• Lina W

Kraniosynostos #10

LalaAndTheBean skrev 2011-04-15 15:54:51 följande:
    Hej hej!
    Hoppar in i denna tråd då vi kom hem i måndas efter en vecka nere i Göteborg då lilleman opererades för en vänstersidig unicoronal synostos.
    Synd att jag inte letade upp er innan operation =(
    Men här är vi allafall =D
    Välkommen! Gick allt bra?
  • Lina W
    TurkiskPeppar skrev 2011-05-13 21:51:31 följande:
    Hej! Jag har lite frågor till er med erfarenhet som jag hoppas ni kan/orkar/vill svara på.
    Jag har en son på 6 månader. När han var cirka 4 månader började vi lägga märke till en utbuktning i hans panna, som en ås från fontanellen ner till där näsan början. Till att börja med så brydde vi oss inte så mycket om det utan tänkte mest att det var så han såg ut. Men på senare tid har vi tänkt på det mer och mer.

I måndags var vi på vanlig läkarkontroll på bvc och jag tog då upp det här. Både läkaren och sköterskan blev först helt ställda. Det var inget de lagt märke till, men när de tittade efter (och kände efter) så höll de ju med om att han hade en tydlig ås där. De verkade inte riktigt veta vad de skulle säga om saken utan tittade mest bara på varandra och mumlade lite. De konstaterade att han hade så fin huvudform i övrigt och att fontanellen var som den skulle, så om vi inte upplevde att åsen blev större så var det nog inget att bry sig om.

Både jag och mannen blev snarare mer oroliga än lugnade av det läkarbesöket och började söka på nätet efter liknande fall och hittade då information om metopicasynostos. Kan det vara det han har? Har era barn haft symtom redan från födseln? Vi tycker inte vi kan se åsen på foton förrän han är närmre 3 månader. Behöver alla barn med dessa symtom opereras? Är det en stor och svår operation? Är han redan för gammal för att få rätt hjälp? Är det bara i gbg de gör denna typ av operation? Vad ska vi göra? Ska vi vända oss till fler läkare eller gå tillbaka till bvc och be dem titta igen? Massa frågor som dyker upp nu och massor med oro! Han har redan ett hjärtfel som han förmodligen ska opereras för... tycker det börjar bli för mycket nu

Hoppas någon kan svara åtminstone på någon av mina frågor.
    Hej! Min lille kille (han är nu 1,5 år) föddes med sagittal synostos och opererades på SU när han var 5 mån. Oftast ser man en synostosen från födseln eftersom huvudformen ser så pass avvikande ut, men inbland  upptäcks det senare. Tycker absolut att ni skall gå vidare med detta så fort som möjligt, (även om det nu inte visar sig vara någon sammanväxtning). Man kan som sagt maila bilder till Sahlgrenska, var bor ni? Man opererar på många platser i Sverige, men i gbg är dom experter på just fjäderoperationen som räknas som den lindrigare operationen. Läkare som är experter på detta kan ställa diagnos bara genom att titta och känna, men en röntgen (oftast CT) ser man ju om det handlar om synostos.

Förstår att det är omvälvande just nu, men om det nu rörs sig om kranial synostos så genomför man operationen mycket för det kosmetiska, men såklart för att huvudet skall växa på ett normalt sätt. FInns info om detta på SUs hemsida, tror man går på plastikkirurgi. Kolla bakåt i tråden, finns säkert länkar där.

Lycka till!
  • Lina W

Vår andra pojke föddes med sagittal synostos (han är nu 1,5 år). Man såg det ganska tydligt redan på BB då han hade ett litet bakhuvud och lite större panna. Han opererades på SU när han var 5 månader med fjäderoperation. Man såg resultat redan direkt efter operationen och han har verkligen blivit så fin!! Är så tacksam att hans "missbildning" faktiskt var något som man kunde göra åt. Man kan ana ärret under håret, men vet man inte om det syns det inte vid första anblicken. Han är precis som vilket barn som helst! Han opererade ut fjädrarna 6 månader senare och denna operation är mindre och vi åkte hem samma kväll. Fjädrarna känns under huden och man såg dom lite grand, men de penetrerar absolut inte hjänan! Fjädrarna sitter fasst i skallbenet. Vi märkte aldrig att Moses verakde besvärade av fjädrarna på något sätt.

Försök att ta det lugnt, förstår att ni är oroliga, men kom ihåg att dom är proffs på detta och ni kommer att bli väl omhändertagna! Och barnen klarar detta bättre än man tror! Första dygnet är helt klart tuffast, men sedan vänder det ganska fort. Det är toppen om man fortfarande ammar, det blir något väbekant för barnet. De är duktiga på smärtlindring och tycker nu föräldrar att dom verkar ha ont är det bara att säga till. Moses operardes på en tisdag och vi fick åka hem på fredag.

Glömde säkert svara på några av era frågor, men det är bara att fråga på!

• Lina W

Jag tyckte omgivningen tog det hela bra oftast, men min mans föräldrar var väldigt bekymrade och väldigt oroliga och pratade mycket om det. Det blev väldigt jobbigt till slut eftersom jag tyckte att de istället för att smitta av sin oro på oss kunde agerat mer stöttande istället. Vi fick hela tiden övertyga dom om att han mådde bra och utvecklades som han skulle och att operationen faktsikt var en plastikoperation. Jag tyckte att man inte behövde fokusera på hans huvud hela tiden, utan på den fina bebis han faktiskt var...

Det jobbigaste som jag upplevt det var tiden fram till operationen, jag ville bara få det överstökat. Så skönt när det är över! Man vill ju inte att någon ska tycka att ens barn var annorlunda... Men faktum var att inte så många tänkte på hans huvudform innan om man inte själv påpekade det. Barn ser ju så olika ut och huvudformer kan verkligen variera. Angående ärret efteråt. Jag var faktiskt positivt överraskad över hur fint det var. I början syns det mer eftersom det är sårskorpa på. Moses hade ju sagittal och med fjäderop får de ett sicksack ärr från den främre fontanellen och ca 20 cm bak mot den bakre fontanellen. Folk på öppna förskolan frågade ibland och jag berättade som det var. Försökte avdramtisera det och påpeka att han nu mådde bra och att vi gjorde det fölr att han skulle få en normal huvudform. Man har ju berättat den hiostoren några gånger nu kan man säga... Det är skönt nu när man inte ser ärret längre, nu är han en "helt" vanlig pojke!

Under operationen bodde min mamma hos oss och tog hand om storebror. Jag sov på sjukhuset och min man sov hemma eftersom vi bor nära. Vi badade och så hemma faktiskt och åkte in tidigt på morgonen samma dag som op. Bor man långt bort, kan en sova med barnet på sjukhuset och den andra kan bo på Johannesvillan (tror jag att det heter, typ anhörighotell). Andra här vet säkert bättre, kolla bakåt i tråden också. Storebror kom och hälsade på efter 2 dagar tror jag. Sen åkte vi hem 3 dagar efter op.

• Lina W
    Lojjo skrev 2011-05-30 16:39:10 följande:
    BettanB. Jag håller alla tummar för att op blir av för er så att i alla fall så att det är över. vilken resa ni haft, ni kommer klara detta också.  Vi har varit på info och fått reda på att op blir i augusti. Det känns skönt och jag är inte hysterisk just nu, känner mig lite lättad över att detta trots allt går att fixa till. Tänk om man bott i ett u-land...vi har i alla fall ett val. De kändes så proffsiga på sahlgrenska och det betyder massor för mig. Jag fick ställa mina frågor i massor och jag började faktiskt inte gråta. (jag sparar mina tårar tills det närmar sig..)

En efterlysning för mig som inte har möjlighet att gå igenom alla trådar... (tidsbrist då familjen kräver sitt) Finns det någon som vill dela med sig av bilder före och framför allt efter op av sagittal? Det skulle betyda massor för mig att få se flera olika. Tänker mycket på det hemska ärret-men det kanske inte är så hemskt? När börjar det blekna? Någon med ett barn med ljust tunt hår som opererats, syns det mer?

Tack!
    Jag kan maila eller inboxa dig bilder om du vill.

Moses har tunt, ljust hår och ärret syns inte om man inte letar efter det :)
  • Lina W

Bettan B och Lojjo: Kan ni inte inboxa mig eras mailadresser så kan jag maila bilder från Moses operation. Vet inte hur man skickar bilder via familjeliv....

En del bilder kan vara "starka" t.ex. från sövningen och uppvaket och så. Vill ni se eller ska jag bara skicka bilder från hur han ser ut nu efteråt?

• Lina W
    BettanB skrev 2011-06-16 14:40:12 följande:
    Hej, alla. Vi kom just hem efter 4 dagar på SU. Operationen gick bra och lilleman mår, efter omständigheterna, riktigt bra. Har varit ruskigt kämpiga dagar, men är SÅ skönt att det är över.
    Så skönt!! Ser ni någon skillnad på huvudformen?
  • Lina W
    BettanB skrev 2011-06-18 10:36:01 följande:
    Absolut. Mycket rundare och finare.
    Men är lite orolig över att han är så väldigt svullen under ärret; när går det ner tro? ch så ser han lite konstig ut i bakhuvudet, utefter bakre suturen. Vet inte riktigt vad som är normalt... Missade att fråga innan vi åkte hem, för då syntes det inte så mycket.
    Svullnaden sitter i ett tag, minst ett par veckor har jag för mig innan all svullnad lagt sig. Vi var lite oroliga över hur bakhuvudet såg ut efter att svullnaden lagt sig, det såg lite konstigt och ojämnt ut, som en nedsjunkning mellan fjädrarna. Det berodde på att det ännu inte finns skallben mellan fjädrarna. Men efter hand bildas det nytt ben och huvudet blir jämnare i formen. Vi mailade bilder till Peter Tarnow. Han beskrev det som att det är en lyckad effekt av operationen, eftersom fjädrarna ju gör sitt jobb och pressar isär det tidigare varit ihopväxt.

Hoppas du fattar vad jag menar, lite svårt att beskriva.
  • Lina W

Länge sedan jag skrev här, men detta är verkligen ett fantastiskt forum!

Anniss, välkommen hit! Jag lusläste hela tråden när vi fick misstanke om att våran yngste son hade sagittal synostos för nästan 2 år sedan. Vår pojkes synostos upptäcktes redan på BB då hans huvudform var ganska kraftigt avvikande med litet bakhuvud och större framstående panna. Vi fick sedan diagnos på Sahlgrenska efter ca 1,5 månad och han  opererades när han var 5 månader med fjäderoperation på SU.

Detta är en resa som stundtals är väldigt jobbig, men kom ihåg, det är värt det! Det är till största delen en kosmetisk operation och resultatet är fantastiskt. Försök vara tacksam att det upptäcktes och att det finns något att göra åt det (självklart är det en sorg och jobbigt ändå). Håller med om att tiden innan operationen är det jobbigaste! Vår son blev dessutom sjuk precis innan operationen (han skulle opereras när han var 4 mån), så operationen fick skjutas på en månad.... Det var såå knäckande att det inte blev av när vi hade ställt in oss på att det äntligen skulle bli av, men det gick det med! Nu fyller han snart 2 år och är världens finaste och goaste kille. Man anar ingenting, men om man letar lite kan man ana hans sick-sack ärr under hans ljusa hår.

Det finns bilder från före, under och efter op på min sida.

Lycka till!

• Lina W

Vet precis hur det är att gå och vänta på operation - olidligt! Man vill ju bara får det gjort! Och jag vet precis hur det är att vara livrädd för infektioner. Vi hade oturen att Moses blev sjuk dagarna innan operationen, RS-virus oxå :( trots att vi praktiskt taget isolerat oss veckorna innan, så det var bara att bita i det sura äpplet och skjuta upp operationen en månad.... Inte kul! Men allt går och man glömmer som tur är av det jobbiga....

Lycka till alla som är mitt i och väntar på operation!

Svar på tråden Kraniosynostos #10