Kraniosynostos #10
Nu har vi varit hemma sen igår eftermiddag jag kan lova att det var en liten tjej som blev överlycklig över att komma hem :)
Hon lekte med alla leksaker o skrek av glädje!
Vi var/är helt slut!
Sista dygnet blev det värsta i mitt liv som slutade med att de fick ge mig lugnande så jag fick sova!
Jag berättar det här bara för att ni som har era operationer framför er inte ska råka ut för samma sak som vi gjorde.
Elsas morfin kopplades bort på morgonen i torsdags o hon var så lycklig över att kunna se igen, svullnaden fullkomligt rann av henne o hon var så pigg och vi var superlyckliga!
Det som kan hända dock när svullnaden försvinner så snabbt är att blodvärdet går ner, inget vi visste och ingen kollade det förens sent på kvällen, då hade min bror påpekat att hon var blek, vi såg inte det utan sa "då skulle du sett henne på BIVA innan hon fick blod"
Så efter de tagit Hb så meddelar en syster att Annike kommer in senare o pratar om Elsas Hb så när Elsa endast sovit 1 timme kommer hon in med dåliga nyheter, Elsas Hb har gått ner till 73 och hon behöver blod! Bara det att de tog bort hennes infarter hon hade i fötterna innan de kollade Hb, så nu skulle det emlas o då måste man vänta en timme innan det är bedövat dessutom så har Elsa extremt små ådror som de hade problem med redan första kvällen innan operationen, så jag bad direkt om att de skulle ta upp "stickhjälp" dvs narkosläkare! Kl 23.30 hämtar de oss o börjar sticka henne, Elsa är så ledsen o så trött, de hittade en åder men klantade sig så den sprack! Då emlade de på nya ställen men det hann inte verka för en narkosläkare kom upp, så de stack henne på fler ställen utan bedövning, de skriken o den rädslan o paniken som Elsa hade då höll på att sänka mig helt, tårarna rann medans jag o min sambo försökte trösta henne, ytterligare en narkosläkare kommer, de lyckas sticka i en artär så det blöder jättemycket! Tillslut så fick jag sån panik att jag reser mig med Elsa i famnen o ber dem sluta! Elsa somnar på stört av utmattning i min famn o jag säger till min sambo att jag tar Elsa till rummet, o att han får lyssna på vad de har för plan b då har kl hunnit bli 2 på natten! jag lägger henne i sängen o fullkomligt bryter ihop, hyperventilerar, gråter o känner att jag är på väg till nåt mörkt ställe jag aldrig varit på förut. Min sambo förstår direkt att det är allvar och springer o ber om hjälp, jag fick ett piller (stesolid) så jag somnar nästan direkt.
På morgonen sövs Elsa lätt o de kan sätta en infart i hennes hals helt utan att hon får panik, de ger henne 80ml blod vilket hon får så fin färg av igen och normalt Hb. På eftermiddagen igår får vi åka hem på permis och idag var vi tillbaka och kollade så hennes Hb fortfarande var bra , vilket det var så infarten i halsen tas bort och vi får åka hem!!! Total lycka!!
Så det jag vill ha sagt är att innan de tar bort infarten på ert barn, påminn om att de ska kolla blodvärdet så slipper ni vara med om det som vi behövde gå igenom !
Det är såklart idealiskt med eget rum o det hade vi oxå hoppats på! jag pratade om detta med en syrra o hon sa att det skickas barn till dem från hela Sverige! ALB har egentligen bara Stockholm o Gotland så det är inte konstigt att det är ont om plats, vi hade oxå TV o dvdspelare på rummet dessutom tur med "grannarna" så det tyckte jag inte var så farligt!
Men som sagt tror vi hade lite otur för det kom in akutfall!
Hoppas ni har större tur Line!
Vi hade rum 7 om ni får det så kan du tänka på att Elsa oxå varit där :)
Ang internet så hade jag min Iphone så jag surfade på den via 3g
sambon hade dator med mobilt bredband med sig, annars så finns det datorer i korridoren såg jag.
Jag ammar inte Elsa, hon åt bara ersättning under hela tiden förutom på torsdagen då hon var pigg nog att äta gröt :)
Om du ammar så behöver du nog pumpa ut för första dygnet, efter op kommer Daniel vara så trött på BIVA så det är osäkert om han orkar äta, Elsa hade ätit lite ersättning under natten!
Du kommer inte ha problem att amma honom då du får ha honom i famnen även på BIVA om han behöver dig!
Tror inte man kan välja sköterska jag fick Annike för det kom in en sköterska på natten som jag inte hade förtroende för, jag skickade ut henne, hon gjorde fel med Elsas alvedon, sprutade in det på 2 minuter när det ska gå in väldigt sakta på 15 min! Efter det så tog Annike över!
Jag har inte haft någon kontakt med Inger alls, men jag kommer träffa henne på torsd då hon ska ta bort Elsas stygn.
Besök går bra, de får vara kvar till 20.00 o komma två åt gången, min brorsa var hos oss varje kväll o hjälpte med mat o stöttade oss :)
Du behöver inte oroa dig Bengt Gustavsson o hans team är fantastiska han kollega Kristin kom flera gånger om dagen o tittade till Elsa :)
Fråga gärna mer så ska jag försöka svara på dina/rea frågor!
O tänk att det är över på bara några dagar!
Ställ in dig på riktiga skitdagar men att de går snabbt! försök att sova så mycket det går så kommer det att gå jättebra!
Nu måste jag gå o sova god natt o kram till er alla!