sig, bebisar ser ju lite roliga ut när de är så små :)

På danderyd kanske de ej har denna kompetens?
    Har en kompis vars son föddes på karolinska han hade oxå sagittal synostos där upptäckte de det på en gång och de fick genast träffa Bengt Gustavsson, han opererades redan när han var 5 veckor.
    Min son föddes också på BB Stockholm 09. De sa inget fast jag t.o.m. påpekade det när vi kom på återkontroll och sen ringde och grät för jag trodde han hade down syndrom eller något liknande. Alla kunde se att det var något fel när de såg honom men på BB Stockholm sa nej. (och även på BVC i Solna)
    Att det ska vara så svårt?
  • MammaMila

På danderyd har de som du säger inte denna kompetens, dvs de gör inte denna operation så jag antar att Karolinska är lite bättre på det. Men det är skam att de inte kan ta reda på det om man frågar. Tur att detta forum finns.

• MammaMila

Förkylning och narkos går nog inte så bra ihop. Om luftvägarna är täppta så blir det nog inget tror jag. Är man bara lite hostig så brukar det inte vara någon fara. Ring innan så slipper ni åka in i onödan.

Svar på tråden Kraniosynostos #10